[Новгородская первая летопись старшего и младшего изводов. — М.-Л., 1950. — С. 475-477.]



Попередня     Головна     Наступна







А СЕ ИМЕНА ВСЂМ ГРАДОМ РУСКЫМ, ДАЛНИМ И БЛИЖНИМ.


На Дунаи: Видычевъ град, о седми стЂнах каменных; Мдинъ. И об ону страну Дунаа: Терновъ, ту лежить святаа Пятница. А по Дунаю: Дрествинъ, Дичинъ, Килиа. А на усть Дунаа: Новое село, Аколякра. На морЂ: Карна, Каварна. А на сеи сторонЂ Дунаа, на усть ДнЂстра над моремъ: БЂлъгород, Чернъ, Ясьскыи торгъ на ПрутЂ рЂцЂ, Романовъ торгъ на МолдовЂ, НЂмЂчь в горах, Корочюновъ каменъ, Сочява, Серетъ Баня, Чечюнь, Коломыя, Городокъ на ЧеремошЂ. На ДнЂстрЂ ХотЂнь.

 В В списке городов, помещенном перед Воскресенской летописью, читаем а то болгарьскыи и волосскыи городокъ а се польскыи грады (см. ПСРЛ, т. VII, стр. 240),

А се Болгарскыи и Волоскии гради   В. Каменець, Иловечь, Браслаль, Соколечь, Звенигород, Черкасы, Черленъ, Новыи городок, ВЂничя, Скала, Бакота.

А се Киевьскыи гроди: Дверенъ на Рши, Корсунь, Треполь на ДнепрЂ, Каневъ, Глинескъ, Переяславль Русскыи, Юрьевъ, ПересЂченъ, Василевъ на СтугнЂ, БЂлъгород на РпенЂ, Чернъгород, Киевъ, деревянъ, на ДнепрЂ; а церкы: святаа Богородиця десятиннаа, камена, была о полутретьятцати версЂх; а святая Софиа о 12 версЂх. Вышегород, Милославици, Тмуторокань, ОстрЂчьскыи, на ДеснЂ Черниговъ, ОмЂлники, Сновескъ, Брянескъ, Ростовець, Унеятинъ, Новгород СЂверьскыи, Трубческъ, Путивль на СЂми, Рылескъ, Курескъ на ТускорЂ, Коршовъ на СоснЂ. А на СулЂ /л.23./ Снепород, Съкнятин, Грошинъ, Чемесовъ, УтЂшковъ, Синеч, Кляпечь, Роменъ, Ковыла, Ворона, Салъ, Песьи кости, \476\ ХотЂнь. А на ПьслЂ Ничян, Городище, Лошици, Биринъ, Жолважь, на ВоръсклЂ Хотмышль, Чечерескъ, Тетеринъ, Попова гора, Пропошескъ, Дроковъ, Гомии, РЂчиця, Могилевъ, Быховъ, Лучинъ, Рогачевъ, СтрЂшинъ, Любечь, Навозъ, на ПрипетЂ Чернобыль, Копыль, Мозырь, Переровъ, СмЂдинъ, Туровъ, на Метлици Ивановъ, Вручии, Житомель, Коречь.

А се Волыньскыи: Степань на Горыни, Остро, Хороборь, Луческъ великыи на СтырЂ, Ивань, на Ик†Кременець, Белзъ, Дубичи, Теребовль, Любно, Зудечевъ, Холмъ, на рЂцЂ Солонои Изборско, Лвовъ великии, Волынь на Бугу, Володимерь, Дорогобучь, Перемышль, Перемиль, Галичь, Самъборъ, ту лежить святыи АнуфрЂи, Четвертня, Черторыескъ; Пинескъ на ПинЂ, ВоробЂескъ на СтруменЂ, Берестии, Брынескъ, Колывань, Серенескъ, Свинескъ.

