[Новгородская первая летопись старшего и младшего изводов. — М.-Л., 1950. — С. 558-561.]



Попередня     Головна     Наступна






СТАТЬИ, НАХОДЯЩИЕСЯ В РУКОПИСИ № МДА 69 ПОСЛЕ ЛЕТОПИСНОГО ТЕКСТА


УСТАВНАЯ ГРАМОТА НОВГОРОДСКОГО КНЯЗЯ ВСЕВОЛОДА МСТИСЛАВИЧА ЦЕРКВИ СВ. ИОАННА ПРЕДТЕЧИ НА ОПОКАХ


 2 Слог ко написан над строкой.

Се азъ князь великии Гаврилъ, нареченыи Всеволодъ, самодръжець Мьстиславичь внукъ Володимиръ, владычествующю ми всею Рускою землею и всею областью Новгороцкою, божиимъ благоволением поставилъ есми церковъ святыи великыи Иванъ на ПетрятинЂ дворище, и устроилъ есми ю иконами многоцЂннами, и еуангелиемъ многоцЂннымъ, и всЂми книгами исполнь, устроилъ есми попы и дьяконы 2 въ зборнои великои церкви. И даю святому великому Ивану, от своего великоимЂния, на строение церкви и в вЂкы, вЂсъ вощанои, а в Торжку \559\

 1 В рукописи стому

 2 Так в рукописи

 3 В рукописи копечьство

пудъ вощанои, половина святому Спасу, а половина святому 1 великому Ивану на Петрятино дворище. А оброка попомъ, и дьякону, и дьяку, н сторожамъ из вЂсу вощаного имати: попомъ по осми гривенъ серебра, а дьякону четырЂ /л.70об./ гривны серебра, а дьяку три гривны серебра, а сторожамъ три гривны серебра. А имати имъ тои оброкъ и в вЂкы, на всякии годъ по моему данью великого князя Всеволода. А попомъ пЂти у святого Ивана вседенная, у святого Захарьи на полатЂхъ пЂти по неделямъ и в вЂкы, а дьякону пЂти у святого Ивана субота да неделя, ис того оброка, и в вЂк.

И язъ князь великии Всеволодъ поставилъ есми святому Ивану три старосты от житьихъ людеи, и от черныхъ тысяцкого, а от купцевъ два староты, 2 управливати имъ всякие дЂла Иванская, и торговая, и гостинная, и суд торговыи, а Мирославу посаднику в то не вступатца, и инымъ посадникомъ, в Ываньское ни въ что же, ни боярамъ новгороцкымъ. А хто хочетъ в купЂчь/л.71./ство вложится в Ыванское, дастъ купьцемъ пошлымъ вкладу пятьдесятъ гривенъ серебра, а тысяцкому сукно ипьское, ино купцамъ положить въ святыи Иван полътретьяцать гривенъ серебра. А не вложится хто в купечьство, 3 не дастъ пятьдесятъ гривенъ серебра, ино то не пошлыи купець. А пошлымъ купцемъ ити имъ отчиною и вкладомъ. А весити имъ в притворе святого Ивана, гдЂ дано, ту его и дръжати. А весити старостамъ Иваньскимъ, двЂма купцемъ пошьлымъ, добрымъ людемъ, а не пошлымъ купцем старошениа не дръжати, ни весу имъ не вЂсити Иваньского. А у гостя имъ имати: у низовьского от дву бЂрковска вощаныхъ полъгривне серебра да гривенка перцю, у полоцкого и у смолЂньского по д†гривны кунъ от берко/л.71об./въска вощаного, у новоторжанина полторы гривны от берковъска вощаного, у новгородца шесть мордокъ от берковска вощаного. А куны имъ класти святого великого Ивана в домъ, что вывесятъ, по правому слову. А новгородцю не вЂсити ни на которого гостя.

А по моемъ животЂ, великого князя Всеволода, стояти за домъ святого великого Ивана брату моему великому князю всея Русии, и владыцЂ новгороцкому, и старостамъ купецькимъ и купцам, и за вся церковникы святого Ивана. А взять князю великому из вЂсу вощаного полтретьяцать гривен серебра черезъ год. А праздникъ Рожество святого великого Ивана почесть створити и празновати старостамъ купецкимъ и купцамъ. А имати старостамъ купецкимъ и купъцемъ из вЂсу из вощаного /л.72./ на полътретьяцать гривенъ серебра, на всякыи праздникъ святого Ивана и в вЂкъ, а старостамъ купецкимъ святого великого Ивана ставити на праздникъ святого Ивана семъдЂсятъ свЂчь и тЂмъянъ и ладанъ. \560\

 1 В рукописи новгородцко

 2 В рукописи дяка

 3 Последняя буква заклеена; восстанавливается предположительно.

 4 Далее три пятых первого столбца и столбец второй л. 73, а также л. 73 об. оставлены чистыми.

 5 Слева лист попорчен; первые две буквы заклеены, но видны.

 6 Буква ш заклеена.

 7 Первая буква заклеена.

 8 Буква в заклеена.

А пЂти в празьдникъ владыцЂ. А старостамъ купЂцкимъ и купцамъ дати владыцЂ гривна серебра да сукно ипьское. А на завтрЂе пЂти анхимандриту святого Егоргиа, а взять ему полъгривне серебра; а на третеи день пЂти игумену святеи богородици из Онътонова манастыря, взять ему полъгривне серебра.

