[Новгородская первая летопись старшего и младшего изводов. — М.-Л., 1950. — С. 96-100.]



Попередня     Головна     Наступна






В лЂто 6827 [1319]. Уби цесарь въ ОрдЂ князя ТфЂрьского Михаила, а великое княжение дасть Юрью, и сына Михаилова Костянтина, и бояры его; и присла князь Юрьи в Новъгород брата Афанасья.

В лЂто 6828 [1320]. Ходи князь Юрьи ратью на Рязань на князя Ивана Рязаньского, и докончаша миръ.

В лЂто 6829 [1321]. Ходи князь Юрьи ратью на Дмитрия Михаиловича ТфЂрьского и приде в Переяславль с полкы. И ту присла князь Дмитрии владыку тфЂрьского, и доконча/л.162./ша миръ на дву тысячю серебра, а княжения великого Дмитрию не подъимати. Того же лЂта, мЂсяца июня 26, бысть знамение въ солнци пред обЂднею: чисту сущю небу, внезапу померче солнце яко на час, и бысть яко мЂсяць 5 ночии, и тма бысть яко в зимнюю ночь, и пакы наиолнися по малу; и ради быхом.

 1 В рукописи познанъ

В лЂто 6830 [1322]. Приде князь Юрьи в Новъгород, позванъ 1 новгородци, и повелЂ порокы чинкти. Тогда же приходиша НЂмци ратью къ КорЂльскому городку и не взяша его. Того же лЂта поиде князь великыи Юрьи с новгородци къ Выбору, городу нЂмецьскому; и биша и 6-ю пороковъ, твердъ бо бЂ, и избиша много НЂмедь в городЂ, а иныхъ извЂшаша, а иныхъ на Низъ поведоша; и стоявше мЂсяць, приступиша и не взяша его, но за грЂхы наша нЂколико муж добрыхъ паде. /л.162об./ Того же лЂта преставися князь Афанасии, брат Юрьевъ, постригъся в черньци; и положиша и у святого Спаса на Городищи. Того же лЂта ходи князь Дмитрии Михаиловичь въ Орду, и подъя великое княжение. Того же лЂта приходи в Русь посолъ силенъ изъ Орды, именемь Ахмылъ, и много створи пакости по Низовьскои земли, много посЂче христьянъ, а иных поведе въ Орду. Князь же Юрьи пришедъ от Выбора, и поиде на Низъ, много моливъ новгородци, а быша и проводили. И бывшю ему на УрдомЂ, и ту князь Александръ Михаиловичь со ТфЂри нападе \97\ на нь, да князь Юрьи самъ убЂжа в малЂ и вбЂжа въ Пльсковъ, а товаръ его всь разграбиша, а въ Пльско†бяше Литовьскыи князь Давыдко; и оттолЂ призваша и новгородци по крестному цЂлованию. /л.163./

В лЂто 6831 [1323]. Ходиша новгородци съ княземь Юрьемь и поставиша город на усть Невы, на ОрЂховомь островЂ; ту же приЂхавше послы великы от свЂиского короля и докончаша миръ вЂчныи съ княземь и с Новымьгородомь по старои пошлинЂ. Того же лЂта воеваша Литва Ловоть, и угониша ихъ новгородци, и биша я, а инии убЂжаша. Того же лЂта заратишася устьюжане с новгородци, изъимаша новгородцевъ, кто ходилъ на Юргу, и ограбиша ихъ.

В лЂто 6832 [1324]. Идоша новгородци с княземь Юрьемь на Заволочье, и взяша Устьюгъ на щитъ, и придоша на Двину, и ту прислаша послы князи устьюжьскыи къ князю и к новгородцемъ и докончаша миръ по старои пошлинЂ; и придоша новгородци вси здорови; /л.163об./ а князь Юрьи поиде въ Орду изъ Заволочья по КамЂ рЂцЂ. Того же лЂта свершиша Христову камену церковь, и свяща ю владыка Давыдъ. Тои же зимы преставися архиепископъ новгородьскыи Давыдъ, мЂсяца февраря 5, на память святои мученици Агафьи; и положиша и въ притворЂ у святои Софьи, посторонь Климента. Тогда же сдумавше новгородци и игумени и попове и черньци и всь Новъгород, възлюбиша вси богомь назнаменана Моисия, преже бывша архимандритомь у святого Георгия, потомь вышелъ бяше по своеи воли къ святои Богородици на Коломци въ свои манастырь, и възведоша и на сЂни, и посадиша и въ владычни дворЂ, дондеже позоветь его митрополитъ.

