[Тарас Шевченко. Повне зібрання творів в десяти томах. — К., 1963. — Т. 8: Живопис, графіка 1847-1850.]

Попередня     Головна     Наступна                 Умовні скорочення




107 — 137. Альбом рисунків та фольклорних записів. [1846 — IV 1850].

До альбома увійшли рисунки 1846 — 1850 pp., виконані частково на Україні та, переважно, на засланні — в Оренбурзі і під час Аральської експедиції. Одним із найбільш ранніх рисунків є начерк композиції з зображенням українського селянина, що слухає бандуриста. До періоду Аральської експедиції відносяться усі зарисовки мореходних суден та будівель, а також окремих сцен з життя учасників експедиції. Сюди ж відносяться і начерки ескізів не виявлених досі творів на біблійні та міфологічні сюжети. Час виконання решти начерків точно не визначений, і вони датуються умовно хронологічними рамками альбома - — 1846 — IV 1850 pp.

В альбомі 29 аркушів, пронумерованих з лицевої сторони тушшю (можливо, в департаменті поліції, де знаходився альбом після арешту Шевченка). Розмір аркушів 11 × 17,7. Арк. 12 — 23 з лицьової і зворотної сторони та лицьової сторони арк. 11 і 24 чисті. Між нумерованими арк. 12 — 13, 17 — 18, 19 — 20 та 20 — 21 залишилися краї вирваних до нумерації аркушів; між арк. 20 — 21 збереглась половина ненумерованого листка, на звороті якого обернено до нижнього краю зроблено начерк композиції родинного портрета. /41/

На лицьовій стороні арк. 1, 2, 4 та на звороті арк. З поряд з рисунками рукою Шевченка зроблено фольклорні записи, які Інститутом літератури АН УРСР датуються 1848 — 1850 pp. На лицьовій стороні арк. 28 записи текстів українських народних пісень. Крім рисунків і фольклорних записів, в альбомі (права половина лицьової сторони арк. 2) є план повісті «Из ничего почти барин» (див. т. IV, стор. 323).

Рисунки на лицьовій стороні арк. 1, на лицьовій і зворотній сторонах арк. 4, 25, 26 та на звороті арк. 24, 27, 28 дано обернено до нижнього краю альбома.

Рисунок на звороті арк. 7 (шаржований автопортрет на весь зріст) та начерки на обох внутрішніх сторінках обкладинки (штоф, будівля та пляшка) не репродукуються.

Оправа альбома з твердого картону, обклеєна темним сіро-зеленим перкалем.

Попередні місця збереження: ЧМТ, ЧІМ, ГКШ.


ІЛ, інв. № 109.





107. Арк. 1. Будівля з планом, човни з вітрилами, берег Аральського моря та інші начерки. Олівець. [1846 — IX 1849].

Справа внизу обернено до нижнього краю сторінки олівцем рукою Шевченка зроблено не пов’язані за змістом з рисунками записи: Собиралась умирать, || || Стала саванъ снаряжать, || умереть не умерла, || А саванъ то пропила. — та: Думашъ, думашъ не можно жить || подумашъ можно (див. т. VI, стор. 280).

Над написом — начерк української хати на дві половини, виконаний, очевидно, ще до заслання. Справа начерки трьох човнів з вітрилами, подібні до тих, що зображені на рисунку № 122, та два начерки жіночого торса. Внизу ледве помітний начерк берега з очеретом, подібний до малюнків, що зображують берег о. Ніколая (див. № 28, 29), західний берег півострова Куланди (№ 164) та берег Аральського моря (№ 167).

Записи вгорі справа поверх начерка берега з очеретом зроблено, очевидно, пізніше.










Попередня     Головна     Наступна                 Умовні скорочення


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.