[Колінгвуд Р. Ідея історії / Пер. з англ. О. Мокровольський. — К.: Основи, 1996. — С. 50.]

Попередня     Головна     Наступна





ВИБРАНА БІБЛІОГРАФІЯ ДО ФІЛОСОФІЇ КОЛІНГВУДА



Boucher, D. (ed.), R. G. Collingwood: Essays in Political Philosophy (Oxford, 1989).

— The Social and Political Thought of R. G. Collingwood (Cambridge, 1989).

Debbins, W. (ed.), R. G. Collingwood: Essays in the Philosophy on History (Austin, Tex., 1965) (an edition of Collingwood’s articles on philosophy on history from 1921 to 1930).

Donagan, A., The Later Philosophy of R. G. Collingwood (Oxford, 1962; repr. Chicago, 1985).

Johnston, W. M., The Formative Years of R. G. Collingwood (The Hague, 1967).

Krausz, M. (ed.), Critical Essays on the Philosophy of R. G. Collingwood (Oxford, 1972).

Mink, L. O., Mind, History, and Dialectic: The Philosophy of R. G. Collingwood (Bloomington, Ind., 1969; repr. Middletown, Conn., 1987).

Patrick, J., The Magdalen Metaphysicals: Idealism and Orthodoxy at Oxford, 1901-1945 (Macon, Ga., 1985).

Rubinoff, L., Collingwood and the Reform of Metaphysics: A Study in the Philosophy of Mind (Toronto, 1970).

Russell, A. F., Logic, Philosophy and History: A Study in the Philosophy of History Based on the Work of R. G. Collingwood (Lanham, Md., 1984).

Saari, H., Re-enactment: A Study in R. G. Collingwood’s Philosophy of History (Abo, 1984).

Shalom, A., R. G. Collingwood, philosophe et historien (Paris, 1967).

Skagestad, P., Making Sense of History: The Philosophies of Popper and Collingwood (Oslo, 1975).

Taylor, D. S., R. G. Collingwood: A Bibliography. The Complete Manuscripts and Publications, Selected Secondary Writings, with Selective Annotation (New York, 1988).

van der Dussen, W. J., History as a Science: The Philosophy of R. G. Collingwood (The Hagua, 1981).

















Попередня     Головна     Наступна


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.