 11 В рукописи и и много

 2 Последние буквы неясны.

В лЂто 6833 [1325]. Приде изъ Орды князь Олександръ Михаиловичь, и Татарове с нимь должници, и 1 /л.164./ много 1 бысть тяготы на Низовьскои земли. Того же лЂта поЂха владыка Моисии к митрополиту ставитъся на Москву; и привезоша при нем князя великого Юрья изъ Орды, сына Данилова, внука Александрова, и погребоша и митрополитъ Петръ и архиепископъ Моисии и тфЂрьскыи епископъ Варсонофии и ростовьскыи епископъ Прохоръ, рязаньскыи епископъ Григории, в суботу 1 поста; и плакася его князь Иванъ и всь народ плачемь великым, от мала и до велика: убилъ бо и бяше въ ОрдЂ князь Дмитрии Михаилович безъ цесарева слова; не добро же бысть и самому: еже бо сЂеть человЂкъ, тоже и пожнеть.

В лЂто 6834 [1326]. ПриЂха в Новъгородъ поставленъ архиепископъ Моисии, во вторник на вербьнои недЂли. Того же лЂта, мЂсяца августа 28, загорЂся на Бояни улкЂ, и погорЂ до половины Рогатици, а Славкова 2 улица от Дмитрия святого и до поля и церкы святого Климента сгорЂ. /л.164об./ Того же лЂта уби цесарь въ ОрдЂ князя Дмитрия Михаиловича. Тои же зимы \98\ преставися митрополить Петръ всея Руси на МосквЂ, и положиша и въ церкви святыя Богородица, юже самъ началъ здати камену; молитвами его у гроба его створи богъ чюдеса. Того же лЂта приЂхаша послы из Литвы: брат ГЂдиминовъ князя Литовьского Воини Полотскыи князь, Василии МЂньскыи князь, Федоръ Святьславич; и докончаша миръ с новгородци и с НЂмци.

В лЂто 6835 [1327]. Бысть мятежь в НовЂгородЂ, и пограбиша дворъ Остафьевъ Дворянинцевъ и пожгоша всь. Того же лЂта постави церковь святои богородици Рожество архиепископъ Моисии въ ДесятинЂ. Того же лЂта, на УспЂнье святыя богородица, князь Александръ Михаиловичь изби Татаръ много во ТфЂри и по инымъ городом, и торговци гость хопыльскыи исЂче: иришелъ бо бяше посолъ силенъ изъ /л.165./ Орды, именемь Шевкалъ, съ множествомъ Татаръ. И присла князь Олександръ послы к новгородцемъ, хотя бЂчи в Новъгород, и не прияша его. Того же лЂта присла князь Иванъ Даниловичь намЂстникы своя в Новъгород, а самъ иде въ Орду. На ту же зиму приде рать татарьская множество много, и взяша ТфЂрь и Кашинъ и Новоторжьскую волость, и просто рещи всю землю Русскую положиша пусту, толко Новъгород ублюде богь и святая Софья. А князь Олександръ вбЂжа въ Пльсковъ; а Костянтинъ, брат его, и Василии в Ладогу; и в Новъгород прислаша \99\ послы Татарове, и даша имъ новгородци 2000 серебра, и свои послы послаша с ними к воеводамъ съ множествомь даровъ. Убиша же тогда Татарове Ивана, князя Рязаньского.

 1 Возможно, первоначально было къ, так как над строкой видны следы скобления.

