Головна





Анонім

ПРОСФОНИМА



ПРИВЂТ

преосвященному архієпископу кир Михайлу, митрополиту кієвскому и галицкому и всея Россіи в братской школЂ львовской составленый, єгда же в градЂ ЛьвовЂ, пер› посвященном рукоположеніи бЂ. Генуарія 17 року 1591


Тогда таково приглашеніє, в церкви пред народом от дЂтей, прієм, первоє.


Воутріє же в школу любезно посЂщающе прійде, и тамо от нищебЂдных моленіє к небу 6Ђ, второє.



Герб тезоименитаго князя Льва град сей маєт,

єго же имя по всей Європіи россійській род знаєт.


В митрополіи Киево-Галицкой славно пребываєт

и митрополита своєго честно привЂчаєт.


Лев царствуєт безсловесным звЂрєм в начало,

словесным же образ Христово царство нам ся показало.


Мужайся, многоплеменный росскій народе,

да Христос начало крЂпости в тебЂ буде...





ПРЕДОСЛОВ ОТ МАЛЫХ


Яко же новосажденныя, о преподобне архієпископе и преосвященный кир Михаиле, малостію их зрящим велію сласть сотворяют, надежда их ради хотящаа быти от них. Тако и мы усердно желаєм, малыя суще дЂтища (и нынЂ пер› изначала Диєвых отроковиц воспоминанія предносяще) всЂм благонадежным о нас добру славу изрещи, но помраченым убо сущим человЂком, паче всЂх тя имамы сицеваго, єго же зЂлнЂє всЂх, о нас прилежаща, мним. Многочюдных бо ради твоих добродЂтелей, вси тя, солнце свЂтлоє, Європія звЂзду, єдино око Россіи, всЂх язык гласы гласуют. Их же и мы содержати хощем, но немощни суще, лиру возяще, царскія пЂсни сладцЂ соплЂтати. Ты же сіє благодарственно прійми, реченная добропобЂдниче в помыслы своя влагай, присно бо малым малая даєт бог.






НАЧАЛО ПЕРВАГО ЛИКА


Се убо святителская прибываєт душа, радуйся, граде, усердно пастыря пріємлющи, украсителя же совЂта, благородієм убо чесна, премудра же словесы. Радуимся убо и мы, братіє, отца нашего зряще, посЂщающаго нас. Да возрадуєт же ся душа твоя, а священноначалнЂйшій отче, зряй нас, чада своя, благочинно к тебЂ притЂкающа.


Вторый отрок

...Благо, отче, слово бо изрекл єси єдино,

и скоро собрася мног народ мыслно,

яко не раскаяся нынЂ у нас быти,

но, пришед, вся благочиннЂ устроити.


Третій отрок

...Не завжды бывает тма на воздусЂ мглистая,

анЂ тривает уставичне ноч чорнооблачная.

Але и солнечноє горячеє око променьми блистаєт,

затым и самого ясносіяющаго свЂт бываєт.


Четвертый отрок

...О наставниче добродЂтели и покоры всякои,

якосмы перше заживали жалости великои,

Так нам нынЂ, видячи тя, радость наставаєт,

всякого бо нелестного душа умилно воздыхаєт.


Піатый отрок

...И что ж нынЂ вижу чюдо барзо дивноє,

виденіє же сладкоє и всЂм потЂшливоє.

Все красноє похваленіє мене содержит,

видячи доброчесного, почесть от всЂх пріимуючи.



ЛИК ВТОРЫЙ


Прагнула тя душа наша, прагнули тя и кости мои,

як земля прагнет дождя в лЂтніи знои.

НЂ єдин так покарм тЂлу не смакуєт,

як упріймая душа, видячи тя, роскошуєт.


Вторый отрок

СпЂвати ми кажет серце святителеви моєму,

и язык сердцу послушный зуполному

Отбираєт слова и новыи стихи содЂловаєт,

лед†так прудко писар письмо выливает.


Третій отрок

Здрав буди, святителю, тебе я сладкими

не забуду нЂгды стишками моими.

И поки ми єдно в памяти родится мова,

чесныи будуть от мене завжди о тебЂ слова.


Четвертий отрок

Возлюбил єси, отче, справедливость святую,

маєш в ненависти безбожность проклятую.

Прото тебе бог твой значною пред иными

почтил повагою, ровесники твоими.


Піатый отрок

Припоясан по бедрЂ твоєм меч, богословієм кованный,

добрый воине, меч от всюду наостренный.

Славный и непорочный, с тым ся ти рушаєш смЂле,

и громиш ним богопротивных спадне и умЂле.


