[Чижевський Д. Нариси з історії філософії на Україні. — К., 1992. — С. 217.]

Попередня     Головна     Наступна





ПОЯСНЕННЯ ДО МАЛЮНКІВ


Наперед маю висловити подяку всім, хто спричинився до здобування почасти дуже рідких портретів і ін. репродукцій, а саме п.п. Д. К Антоновичу, П. О. Богацькому, В. А. Сапіцькому, В. М. Тукалевському, а також п. інж. А. Бавмґартнеру, який ласкаво виконав репродукції 4, 5 до розділу про Сковороду.


Мал. — Стор.


1 і 2 — 41 Із іст. літ. М. Возняка. Наводжу вірші, що відносяться до цих малюнків:

«Подвійний життєвий шлях».

Два пути зриши, тЂсный и пространный:

Овъ терніемъ, сей цвЂтами устланный

ВЂдь же, яко путь въ погибель широкій,

Къ радости ведетъ тЂсенъ и жестокій.


«Почитаніе книг».

Море есть жизнъ та; грозни иматъ волны.

Не вси же добрЂ плавати доволни.

ПрисЂдяй книгамъ сей плаваетъ:

Знаетъ бо вЂтры и волны онъ знаетъ.


Ще один вірш до у нас не репродукованого малюнка:

«Правило жизни».

Всякое дЂло годъ любитъ и время.

Временемъ тяжесть малЂетъ и бремя,

Но мЂру вездЂ подобаетъ знати,

Сія бо краситъ грады и палаты.


3 — 55 Схема позичена із книги Н. Leisegang’a: Paulus als Denker. Lpz. 1923.

4 — 68 Із Альціата (цит. вище). Перший мал. сліпий і хромий — (у Сковороди, див. 356, також 214-15).

5 — 68 Нарцис при джерелді. У Сковороди тема цілого твору (75-120).

6 — 75 Із книги J. Sambucus Emblemata. Антверпен. 1564. «Пізнай себе» (пор. мал. 5). Треба зауважити, що в Амстердамському збірнику маємо коло 50 емблем, які згадує Сковорода (див. цит. мою статтю), але деякі все ж не зустріваємо там... /218/












Попередня     Головна     Наступна


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.