Попередня       Головна       Наступна





КИРИК НОВГОРОДЕЦЬ

ВЧЕННЯ, ЯК ВІДАТИ ЛЮДИНІ ЧИСЛЕННЯ ВСІХ ЛІТ [1]



Відтоді, як споконвіку сотворив Бог небо й землю, усю видиму сію твар, відтоді до цього часу років 6644 [2].

Знання кількості місяців. Від початку створення світу цього до нашого часу місяців календарних [3] є 79 728. То якщо хочеш лічити місяці від Адама до сьогодні чи поки хочеш, то рахуй по дванадцять місяців у кожному році.

Премудрість про числення тижнів. Від Адама у тій же кількості років у 6 644 роках є 346 673 тижні і 3 дні. Тож нехай відомо буде тому, хто зрозуміти хоче добре кількість тижнів, що є в одному році 52 тижні і один день і чверть дня. А з тієї чверті на четвертий рік виходить один день. Ти ж полічи спершу тижні всіх років та дні зайві, також і чверті та обчисли їх по сім днів на тиждень і додай до всього числа. І тим правильно одержиш потрібне.

Як пізнати кількість діб. Хай буде і це явлено, що в тій же кількості років є 2 426 721 день. А як хочеш відати дні, скільки їх є до цього дня або до будь-якого іншого, то рахуй спершу по 300, і по 60, і по 5 днів у році. І коли сполучиш всю ту кількість, лічи знову, скільки в тебе є днів високосних, і додай їх до всіх днів, що ти отримав. Так можеш правильно вирахувати.

Дослідження годин. Тож є від Адама в тій же кількості років 29 120 652 години, окрім нічних. А ті мудреці, що хочуть цьому навикати, або числолюбці та ритори, хай відають, що 12 годин є у дні. Так тижні утворюються, та місяці, та роки. Помалу ж бо створюється град і стає великим, так і відання помалу довго приходить.

А це вчення про індикт [4]. Відомо хай буде, що індикт розпочинається місяцем вереснем, доходить до 15 років і знов починається. Бо 15 років містить круг індикту. А якщо хочеш пізнати, який іде рік індикту, розділи всі роки від початку миру цього на 15. Тож стільки років останнього кругу залишиться, стільки й буде років індикту. Як 1, то перший, як 2, то другий рік індикту, коли 15, то п’ятнадцятий, і знов почни з першого. А тих кругів пройшло від Адама до теперішнього 6644 року 442, а останнього індикту 14 рік минає.

Як можна відати круг сонячний [5]. Відомо, що сонячний круг починається в перший день місяця жовтня, продовжується від першого року до 28 і знов починається з першого. Якщо ж хочеш знайти будь-який рік сонячного круга, що шукаєш, то розділи всі роки від початку світу на 28 і те число, що залишиться і буде менше 28, те й візьми. За допомогою його і вираховуй Великодень та всі місяці. Якщо у залишку один рік, то це перший рік, коли два, то другий, як 28, то двадцять восьмий. Тож пройшло від Адама 237 кругів сонячних, а останнього круга йде восьмий рік. За допомогою його і визначив я Великодень у цьому 6644 році.

Як пізнати можна місячний круг [6]. І цього не можна не відати, тож знай, який рік місячного круга припадає на перший день місяця січня. Місячний круг у кожному році продовжується від першого року до дев’ятнадцятого і знов повертається і від першого починається. Коли ж пізнати хочеш круг місячний, який шукаєш, розклади всі літа від початку миру цього на 19; як вийде менш ніж 19, то це і є рік місячного круга. Коли залишиться один, то перший рік, або ж другий, коли два, якщо ж 19, то дев’ятнадцятий, і знов од першого починається. То є від Адама до цього часу місячних кругів півчвертічотириста без одного, а останнього круга йде тринадцятий рік. За його допомогою визначив я Великодень цього 6644 року.

Про віки світу [7]. Од Адама до цього року минуло 6 віків, а сьомого віку минуло 664. Бо тисяча років — вік є один.

Про поновлення неба. Небо поновлюється через 80 років. Тих поновлень од Адама 83 до 6644 року. Від останнього поновлення минуло 4 роки.

Про земельне поновлення. Земля поновлюється за 40 років. Таких поновлень в тій же кількості років було 166, а від останнього поновлення пройшло 4 роки.

За скільки років поновлюється море. Море за 60 років поновлюється. Тих поновлень в тій же кількості років було 110, а від останнього поновлення пройшло 44 роки.

Поновлення води. Вода поновлюється за 70 років. Поновлень тих було від Адама до цього часу 94, а залишається ще 64 роки.

Про високосні роки. Високосний рік буває на четвертий рік. Тож є тих літ високосних від Адама 1660 і ще один рік високосний, нинішній.

Про великий круг [8]. Великий круг містить 532 роки. Тож тих кругів минуло від Адама 12, а тринадцятого пройшло 260 років.

А це повідує, скільки місяців у році. Відомо ж є, що в одному році 12 календарних місяців, а небесних місячних місяців 12 і 11 днів тринадцятого місяця. І з цих днів на четвертий рік утворюється тринадцятий місяць. У місяці є 4 тижні, від року до року проходить 13 місячних місяців і 1 день.

Це знов показує, скільки тижнів у році. Відомо ж бо най буде, що в одному році 52 тижні і 1 день, що називається індиктою, і 6 годин. А ці 6 годин через чотири роки дають 1 день, на ймення високосний.

Це ж означає, скільки днів у році. Є у році, од року до року, 365 днів, і на кожен четвертий рік додають один день високосний. Кожен четвертий рік має 366 днів.

А це про години повідує. Розумій, що в одному році 4383 години денних і нічних стільки ж.