А се Литовьскыи: Случескъ, Городець на НемнЂ, Мереч, КлЂческъ, Керновъ, Ковно, Вилкомирье, Моишогола; Вилно, 4 стЂны древены, а д†каменны; а рЂцЂ двЂ: Велиа, Вилно; Трокы старыи, каменны; а новыи Трокы на езерЂ, д†стЂны камены, а вышнии древянъ, а въ остро†каменъ; МЂдники каменъ, Кревъ каменъ, Лошескъ, /л.23об./ Голшаны, Березуескъ, Дрютескъ, Немиза, Рша каменъ, Горволь, Свислочь, Лукомль, Логоско, Полтескъ на ДвинЂ и на ПолотЂ, древянъ; а святаа Софиа каменна, о седми вЂрсЂх; Видбескъ, 3 стЂны камены, а рЂка Видба и Двина. Новыи городок Литовьскыи, Оболчи, Лебедевъ, Борисовъ, Лида, Пуня, Любутескъ, Перелаи, Родно, МЂнескъ, Мченескъ, Ижеславль, Торопець древянъ, Городно, Мащинъ, БЂлаа, Морева, Воротынескъ, Шернескъ, Девягорескъ, Кпертуевъ, Въстиобачерь, Божескъ, МЂзескъ, МЂщескъ, Масалескъ, ОнузЂ, Оболенескъ, СутЂскъ, Ясенець, ОстрЂе, Микулинъ, Стародубъ на ЛанЂ, Мьглинъ, Кричевъ, Козелескъ, Рыбческъ, СловЂнескъ, СерпЂескъ, Голотическъ, Шюмескъ, Олешескъ, Муравинъ, Деревескъ, Изборескъ, ВЂверескъ, Мерескъ, Пустаа Ржова, на ВолгЂ, Мелечя, Селукъ, Въсвято, Зижеч, Ерусалимь, Ржищевъ, БЂлобережье, Самара, Броницаревъ, ОсЂченъ, Рясна, Туръ, Копорья на ПорозЂ, Карачевъ, Торуса, Тудъ, Сижка, Горышонъ, Лукы.

А се Смоленскии: Смолнескъ на ДнепрЂ, Елно на ИмЂ, Вязма, Дорогобужь, Мьстиславеч, Мстиславъ на ВехрЂ, Оболенескъ, Козелескъ, Вятическъ, Ржавескъ. /л.24./

А се Рязаньскии: Рязань старая на ОцЂ, а новыи городок Олговъ на усть ПронЂ; Пронескъ, Торческъ, Воино, Шиловъ, Старыи Лвовъ, ГлЂбовъ, ЗарЂческъ, Переяславль на ТрубежЂ, Михаиловъ, Перевитескъ, Шипино, Ростиславль, Веневъ, ТЂшиловъ, Крилатескъ, Неринескъ, Кулатескъ, Рослаль Польскыи, Свинескъ, Новгородок на ОсетрЂ, Бобруескъ, Дубечинъ, на Пла†Микитинъ, Вердеревъ, Ломихвостъ, въ верхъ Дону Дубокъ, КорникЂ, Урюпескъ. \477\

 А В перечне городов, помещенном в рукописях перед Воскресенской летописью, волоцкии (см. ПСРЛ, т. VII, стр. 241).

 Б Половина листа 24 об. оставлена чистой. На листе 25 полууставом XIX в. киноварью написано лЂтопись акима епископа новгородскаго откуду пошла Руская земля и кто въ неи преже нача княжити и откуду Рузкая земля пошла есть именемъ о семъ начнемъ повесть сию въкратце изъ великаго лЂтописания. Листы 25 об.—27 об. оставлены чистыми.

А се ЗалЂскии: Мещерьское, Камена могыла на ДъснЂ, Муромъ на ОцЂ, Стародубъ Вочьскыи А, другыи Стародубъ на КлязмЂ, Ярополчь, Гороховець, Бережечь, Новгород Нижнии, Куръмышь на СурЂ, Вятка, Городець, Юрьевеч, Унжа, Плесо, Кострома, Устьюгъ, Вологда, на БЂлЂ озерЂ два городка, на МолозЂ Городець, Ярославль, Ростовъ, Юрьевъ Польскыи, Мстиславль, Суждаль, Шумьскыи, НесвЂжьскыи, Боголюбое, Володимерь, КлЂщинъ, Переяславль, Дмитровъ, Москва каменъ, Можаескъ, Звенигород, Волокъ Ламьскыи, Руза, Коломно на ОцЂ, Романовъ, Серпоховъ, Новыи городок, Лужа, Боровескъ, Болонескъ, Одоевъ, Любутескъ, Новосиль, Курескъ, Верея на ПоротвЂ, /л.24об./ Новгородок, Галичь, Кличень, Ржова, БЂжицкыи вЂрхъ; Новгород Великии, дЂтинець каменъ, а болшии древянъ, а святаа Софиа о шести версЂхъ, а озеро Илмерь, рЂка Волховъ. Ладога каменъ, ОрЂшекъ, КорЂльскыи, Тиверьскии, за Волоком на Колмогорах, въ ЂмцЂ, на ВагЂ, ОрлЂчь, Торжокъ, ДЂмяна, МолвотицЂ, Березовечь, Стержь, Морева, Велиль, Лукы, Руса, Куръ на Ловоти, Копорья каменъ, Яма каменъ на ЛугЂ; а на ШолонЂ Порховъ каменъ, Опока, Высокое, Вышегород, Кошкин; Псковъ каменъ, о четырехъ стЂнъ; Изборьско камен, Островъ каменъ, Воронач, Велье, КотЂлно, Коложе, Врево, Дубковъ, Черниця Б. /л.265./






[Див. літературу про «Список руських городів далеких та близьких»]






Попередня     Головна     Наступна


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.