[Тарас Шевченко. Повне зібрання творів в десяти томах. — К., 1963. — Т. 10: Живопис, графіка 1857-1861.]

Попередня     Головна     Наступна                 Умовні скорочення








93. Голова Христа. Начерк. Папір, олівець, чорнило, перо 10,8 × 10,8; (31 × 22). [Нижній Новгород]. [26 — 27.ХІ 1857].

Зарисовка на 44 аркуші щоденника між записами від 26 і 27 вересня 1857 р. (див. «Дневник Шевченка с 12 июня 1857 до 13 июня 1858 года». ІЛ, відділ рукописів, ф. I, № 104).

У щоденнику від 27 вересня 1857 р. Шевченко записав: «Проходя мимо церкви святого Георгия и видя, что двери церкви растворены, я вошел в притвор и в ужасе остановился. Меня поразило какое-то безобразное чудовище, нарисованное на трехаршинной круглой доске. Сначала я подумал, что это индийский Ману или Вишну заблудил в христианское капище полакомиться ладаном и деревянным маслицем» (див. т. V, стор. 105).

Пізніше, 16 лютого 1858 p., в тому ж щоденнику зазначено: «Нерукотворенный чудовищный образ, копия с которого меня когда-то испугала в церкви Георгия. Подлинник этого индийского безобразия находится в соборе и замечателен как древность. Он перенесен из Суздаля князем Константином Васильевичем в 1351 году. Очень может быть, что это оригинальное византийское чудовище» (див. т. V, стор. 150).

В альбомі «Фотовиставка, присвячена пам’яті Шевченка» (К., 1939, табл. 84) рисунок репродуковано під назвою «Карикатура Т. Г. Шевченка на бога».

Попередні місця збереження щоденника: власність М. Лазаревського, ЧМТ — № 27, ЧІМ, ІТШ.


ІЛ, відділ рукописів, ф. 1, № 104.










Попередня     Головна     Наступна                 Умовні скорочення


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.