Про години одного дня. Усі відають і я повідаю, що в одному дні 12 годин і вночі стільки же.

Про дробові години кожного дня. Це пишемо для любителів мудрості і тих, що бажають навикнути добре всьому щодо так званих дробових. Як буде їх 60, то складають день, бо 12 годин день має, а в годині кожній 5 дробових годин, а також і в ночі.

Є других же дробових в одній першій дробовій годині 5, і є їх у дні 300.

Також і третіх дробових в одній другій дробовій годині 5, а в дні їх — 1500.

Четвертих же дробових у третій дробовій також 5, а в дні їх 7500.

П’ятих же дробових у четвертій дробовій 5, а в дні їх 37500.

Шостих же дробових у п’ятій дробовій знов таки 5, а в дні їх 187500.

Од шостих дробових походять сьомі дробові, з одного 5, а сьомих дробових годинок в одному дні 937 500 і стільки ж в ночі.

Більше цього не буває, тобто від сьомих дробових нічого не походить.

Відомо ж є, що числення це написано 6644 року від Адама, а до сьомої тисячі залишилось ще 356 років; чотирнадцятий рік індикту, восьмий рік сонячного круга і тринадцятий місячного. Той рік був високосним. Великодень [9] же жидівський був 21 березня, а круг березня двадцять другий. Благовіщення [10] було в середу великоднього тижня, а Петрів день [11] у понеділок. 6 тижнів триває піст. Раніше Великодня не буває. Так не часто стається, але від цього року через 248 так само буде, як Бог своїм милосердям до того часу збереже мир.

Писав це у Великому Новгороді я, грішний чернець Антонійового монастиря Кирик диякон, доместик церкви Святої Богородиці за царя грецького Йоана [12] і за князя Святослава, сина Олега [13], в перший рік його княжіння, у Новгороді, а від часу його народження тринадцятий, Бог най продовжить йому літа.

І ще при архієпископі Новгородському боголюбивому Нифонті. А від народження мого до сьогодні було 26 років, а місяців 312, а тижнів 1354, а днів 9500 без трьох днів, а годин 113960 і нічних стільки ж.



Переклад Станіслава Бондаря





[1] Друкується за виданням: Історія філософії України. Хрестоматія. — К., 1993. — С. 38-41.

[2] У тексті рукопису помилково стоїть 6640. Проте, як свідчать нові розрахунки вчених, це був 6644 рік. Свої обчислення Кирик засновував на києворуській (візантійській) ері. За цим календарем від «створення світу» до початку нашої ери проминуло 5508 р. При перекладі тексту вживані на той час літери, що використовувалися замість цифр, замінено на сучасну цифрову систему.

[3] Тут Кирик має на увазі місяці юліанського календаря.

[4] Індикт — порядковий номер року в 15-річному проміжку часу. Від римських переписів населення один раз на 15 років. Цей відлік часу використовувався у Київській Русі.

[5] Круг сонячний — порядковий номер (період у 28 років) року в сонячному 28-річному циклі. Коли проминає цей відрізок часу, новий рік у юліанському календарі приходиться на той же день тижня, тоді як протягом цього циклу різні числа місяця кожен рік припадають на різні дні тижня.

[6] Круг місячний — порядковий номер року (період у 19 років) в 19-річному місячному циклі.

[7] Віки світу — вік тут становить 1000 років.

[8] Великий круг — період у 532 роки. Коли він закінчується, місячні фази припадають не тільки на ті самі дні (числа місяця) юліанського календаря, але й на ті ж дні тижня. Число 532 можна отримати, якщо перемножити 28 (сонячний круг) на 19 (місячний круг). По закінченні цього циклу день Великодня (святкується у першу неділю весняного повного місяця) припадає на те саме число місяця.

[9] У 1136 р. Великдень справді припадав на 22 березня. Це гранично ранній строк для Великодня. Єврейська Пасха відзначалася 14 нісана за єврейським календарем, тобто в день весняного місяця уповні.

[10] Благовіщення — велике християнське свято, що відзначається 7 квітня за новим і 25 березня за старим стилем. У цей день матері Ісуса Христа Марії було провіщено його народження.

[11] Петрів день — день святих апостолів Петра і Павла, що відзначався 12 липня за новим і 29 червня за старим стилем.

[12] Йдеться про візантійського імператора Йоанна II Комніна, що правив з 1118 по 1143 рр.

[13] Святослав Ольгович — князь Чернігівський. Новгородці запросили його княжити, але через деякий час вигнали з міста.










Кирик, учений і письменник, був дияконом та доместиком (уставником, регентом хору) Антонійового монастиря у Новгороді. Він був наближеним до колишнього інока Києво-Печерського монастиря (а з 1130 р. новгородського єпископа) Нифонта, брав участь у написанні Новгородського літопису та творів, що тлумачили різні питання церковного життя. Трактати Кирик писав як відповіді на запитання Нифонта, що був, вірогідно, духовним учителем мислителя. Кирик — один з перших відомих нам мудреців, математиків і астрономів. Його наукові трактати не мають аналогів ні в києворуській, ні у візантійській, ні в південнослов’янській писемній культурі. Вони свідчать про надзвичайно високий рівень наукової думки, демонструють теоретичні та практичні здобутки культури мислення наших предків. На календарні обчислення Кирика, безперечно, вплинули античні уявлення про космос та час, космогонічні догмати християнства та побудови візантійських хроністів. Тут яскраво висвітлено тогочасні уявлення про світ, його стихії, час, циклічність, поновлення тощо. Спадщина Кирика поширювалась і використовувалася аж до XVII ст.


Станіслав Бондар






[За виданням: Тисяча років української суспільно-політичної думки. У 9-ти т. — К., 2001. — Том I. — С.350-354.]






Попередня       Головна       Наступна




Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.