[Новгородская первая летопись старшего и младшего изводов. — М.-Л., 1950. — С. 46-49.]



Попередня     Головна     Наступна






 1 Далее следует обширная повесть о взятии крестоносцами Царьграда. О ней см. Ф. И. Успенский, История крестовых походов, СПб., 1901 г., стр. 139; М. Н. Сперанский, Из старинной новгородской литературы XIV века, л., 1934 г., стр. 39.

 2 В т. III ПСРЛ, на стр. 27 сделано примечание: «Здесь нечто пропущено. Далее следует не продолжение речи Алексия, но увещание крестоносцам императора Филиппа или папы Иннокентия III»... и т. д.

Въ лЂто 6712 1. [1204] Царствующю Ольксе въ ЦесариградЂ, въ царст†ИсаковЂ, брата своего, егоже слЂпивъ, а са/л.64об./мъ цесаремь ста, а сына его Олексу затвори въ стЂнахъ высокыхъ стражею, яко не вынидеть. И временомъ минувъшемъ, и дьръзну Исакъ молитися о сыну своемь, дабы его испустилъ ис твьрди прЂдъ ся; и умоли брата Исакъ, и прияста извЂщение съ сыномь, яко не помыслити на царство, и спущенъ бысть ис твьрди и хожашеть въ своеи воли. Цесарь же Олькса не печяшеся о немь, вЂря брату Исакови и сынови его, зане прияста извЂщение; и потом Исакъ помысливъ, и въсхотЂ царства, и учяшеть сына, посылая потаи, яко «добро створихъ брату моему ОлЂксЂ, от поганы/л.65./хъ выкупихъ его, а онъ противу зло ми възда, слЂпивъ мя, царство мое възя». И въсхотЂ сынъ его, якоже учашеть его, и мышляшьта, како ему изити из града въ дальняя страны и оттолЂ искати царства. И въвЂденъ бысть въ корабль, и въсаженъ бысть въ бочку, имущи 3 дна при единЂмь конци, за нимь же Исаковиць сЂдяше, а въ другомь конци вода, идеже гвоздъ: нЂлзЂ бо бяше инако изити из града; и тако изиде из ГрЂчьскЂи земли. И увЂдавъ цесарь, посла искатъ его; и начаша искати его въ мнозЂхъ мЂстЂхъ, и внидоша въ тъ корабль, идеже бя/л.65об./шеть, и вся мЂста обискаша, а из бъчькъ гвозды вынимаша, и видеше воду текущю, идоша прочь, и не обрЂтоша его. И тако изиде Исаковичь, и приде къ нЂмьчьскуму цесарю Филипови, къ зяти и къ сЂстрЂ своеи. Цесарь нЂмечьскыи посла къ папЂ въ Римъ, и тако увЂчаста, яко нЂ воевати на Цесарьградъ, нъ якоже рече Исаковиць: «всь град Костянтинь хотять моего царства 2». Такоже посадяче его на прЂстолЂ, поидете же къ Иерусалиму въ помочь; не въсхотять ли его, а ведете и опять къ мнЂ, а пакости не деите ГрЂчьскои земли. Фрязи же и вси воеводы ихъ възлюбиша злато и срЂбро, и/л.66./же мЂняшеть имъ Исаковиць, а цесарева велЂния забыша и папина: пьрвое пришьдъше въ Судъ, замкы желЂзныя разбиша, и приступивъше къ граду, огнь въвергоша 4-рь мЂстъ въ храмы. Тъгда цесарь Олькса, узьревъ пламень, не створи брани противу имъ. Призвавъ брата Исака, егоже слЂпи, посади его на прЂстолЂ, и рече: «даже еси, брат, тако створилъ, прости мене, а се твое царство»; избЂжа из града. И пожьженъ бысть град и церкви \47\ несказьны лЂпотою, имъ же не можемъ числа съповЂдати; и святое Софие притворъ погорЂ, идеже патриарси вси написани, и подрумье и /л.66об./ до моря; а семо по Цесаревъ затворъ и до Суда погорЂ. И тъгда погна Исаковиць по цесари ОлексЂ съ Фрягы, и не постиже его и възвратися въ град, и съгка отця съ прЂстола, а самъ цесаремъ ста: «ты еси слепъ, како можеши царство дьржати, азъ есмь цесарь». Тъгда Исакъ цесарь, много съжаливъси о градЂ и о царст†своемь и о граблении манастырьскыхъ, еже даяста Фрягомъ злата и срЂбро, посуленое имъ, разболЂвъся, и бысть мнихъ, и отъиде свЂта сего.

