[Тарас Шевченко. Повне зібрання творів в десяти томах. — К., 1961. — Т. 7: Живопис, графіка 1830-1847. — Кн. 1.]
Попередня
Головна
Наступна Умовні скорочення
110 — 126. Роботи Т. Г. Шевченка, виконані на Україні у квітні — жовтні 1845 р.
Прибувши на Україну в 1845 p., Т. Г. Шевченко протягом квітня — жовтня подорожує по Київщині та Полтавщині. В цей час він виконує багато краєвидів (№ 113 — 122, 304, 309, 310), портретів (№ 110, 123, 124, 126) та жанрову картинку (№ 111). До цього ж періоду належить і його дорожний альбом (див. № 201 — 234).
Серед краєвидів, виконаних в цей період, частина має авторську нумерацію, а саме: під № 1 «Селянське подвір’я» (див. №114), №2 — «На Орелі» (див. №115), № 3 — «Хутір на Україні» (див. № 116), № 4 — «На Орелі» (див. № 117), №6 — «Будинок Котляревського в Полтаві» (див. № 120), № 7 та №9 — «В Решетилівці» (див. № 121, 122). До цієї серії нумерованих малюнків безумовно належить частина робіт, що не мають нумерації, але виконані також улітку 1845 р. Це рисунок «Хата над водою» (див. № 113), який виконано, можливо, в тому ж селі, що й «Селянське подвір’я» (див. № 114), і в ту ж саму пору року. «Краєвид з кам’яними бабами» (див. № 118) повторює пейзаж «На Орелі» (див. № 117). Малюнок «Воздвиженський монастир у Полтаві» (див. № 119) має авторський напис, але порядковий номер не прочитується, бо край паперу пошкоджено і від номера залишився лише слід; цілком можливо, що це був № 5, оскільки під № 6 маємо виконану також у Полтаві акварель «Будинок І. П. Котляревського» (див. № 120).
Можливо, що Шевченко одночасно готував і другу серію, бо на рисунку «Кам’яний хрест св. Бориса» (див. № 125) стоїть порядковий номер «4», проставлений рукою Шевченка.
110. Портрет невідомої в коричневому вбранні. Брістольський папір, акварель (28,3 × 22,3). 1845.
Зліва внизу олівцем дата і підпис автора: 1845. Т. Шевченко.
В літературі зустрічається невірне датування 1843 р. (О. Новицький, Тарас Шевченко як маляр, Львів — Москва, 1914, табл. 12; Л. Карачевська, Виставка Т. Шевченка, Чернігів, 1930, стор. 17, ч. 2, № 7 та ін.).
У списку Честахівського до цього портрета, зареєстрованого під № 59, та до портретів під № 57, 58 і 61 зроблена приписка про те, що виконав їх Шевченко у Києві до заслання і що протягом 10 років вони були у III відділі (див. акварелі № 128, 129, 306).
Попередні місця збереження: збірка Д. Л. Мордовця, ЧМТ, ЧІМ, ГКШ.
1929 р. експонувався на виставці творів Т. Шевченка в Чернігові (Каталог, стор. 17, №7).
ДМШ, інв. № г — 711.