[Тарас Шевченко. Повне зібрання творів в десяти томах. — К., 1964. — Т. 9: Живопис, графіка 1851-1857.]

Попередня     Головна     Наступна                 Умовні скорочення








45. Байгуші під вікном («Державний кулак»). Папір, сепія. [Новопетровське укріплення]. [10.VI 1855 — 21.IV 1856].

Байгуші — найбідніші казахські діти-жебраки — зображені під вікном офіцерського флігеля в Новопетровському укріпленні.

Опис та репродукція подаються за фотографією, що зберігається в ДМШ (інв. № ф — 1), виконаною краківською фірмою А. Шуберта.

На паспарту під фото чорнилом напис: «Государственный кулак». Картина рис. Т. Шевченком в Оренбурзі, віднайдена і репродукована заходом Товариства «Академічна громада» у Кракові.

Згадку про Оренбург в написі під фото, як про місце створення малюнка, слід вважати помилковою або розглядати її як узагальнену назву місця заслання Шевченка, де він зустрічався з засланцями-поляками.

Датування малюнка 1848 p. (C. Є. Раєвський, Життя і творчість художника Тараса Шевченка, X., 1939, табл. 45), 1853 р. (О. Новицький, Тарас Шевченко як маляр, Львів — Москва, 1914, стор. 69, № 477) та 1854 — 1857 pp. (Є. П. Кирилюк, Тарас Григорович Шевченко, К., 1951, репр. між стор. 64 — 65) заперечується наявністю легкого начерку одного з байгушів на одному з аркушів рукопису повісті «Близнецы» (не репродукується з технічних причин; ІЛ, відділ рукописів, ф. 1, № 90, арк. 452 — 461). Час написання повісті визначається між 10.VI 1855 і 20.VII 1856 р. (див. т. IV, стор. 435 — 437).

Бр. Залеський в листі до Шевченка з Оренбурга від 8.VI 1856 р. пише про те, що він надсилає три фотографії: «Сигизмунда и 2 экземпляра киргизских мальчиков» («Киевская старина», 1897, кн. III, стор. 460). Начерк одного з байгушів у рукопису повісті «Близнецы» (1855 — 1856 pp.) дає підставу припускати, що в листі Бр. Залеського мова йде саме про це зображення киргизьких хлопчиків, що жебрачать під вікном.

Надіслані фотографії були відповіддю на прохання Шевченка, висловлене 21.IV 1856 p.: «...посылаю тебе два куска шерстяной материн; любой из них выбери себе на память обо мне, а другой продай и пришли фотографии» (т. VI, стор. 106) і повторене у листі від 20.V 1856 р. (там же, стор. 114).

Отже, малюнок «Байгуші під вікном», очевидно, був надісланий Шевченком в Оренбург Бр. Залеському 21.IV 1856 р. Цей день слід вважати кінцевою датою /29/ виконання малюнка, початкова дата визначається початком роботи над повістю «Близнецы» — 10.VI 1855 р.

В літературі зустрічається під назвами: «Киргизские дети» («Каталог предметов малорусской старины и редкостей коллекции В. В. Тарновского», вып. I, К., 1893, стор. 31, XVI, 16), «Байгуші» (С. Є. Раєвський, Життя і творчість художника Тараса Шевченка, X., 1939, стор. 71 і табл. 45), «Державний кулак» (Тарас Шевченко, Повна збірка творів в трьох томах. Том II, Повісті, К., Держлітвидав, 1949, репр. між стор. 208 — 209).

Попередні місця збереження: власність доктора К. (у Кракові).

Сучасне місцезбереження оригіналу не встановлено.

Інше зображення байгушів див. № 32.










Попередня     Головна     Наступна                 Умовні скорочення


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.