В лЂто 6836 [1328]. Ходи князь великыи /л.165об./ Иванъ Данилович и Костянтинъ Михаилович, а новгородци от себе послаша Федора Колесницю, въ Орду кь 1 цесареви; и отпусти я цесарь, повелЂвъ искати князя Александра. И посла князь Иванъ свои послы, а новгородци от себе владыку Моисия и Аврама тысячьского къ князю Олександру въ Пльсковъ, веляче ему, абы пошелъ въ Орду, и не послуша. Того же лЂта погорЂ Юрьевъ НЂмецьскыи всь и божници ихъ, и полаты каменыи скрушившеся падоша; и сгорЂ НЂмець в полатахъ 2000 и 500 и 30, а Руси 4 человЂкы.

В лЂто 6837 [1329]. Приде в Новъгород на столъ князь великыи Иванъ Даниловичь, внукъ Олександровъ, марта 26, на сборъ архангела Гаврила; бяху же с ним и тфЂрьскыи князи Костянтинъ и Василии, и Олександръ Суждальскыи, и иныхъ много русскыхъ князии. /л.166./ Того же лЂта убиша въ Юрье†новгородского посла мужа честна Ивана Сыпа. Того же лЂта приходи в Новъгород митрополитъ, Грьчинъ родомь, именемь Феогностъ. Того же лЂта поиде князь Иванъ со всЂми князи и с Новымьгородомь къ Пльскову ратью; и увЂдавше пльсковичи, выпровадиша князя Олександра от себе, а къ князю Ивану и к новгородцемъ прислаша послы с поклономь въ Опоку, и докончаша миръ. Тои же зимы избиша новгородцевъ, котории были пошли на Юргу, устьюжьскыи князи. Того же лЂта безъ князя и без новгородцевъ загорЂся ОндрЂшковъ дворъ въ ПлотникЂхъ, и погорЂ и до Федора святого, и потом на тои же недЂли погорЂ Ильина улица мало не вся и Лубяница, и церкы святого Спаса и святого Лукы сгорЂ.

В лЂто 6838 [1330]. По/л.166об./стрижеся въ скиму архиепископъ Моисии, по своеи воли, и много молиша и новгородци всЂм Новымьгородомь с поклономь абы пакы сЂлъ на своемь престолЂ, и не послуша, но благослови я, рекъ: «изберЂте от себе мужа такого достоина, а язъ васъ благословляю». И много гадавше новгородци, и быша безъ владыкы съ 8 мЂсяць, и възлюбиша всь Новъгород и игумени и попове богомь назнаменана Григорья КалЂку, мужа добра и смЂрена, попа бывша у святою Козмы и Демьяна на Холопьи улици; и пострижеся въ святыи ангельскыи образъ, мЂсяца генваря, и нареченъ бысть Василии, и посадиша и въ владычни дворЂ, дондеже послють к митрополиту. Тои же зимы приЂхаша послове от митрополита из Велыньскои земли Федорко и Семенко, на страстнои недЂли, позыватъ на ставление. /л.167./ Того 1 же лЂта поставиша Василья въ Велыньскои земли в Новъгородъ.

 1 Весь текст на л. 167 и на л. 167 об. до слов в лЂто 6845 написан одними чернилами и почерком, отличным от предыдущего. Букв, написанных киноварью, нет.

 22 Слова за новгородскую измЂну написаны иными чернилами и почерком по выскобленному. Они вписаны до того, как был написан текст известия 6845 г. на обороте того же листа.

 33 В рукописи лЂ ояша, причем над строкой видны следы скобления.

В лЂто 6839 [1331]. МЂсяца ноября въ 30, на память святого апостола АндрЂя, бысть помрачение въ солнци и стоя от 1-го часа до 3-го.

В лЂто 6840 [1332]. Въсташа крамолници в НовЂгородЂ, и отъяша посадничьство у Федора у Ахмыла и даша Захарьи Михаиловичю, и пограбиша дворъ Смена Судокова, а брата его Сенефонта села пограбиша. Того же лЂта великыи князь Иванъ приде изъ Орды и възверже гнЂвъ на Новъгородъ, прося у нихъ серебра закамьского, и в томъ взя Торжекъ и БЂжичьскыи верхъ за 2 новгородскую измЂну 2. Том же лЂтЂ 3 отъяша посадничьство у Захарья и даша МатфЂю.