Шестый отрок

Правда и чловєколюбіє твой воз справуєт,

а справедливость браздами шафуєт,

За их поводом, о истинный пастыру,

простуєш нам гостинець ко небесному цару.


Седмый отрок

Нехай же ганьбу отнесуть, нехай ся запалають,

о священная главо, котрыи упадку церкви шукають.

Нехай ся вспачать их рады, нехай ся встыдають

явне, котрыи знищеня наше ради видять марне.


Осмый отрок

Бодай за божію взгорду всЂ поганбени были,

которыи упадок хвалять, мовячи: «Такосмы хотЂли».

А цнотливыи бодай дній добрых заживали,

и истинну божію завжди смЂле вызнавали.



ТРЕТІЙ ЛИК


ПринесЂте почесть, священици, пастыреви зверхнЂйшему,

принесЂте покору и мирскіи, яко всЂх началнЂйшему.

Сего єдинаго над єпископы и священики имя визнавайте,

сему нынЂ в дому божій и з нами ся покланяйте.


Вторый отрок

Соборе божій, умиленно спЂвай своєму

Михайлу митрополиту, патриархом посвященному.

УчинЂте єму честь повинную зо всеи хоти,

нелицемЂрно всею душею єго святителскои милости.


Третій отрок

Будемо тя пред всЂми велбити, истинный наш пастыру,

не толко на сем єдином мЂсци, но и по всем миру.

Абысь нас в пригодах наших нынЂ и всегда ратовал,

и от противности людій зловЂрных церков заступал.


Четвертий отрок

Блажен убо, господине, котрый людій упалых ратуєт,

бог тыж в єго потребЂ над ним ся злютует.

Бог єго вцЂлЂ заховаєт и здоровя набавить,

и в панованю неотмЂнном з ласки своєи поставить.


Піатый [отрок]

ПлещЂмо руками, радуючися всЂ згодливе,

всЂ спЂваймо, пастыря витаючи богобоязливе.

Тот всему духовенству во всей Россіи росказуєт,

митрополією кієвскою и галицкою обладаєт.



МОЛИТВА


Бог всесилный (чесный наш отче), бог правдивый,

заступник наш певный потЂшливый.

Он в долегливостях нас ратує,

нехай же нам боязнь не панує.

Гучать свЂта сего моря попудливыи,

біючи волнами в берегы крывыи.

Грозять упадком опоки,

вывысившися под темныи оболоки.

МЂсто, котроє бог милуєт,

и прибытком своим именуєт,

Тому кгвалт и грозная зброя,

не может нЂгды зопсовати покоя.

Бо там сам бог пребываєт,

и в потребах ратунок подаваєт.

Бог, котрый ангелы владаєт,

завжды нас снадне обороняєт.

Бог Авраамов с нами везде,

и тот валчити за нас буде.

Сюды, що живо, сюды бывайте

и божій справы познавайте.

Справы дивныи и неслыханыи

перед тым в Россіи небывалыи,

«Быстрость, — мовить бог, — гамуйте,

а пилно ся присмотруйте,

Иж я бог, народ мя всякій

и свЂт вызнаваєт, як єст великій».

О боже, который нЂ маєш ничого ровного собЂ,

пристойне отдаєт Сіон святый хвалу тобЂ.

Сіон цвЂт гор высоких, веселіє свЂта всего.

Боки восточныи, двор царя великаго,

МЂсто Ієрусалим свЂдоцство дати може,

иж ты нам оборона певная, всесилный боже,

Можный богатыреве твоих сил дознали,

прожно ся на твой вЂрный люд збирали.



ОТ СТАРЂЙШИХ


Тако го›м, преосвященный архієпископе всеа Россіи,

яко превышше єси нынЂ нам радости всякои,

Аще и Авраам много радовася пріємый бога странствующа,

не мнЂє и мы радуємся, зряще тя, нас посЂщающа.

Таже и Лот в СодомЂ ангелы божія в дом пріємшій,

ЗЂло веселяся их ради от пагубы избавлен бывшій,

И тріє отроци во огни суще, ангела єгда узрЂша,

По истиннЂ радостію и веселієм одержими быша,

С ним же Навходоносора со всЂм єго множеством,

ДоблественнЂ побЂдиша божіим пособством,

И пастыріє ангелов благовЂствующих слышаша посланных,

Єгда невЂріа зима держаше архієреов во ІєрусалімЂх

Христа зимы горкіа губителя, им благовЂствовали,

Дабы, в Вифлієм шедше, новорожденнаго царя соглядали,

Да радуємся и мы святителеви пролЂтіє благовЂствующему,

Лютость же зимы с тяжкими волки отгоняющему,

Сіє же от самЂх вещей кождо нас подробну да познаєт,

Єгда убо по студеной зимЂ тепла весна наставает,

Тогда и земля небЂдно зелену траву пущаєт,

И дуб подчесан, головерхіа холмы украшаєт,

И вся зеленовласія древа в новыя ся різы облачат,

Яко, ветхая отложивше, всякому поновитися значат.

