[Філософська думка в Україні: Біобібліографічний словник. — К., 2002. — С. 117.]

Попередня     Головна     Наступна





КУРЛЯНДЦЕВ Микола Дмитрович (1802 — 1835) — педагог, перекладач. Закінчив Моск. ун-т (1823). Учень І. І. Давидова та І. М. Снєгірьова. Служив у Моск. «виховному домі». Професор військових (1826) і фіз.-мат. наук (1827) у Рішельєвському ліцеї (Одеса). Від 1832 — цензор Одеського Цензурного Комітету. Помер в Одесі.

К. — один з перших на Україні перекладачів творів Шеллінга та філософів його школи. Розглядав природу як суголосне ціле (як витвір «досконалого життя»); з позицій ідеалістично-діалектичного світогляду спростовував вади емпіризму; наголошував на визначальності умоглядно-теоретичного в процесі пізнання сутності явищ та процесів дійсності. Залишив рукописи кількох праць, зокрема «Народної астрономії».



Твори К.: Речь о начале, поступательном развитии и настоящем состоянии опытной физики. — О., 1832; Речь о существенной цели и о способе преподавания математики в учебных заведеннях, имеющих предметом образование общее // Речи, произнесенные в торжественном собрании Ришельевского лицея 30 авг. 1833. — О., 1833.



Переклади К.: Введение в умозрительную физику Шеллинга. — О., 1833; Стеффенс Г. О постепенном развитии природы. — О., 1834; Главные черты космологии. Соч. Шуберта, проф. при Мюнхенском ун-те. — О., 1834.



Про нього див.: Михневич И. Г. Ист. обзор сорокалетия Ришельевского лицея с 1817 по 1857 год // Торжественный акт Ришельевского лицея. 1856 — 1857 гг. — О., 1857; Русск. биограф. словарь. Т. «Кнаппе — Кюхельбеккер». — СПб., 1903.



В. Білодід















Попередня     Головна     Наступна


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.