В лЂто 6841 [1333]. Приде князь Иванъ в Торжекъ съ всими князи низовьскыми ис рязаньскыми, /л.167об./ и присла в Новъгородъ, сведе намЂстникы а самъ сЂде в Торжьку от Крещения до Сбора, теряя волость Новгородьскую. И послаша новгородьци послы, зовуче его в Новъгород: архимандрита Лаврентия, Федора Твердиславлича, Луку ВалъфромЂева; и онъ молбы не приялъ, а ихъ не послушалъ, а миру не да, поЂха прочь. Того же лЂта архиепископъ новгородьскыи Василии постави \100\ городъ каменъ въ два лЂта, и архимандритъ святого Юрья Лаврентии постави стЂны святого Юрья силою 40 саженъ и съ заборолами.

 ] От слов в лЂто 6845 текст писан другой рукою.

 2 Буква о неясна.

 3 Между буквами архи и мандрита оставлено место, испорченное скоблением на лицевой стороне листа в тексте известия 6840 г.

 4 От слов в лЂто 6853-ее текст писан другой рукой.

 5 От слов в лЂто 6860 до конца рукописи текст писан другой рукой.

 6 В рукописи днь

 7 Между строк и на полях вписано мця юля въ 3 а прест в, далее неразборчиво; как будто следы букв велиго

 8 В листе значительное овальное отверстие, существовавшее до того, как был написан текст.

В 1 лЂто 6845 [1337]. Индикта 5 наважениемь дияволимь сташа простая 2 чадь на архимандрита 3 Есифа, а думои старого архимандрита Лаврентия, и створиша вЂче, и запроша Есифа въ церкви святого Николы; и сЂдоша около церкви нощь и день коромолници, стрегуще его. А оже кто подъ другомъ копаеть яму, самъ впадется в ню. /л.168./

В 4 лЂто 6853-ее. [1345] Индикта лЂто 3-ее, поновлена бысть церки си святыи Георгии покровомь, при великомъ князЂ СеменЂ ИвановичЂ, при архиепископЂ новъгородьскомь Василии, при посадницЂ Еустафьи, при тысячьскомь АврамЂ, промысломь божиимь, поспЂшениемь святого мученика христова Георгия, повелЂниемь боголюбиваго архимандрита новъгородьского Есифа. /л.168об./

В 5 лЂто 6860 [1352]. Добиша челомъ новъгородьци, бояре и черныи люди архиепископу новъгородьскому владыцЂ Василию, чтобы «еси, господине, ехалъ нарядилъ костры во ОрЂхо※; и онъ ехавъ, костры нарядилъ, и приеха в Новъгородъ. И приехаша послове изо Пскова, биша челомъ владыцЂ Василию, ркуче такъ: «богови тако изволшю, святои троицЂ, дЂтемъ твоимъ пьсковицемъ богъ реклъ жити дотолЂ, чтобы еси, господине, былъ у святои Троици и дЂтии своихъ благословилъ псковиць». И онъ не умедли поеха, поимя собою архимандрита Микифора, игумены, попове, приеха въ Псковъ, служи въ святои Троици, у святои Богородици на СнЂтнои горЂ, у святого Михаила, у Ивана Богослова, опять въ святои Троици, /л.169./ ходи около города со кресты, и благослови дЂти своихъ всихъ псковиць. Поеха ис города, доеха до Прощеника въ день 6 недЂлныи; обечерившися за Прощеникомъ сь едину версту, на рЂцЂ на ЧересЂ сташа; и разболЂся ту; привезоша его в манастыри ко святому Михаилу, усть Узы рЂки, на ШелонЂ; и приставися ту, на память святого мученика Уакинфа, въ вторникъ 7; привезоша и в Новъгородъ в четвергь, мЂсяця июля въ 5, на память святого отца Лампада; проводи и архиепископъ новъгородьскии 8 владыка МоисЂи, игумени и попове и весь Новъгородъ, и положиша и у святои Софьи притворЂ.




__________










Попередня     Головна     Наступна


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.