И вЂтры тогда благопрохладны, лучами просіаваєми,

И всяко птиче стадо под небесєм поєт сладкими пЂніами,

Нас наказующе правовЂрно и богоугодно спЂвати,

И вясящеєся богопротивленіє духа оттинати.

Тогда иже в горах волуи пастуси ис кущ излЂзающе,

На широко пространныи поля вЂтром лица простужающе,

Птиц сладкопЂсных глас слышавше, душа наслаждают,

Сами же многошумна тростіа стеблію противу отпЂвают,

Безсловесных овец в различіи трав, наслаждающе чювства,

Агнеца согромажаєще тихими стопами, не кромЂ мужства.

Тогда и косор в кущи, наострыв оками, во виноград течет,

Отребляюще долняя и плод нетворящія нещадно сЂчет,

Тогда и морстіи пловци небурно и тихо море видЂвше,

Древу и водЂ, и вЂтру быстрому душа своя вручивше,

По морским хребтом, страх отложивше, плавают,

И не по тлаченным стопам широкій понт прорЂзуют,

И что боле не простирающе слово просто рещи имам

Всякому художеству пролЂтіе благопоспЂшно єст нам,

Небо, яко же се нынЂ тихая и небесная, наста весна,

пастыр добрый на благодЂланіє движа, от грЂховнаго сна.

НынЂ суд, милость и вЂра вящшія суще, поновляйся,

стропотная бо исправляєт, всяко колЂно не срамляйся.

Радуйтеся небеса небес, купно и вся земля с нами,

радуйтеся и ангелы божій, с небесными силами.

Трех бо реченных ради, ангелы к чловєком ся посылают,

чловєци же суда дЂля нелицемЂрна, бози бывают.

Єгда бо на земли беззаконіє от церкве судом отсЂчется,

тогда лучшему небо и ангели и бог сам совокупится.

Тобою убо вся сія, о правосуде, чаєм получити,

яко не даси церкви христоненависными попранЂй быти.

Но святым подражающе истинный божій да будеши,

труда не отбЂгающе, да ся с ними вЂнца не лишити,

Пособієм божія благодати и єго укрЂпленієм,

иже єст помощію благо дЂлающим и заступленієм.

Єму же честь подобаєт, отцу и сыну со святым духом,

яко же бЂ изначала, и нынЂ и присно, и во вЂкы вЂком.

Аминь.




СЕ ЖЕ ПРИВЂТ АРХІЄПИСКОПУ В ШКОЛЂ


Сладко слышаніє о прекраснЂм раи поистиннЂ,

а єже в нем пребывати, отче, кол ми паче сладоснЂ.

Радостно же убо в темницах сущим посЂщеніє,

радоснЂє же от самыя темница свобожденіє.

Но нЂсть яко же нынЂ нам, о боголюбезниче,

твоє здє посЂщеніє, пречесный наш странниче,

Странствуєши воистинну, тебе ради странствующа,

яко же тя зру в пастырст†своєм истинствующа.

ПрійдЂте же прочеє, безгрЂшных дитей лици,

украсившеся страхом божіим суще послушници.

Радость достойную, купно со мною содЂлайте,

и с веселієм привЂтныя пЂсни воспЂвайте.

Сего добрых явленная, всЂм исповЂдующе,

хотящая же по сем быти, прилежно взыскующе,

Прійде бо со смЂренієм, не да себе предпочтет,

но вся наша смЂренномудрнЂ на строй изведет.

СтецЂм же ся, братіє, да цЂлуєм святителя,

и со радостію воскликнЂм, похваляюще учителя.

Радуйся, грядый, краснЂ нозЂ твои, святителю,

тоже рещи, всея Россіи изрядный строителю,

Священство пріял єси и жизнь, церковний источник,

жажденієм же истинны Иліи єси подобник.

Иже от пресохшего источника жажди устудитися,

нам же єдва мало дышущим оживотворитися.

Оному убо подобаше сЂмя Израилеви оставити,

тебЂ же обидимаго от обидящаго избавити.

Воспоминаєте ли нынЂ, о дЂтстіи лици,

како неистови всегда наши суперници.

Не скорбЂте прочеє ниже ужасни будЂте,

но весело ступающе, на вышняя восходЂте.

Се бо предсЂдит Христов истинный дЂлатель,

судія же праведный и беззаконію отмститель.

Люто бо тогда, отче, бЂ, люто воистину,

сего ради тако мню, яко никто же воспомяну.

