Попередня     Головна     Наступна





ПІВУСТАВ — різновид письма давніх кирилич. рукописів, що виник на основі устав, письма (див. Устав) як його спрощений варіант для задоволення зрослої потреби в книгах у зв’язку з розвитком культур. життя суспільства та інтенсифікацією сусп. відносин. П., розвиваючись у напрямі спрощення написання літер, забезпечив більшу зручність і швидкість письма, відмовившись від строгої геометричності, вишуканої правильності уставу. У сх. слов’ян П. з’являється у 14 ст. на основі уставу 14 ст. і, зберігаючи його осн. риси, надає йому простого, невибагливого вигляду. Вживався П. спочатку в ділових документах, потім поширився на л-ру всіх стилів (Лаврентіївський літопис 1397, Четьї-Мінеї 1489). Від давнішого уставу П. відрізняється меншими стрункістю письма та каліграфічністю, послабленням уваги до виписування окр. деталей літер, зменшенням їхнього розміру, більшою розкутістю руху пера. У П. втрачається обов’язковий характер устав. письма: прямі лінії допускають кривизну, заокруглені не є правильними дугами; написання літер, які втрачають кол. пропорційність, допускає значну варіантність; проміжки між ними стають неоднаковими; кількість скорочень і надрядкових знаків значно зростає. За характером письма розрізняють П. старший і молодший, що розвинувся під впливом т. з. другого південнослов’янського впливу. У 15 — 17 ст. П. використовувався поряд із скорописом. Рукописний П. послужив за основу при створенні слов’ян. друкар. шрифту.


Літ. див. до ст. Кирилиця.


В. Б. Задорожний.


Західноруський псалтир 14 ст., написаний півуставом.








Попередня     Головна     Наступна


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.