 1 В рукописи по описке можа; испр. по КА 22 В К бысть снемъ 3 Буква ъ неясна.  4 В рукописи от

По Исако†же смерти людие на сына его въсташа про зажьжение градьное и за пограбление манастырьское; и събрачеся чернь, и волочаху добрые мужи 1, ду/л.67./мающе с ними, кого цесаря поставять. И вси хотяху Радиноса; онъ же не хотяше царства, нъ кръяшеся от нихъ, измЂнивъся въ чьрны ризы; жену же его, имъше, приведоша въ святую Софию и много нудиша ю: «повЂжь намъ: кде есть муж твои»; и не сказа о мужи своемь. Потомь же яша человЂка, именьмь Николу воина, и на того възложиша вЂньць бес патриарха, и ту быша 2 с нимь 2 въ святЂи Софии 6 днии и 6 ночии. Цесарь же Исаковиць бяшеть въ ВлахернЂ, и хотяше въвести Фрягы отаи бояръ въ град; бояре же, увЂдавъше, утолиша цесаря, не даша ему напустити Фрягъ, рекуче: «мы с тобою есмь». /л.67об./ Тъгда 3 бояре, убоявъшеся въвЂдения Фрягъ, съдумавъше съ Мюрчюфломь, яша цесаря Исаковиця, а на Мюрчюфла вЂньчь възложиша; а Мюрчюфла бяше высадилъ ис тьмьнице Исаковиць, и приялъ извЂщение, яко не искати подъ Исаковицемь царства, нъ блюсти подъ нимь. Мюрчюфлъ же посла къ НиколЂ и къ людьмъ въ святую Софию: «язъ ялъ ворога вашего Исаковиця, язъ вашь цесарь; а НиколЂ даю пьрвыи въ боярехъ, сложи съ себе вЂньць». И вси людие не даша ему сложити вЂньця, нъ боле закляшася: кто отступить от Николы, да будеть проклятъ. Того же дне, дождавъше ночи, разбЂгошася вси, а Николу я/л.68./ша, и жену его я Мюрчюфлъ, и въсади я въ тьмницю, и Ольксу Исаковиця утвьрди въ стЂнехъ, а самъ цесаремь ста Мюрчюфлъ феуларя въ 5 день, надЂяся избити Фрягы. Фрязи же уведавъше ята Исаковиця, воеваша волость около города, просяче у Мюрчюфла: «даи намъ Исаковиця, ото 4 поидемъ къ НЂмечьскуму цесарю, отнележе есме послани: а тобе царство его». Мурчюфлъ же и вси бояре не даша его жива, и уморивъше Исаковиця, и рекоша Фрягомъ: «умьрлъ есть; придете и видите и». Тъгда же Фрязи печяльни бывъше за прЂслушание свое: не тако бо бЂ казалъ имъ цесарь нЂмЂ/л.68об./чьскыи и папа римьскыи, якоже си зло учиниша Цесарюграду; сами к собе вси: «оже \48\ намъ нЂту Исаковиця, с нимь же есме пришли, да луче ны есть умрети у Цесаряграда, нежели съ срамомь отъити»; оттоль начаша строити брань къ граду. И замыслиша, якоже и прЂже, на кораблихъ раями на шьглахъ, на иныхъ же кораблихъ исъциниша порокы и лЂствиця, а на инЂхъ замыслиша съвЂшивати бъчькы чересъ град, накладены смолины, и лучины зажьгъше, пустиша на хоромы, якоже и прЂже пожьгоша градъ. И приступиша къ граду априля въ 9 день, въ пятъкъ 5 недЂли поста, и не успЂша ничьтоже граду; нъ Фрягъ и/л.69./збиша близъ 100 муж.

 1 О монастыре Спаса Евергета по Испигасе см. Путешествие новгор. архиеп. Антония в Царьград в конце 12-го столетия, изд. П. Савваитова, СПб., 1872 г., прим. 151 и 12.