И язъ, князь великии Всеволодъ, далъ есми пошлины попомъ святого великого Ивана Петрятино дворище с купець в Руси, на память княземъ великымъ дЂдомъ моимъ и прадЂдомъ имати с купець тая старина и в вЂкы: съ тверского гостя, /л.72об./ и с новгородцкого, 1 и з бЂжицкого, и з деревьского, и съ всего Помостья. А буевище Петрятино дворище от прежнихъ двереи святого великого Ивана до погрЂба, от погрЂба до Концаньского мосту, а того буевища имати куны старостамъ Иваньскимъ и старостамъ Поберескимъ, а класти куны в домъ святого великого Ивана. А поповъ святого великого Ивана, и дьякона и дьяка, 2 и сторожовъ, призирати старостамъ Иваньскимъ, и купцамъ и старостамъ Поберескимъ и побережаномъ. А в дому святого Ивана не дръжати никому ничего же, но развЂе 3 свЂчи и тЂмъяна. А городу, ни владыцЂ, ни боярам вЂсу не отъимати у святого великого Ивана, ни продавати моего данья великого князя Всеволода. А хто почнЂтъ вЂсъ отъимати, или про/л.73./давати, или домъ обидити святого великого Ивана и святого Захарьи, на того спасъ и пречистая и святыи великыи Иванъ, будЂтъ имъ тма, и съблазнь, и казнь божия. 4




____________________


 5 Слева лист попорчен; первые две буквы заклеены, но видны.

 6 Буква ш заклеена.

 7 Первая буква заклеена.

 8 Буква в заклеена.

А се 5 роды рускихъ князеи. 7

Первое князь 7 Рюрикъ, пришедъ 6 из Немець, роди 7 Игоря.

А Игорь роди Святослава. 8

А Святославъ роди ВолодемЂра, иже крести Рускую землю.

А ВолодимЂръ роди Ярослава; егоже грамота в НовЂгородЂ.

Ярославъ роди Всеволода.

А Всеволодъ роди ВолодимЂра, иже нарицается Манамахъ.

А ВолодимЂръ роди Гюргя.

Гюргии роди Всеволода Великого ГнЂзда.

Всеволодъ роди Ярослава. При семъ Тотарьскую землю взяша.

Ярославъ роди Александра Храбраго.

Алекъсандръ роди Данилья. \561\

 1 Л. 74 об. оставлен чистым.

А Данилеи роди Ивана Доброго, иже исъправи Рускую землю от татеи, от разбоиникъ, ото всякого мятЂжа.

А Иванъ роди Ивана.

А Иванъ роди ДмитрЂя князя, тои бо Дмитрии съсвЂщася самодръжцемъ. А Дмитреи роди Юрья. 1









Слово святого Ефрема. Како достоитъ съ всЂмъ предлежаниемъ честити* святыя книги безъ лЂности.


 2 В рукописи чти и буква с над строкой под дугой.

 3 Буква Ђ неясна.

 4 Буквы, взятые в круглые скобки, заклеены и восстанавливаются предположительно.

 5 Последняя треть второго столбца на л. 75 об. оставлена чистой. На л. 75 тем же почерком и теми же чернилами написан буквами ряд чисел и объяснение числового значения букв: 1, * 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 20, 30, 40, 50, * 60, 70, 80, 90, 100, ** двЂсте, 300 триста,*** 400 четырЂста,**** 500 пятьсот, 600 шестьсотъ, 700 семъсотъ, 800 осмисотъ, 900 девятьсотъ, 1000 тысяща, 2000 тысящи, 3000 тысящи, 4000 тысящи, 5000 пять тысящь, 6000 тысящ, 7000 тысящь, 8000 тысящь, 9000, тысящь 10000 тысящь, (а), тма, (в), (г), (д), (є), (s)? (z), (θ), (ı). (а), легионъ, (в), (г), (д), (є), (s), (z), (и), (θ), (ı),


* Буква неясна. ** Далее скобленное место. *** Буква с стерта. **** Буква с стерта.

Брате, егда ти наидЂтъ лукавыи помыслъ, извлЂци сии мЂчь, еже есть помянути страхъ божии и посЂци всю силу вражию. ИмЂи въ утробЂ мЂсто книги божественыя, тацим же образомъ труба въпиющи съзываетъ ны, воины, тако божественыя книги чтомы, збираютъ помыслы на страхъ божии, и паки тацим же объразомъ въпиющи труба въ время рати невЂгласа въставить прилЂжати на супротивныя. Тако и святыя книги въставять ти умъ, прилежа ти на благое и укрЂпятъ тя на страсти. ТЂмъ же, брате мои, понужаи себЂ часто почитати я, да получимъ истинныи разумъ писания почитанием, /л.75об./ черплюще от него воду живу, могущую устудити ражьженыя наша страсти и наставит ны на всю истину. Мужъ мудръ, не имЂя 3 книгъ, подобенъ есть оплоту безъ подпоръ стоящю: аще будЂтъ вЂтръ, то падется. Тако и мудрии: пахнувшу на нь вЂтру грЂховному, падеть ся не имыи подъпора книжныхъ словесъ. Аще ли мудрость книги, то свершенъ есть. Иванъ (Бого)словъ * рече: п(ти)цамъ* того р(ади)* даны крылЂ, (да)* сЂти человЂчьи (и)збЂжать; * а (че)ловеком* же (кни)ги,* яже всю неприязную лЂсть отгоняютъ. Генадръ рече: имЂнье книгъ паче злата, въ множест†злата души помощи нЂсть. 5 /л.76./






_________









Попередня     Головна     Наступна


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.