 2 В рукописи нихъхъ

 3 В строке пути и над строкой под дугой буква с

 4 В К великаго

 5 В К угониша

 6 В рукописи тягло, вероятно, по описке; в К тябло

И стояша ту Фрязи 3 дни; и въ понедЂльник верьбнои недЂли приступиша къ граду, солнчю въсходящю, противу святому Спасу, зовемыи Вергетисъ, противу Испигасу, сташа же и до Лахерны 1. Приступиша же на 40 корабль въ великыхъ; бяху же изременани межи ими, въ нихъ 2 же людье на конихъ, одени въ бръне и коне ихъ; инии же корабле ихъ и галЂе ихъ стояху назаде, боящеся зажажения, якоже и прЂже бяхуть Грьци пустили на не 10 кораблевъ съ огньмь; и въ пряхъ извеременивъше погодъе вЂтра, на Василиевъ день полуноци, и не успеша ничтоже фрязьскымъ кораблемъ: вЂсть бо имъ бяше далъ И/л.69об./саковиць, а Грькомъ повеле пустити 3 на корабле на не; тЂмь же и не погорЂша Фрязи. И тако бысть възятие Цесаряграда велико 4: и привлеце корабль къ стенЂ градьнЂи вЂтръ, и быша скалы ихъ великыя чрЂсъ град, а нижьнее скалы равно забороломъ; и бьяхуть съ высокыхъ скалъ на градЂ Грькы и Варягы камениемь и стрЂлами и сулицами, а съ нижьнихъ на град сълЂзоша; и тако възяша град. Цесарь же Мюрчюфолъ крЂпляше бояры и все люди, хотя ту брань створити съ Фрягы, и не послушаша его: побЂгоша от него вси. Цесарь же побеже от нихъ, и угони 5 е на Коньнемь търгу, и многа жалова на бояры и на все люди. Тъгда же цесарь избеже изъ /л.70./ града, и патриархъ и вси бояре; и внидоша въ град Фрязи вси, априля въ 12 день, на святого Василия исповЂдника, въ понедЂльник, и сташа на мЂсте, идеже стояше цесарь Грьчьскыи, у святого Спаса, и ту сташа и на ночь. Заутра же, солнчю въсходящю, вънидоша въ святую Софию, и одьраша двьри и расЂкоша, а онболъ окованъ бяше всь сребромь, и столпы сребрьные 12, а 4 кивотьныя, и тябло  8 исЂкоша, и 12 креста, иже надъ олтаремь бяху, межи ими шишкы, яко дрЂва вышьша муж, и прЂграды олтарьныя межи стълпы, \49\ а то все сребрьно; и тряпезу чюдьную одьраша драгыи камень и велии жьньчюгъ, а саму /л.70об./ невЂдомо камо ю дЂша; и 40 кубъковъ великыхъ, иже бяху прЂдъ олтаремь, и понекадЂла и свЂтилна сребрьная, яко не можемъ числа повЂдати, съ праздьничьными съсуды бесцЂньными поимаша; служебьное еуангелие и хресты честьныя, иконы бесцЂныя все одраша; и подъ тряпезою кръвъ наидоша 40 кадие чистаго злата; а на полатЂхъ и въ стЂнахъ и въ съсудохранильници невЂде колико злата и сребра, яко нету числа, и бесцЂньныхъ съсудъ. То же всЂ въ единои Софии сказахъ; а святую Богородицю, иже въ ВлахЂрнЂ, идеже святыи духъ съхожаше на вся пятницЂ, и ту одраша; инЂ/л.71./хъ же церквии не можеть человЂкъ сказати, яко бещисла. Дигитрию же чюдьную, иже по граду хожаше, святую богородицю, съблюде ю богъ добрыми людьми, и ныне есть, на нюже надЂемъся; иные церкви въ градЂ и вънЂ града, и манастыри въ градЂ и вънЂ града, пограбиша все, имъ же не можемъ числа, ни красоты ихъ сказати.

 1 Можно прочесть также 1 Икондофъ

 2 В т. III ПСРЛ на стр. 29 сделано следующее примечание: «Здесь исчислены три главные предводителя рати крестоносцев: Фландрский граф Болдуин, Монфератский маркиз Вонифатий и Венецианский дож Дандоло. «Икондофъ Офланъдръ, Кондофларендъ» и проч. происходят от conto di Flandria, comte de Flandre; «маркосъ»— от marchio, marchisus (по Дюканжу marcae vel marchae, seu provinciae praefectu(s); «дужъ» от dux. В рукописных Хронографах (Синод. библ. № 151 и 342) встречаются: «Болдовин отъ Филандрии, Филандринъ и Фляндер» и «Вонифатий маркесъ». «Дедрикъ», вероятно, есть Феодорик Готский».

 3 Можно прочесть также Судъ

Черньче же и чернице и попы облупиша, и нЂколико ихъ избиша; Грькы же и Варягы изгнаша изъ града, иже бяхуть остали. Се же имена воеводамъ ихъ: 1 Маркосъ от Рима, въ градЂ Бьрне, идеже бе жилъ поганыи злыи Дедрикъ; а 2-и Кондофъ 1 Офланъдръ; а 3 Дужь слепыи от /л.71об./ Маркова острова Венедикъ 2. Сего Дужа слЂпилъ Мануилъ цесарь; мнози бо философи моляхуться чесареви: аще сего Дужа отпустиши съдрава, тъ много зла створить твоему царству; царь же не хотя его убити, повелЂ очи ему слЂпити стькломь, и быста очи ему яко невреженЂ, нъ не видяше ничего же. Сь же Дужь много брании замышляше на град, и вси его послушаху, и корабли его велиции бяхуть, с нихъ же градъ възяша. Стоянья же Фряжьска у Цесаряграда от декабря до априля, доколо городъ възяшь. А мЂсяця маия въ 9 поставища цесаря своего Латина Кондо Фларенда своими пискупы, и власть /л.72./ собе раздЂлиша: цесареви град, а Маркосу судъ 3, а Дужеви десятина. И тако погыбе царство богохранимаго Костянтиняграда и земля Грьчьская въ свадЂ цесаревъ, еюже обладають Фрязи.










Попередня     Головна     Наступна


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.