Єже тебЂ (многым не бывшим) зде быти,

и по нас праведным судом отмстити.

Но пройдохом, яко же сквоз огнь и воду,

чающе тобою известися на свободу.

Или жезлом пастырства своєго запрЂти,

или вся терпеливнЂ подняти помози.

И всю жизнь нашу изведи на строєніє,

да тобою получим от бЂд спасеніє.





МОЛЕНІЄ ОТ НИЩИХ


Первый отрок

Подойми, чесный отче, нашЂ долегливости,

а рач нам помагати з оцевскои милости.

ПросвЂти нас, абысьмо от всЂх познани были,

и в нищетЂ учачися, от всЂх ласку мЂли.

Нехай всЂ парафЂи услышат твою святыню,

и святую подають нам, просячим, милостыню.

Нехай нам не боронять толочи в свои пороги,

алчуще просити, поневаж єсмы убоги.

Нам бо мало, єсли што з любве и подадуть,

сами же от бога великая за то воспріймуть.

Котрый и сам доброволне, нас дЂля, нищим был,

и на пути утруждеся, пити от жены просил.

И з дому убогого древодЂлЂ рачил ся народити,

всЂх учачи, абы убогими не хотЂли гордити.

И апостолов от убогих людій себЂ зобрал,

всЂм, по нем йдучим, образ собою показал.


Вторый отрок

Єдинаго тя, отче, от апостол честна избра бог,

святителя нищелюбезна, да поднесеши их рог.

ТебЂ оставлен єсть нищій, тебЂ и сирота,

о них старайся, они бо ти отворят небесныи ворота.

И во полаты пресвЂтлыя и нетленыя воведуть,

идеже вси нищелюбівыи с ликы ангел будуть.


Сія же с любовію воспрієм, блаженый архієпископ доволнЂ и премудрЂ отвЂща, с поученієм и благословенієм отпусти народы.





КО ВСЂМ ОБЩЕ


ПрійдЂте здє, прійдЂте, о христоименитыи отроци,

Россійскаго народа братія, о ХристЂ нам ровенници,

Млека словеснаго ученіа младенчески возлюбите,

Христа бога младенца бывшаго восхвалите, Агнца Христа,

яко агнци, незлобиве наслЂдуйте,

И яко пастыря на мЂстЂ злачнЂ при водах чуйте,

Князи и властители, слово божіє почтЂте,

Младенцов незлобивых безбожне не губите,

ПріймЂте наказаніє со страхом, яко сынове послушныи,

Да не сокрушителя гнЂвом, яко сосуды скуделняи,

Священныи, Захарію священска подражайте,

Воспитавшаго покаанію проповЂдника познавайте,

ТерпЂте от руки господня церковный бич, богокорчемницы,

Да не посЂчет вас губителный бич, о богопротивницы,

ПрійдЂте, злонравныи, прійдЂте, законогонители,

И научитеся от Павла вселеннЂй быти учители,

И не бранЂте, — рече Христос, — приходити, дЂтєм не бранЂте,

но благочинно коснутися их ко мнЂ приводЂте,

ДадЂте сынов царства небесного научити,

учителю не имЂющему где главы подклонити.

О вселенская апостолская святая церкви кафолицы,

ПравовЂрная святых отець ученія наслЂдниця,

Антихристов приход близко чуйте,

Противу вопросов отвЂты готуйте.









АНОНІМ


Просфонима. Привіт преосвященному архієпископу кир Михайлу... Львів, друкарня братства, 1.2 1591 р.

Відомі три примірники цього видання: ДБЛ, № 58 (бракує арк. 5 і 8); ЦНБ АН УРСР, ф. Попова П. М., № 158 (бракує арк. 4), та Державна бібліотека АН СРСР у Ленінграді. У ЦНБ АН УРСР зберігається список «Просфонимн» (Петров (Лавра), № 82 (104), арк. 747 — 753), який заповнює дефект московського примірника (опис див.: Петров Н. И. Описание рукописных собраний, находящихся в городе Киеве. 1896, вып. 2, М., с. 38).

Просфонима — панегірик на честь київського митрополита Михайла Рогози, котрий приїхав до Львова на початку 1591 р. у церковних справах. Написаний від імені молодших і старших учнів Львівської братської школи. Автор «Просфоними» невідомий. М. Возняк висловив припущення, що автором її «був правдоподібно вчитель грецької мови братської школи Кирило Транквіліон-Ставровецький» (Возняк М. Історія української літератури. Львів, 1921, т. 2, ч. 1, с. 77 — 78).

Грецькомовні фрагменти, рівнозначні відповідним фрагментам, написаним церковнослов'янською мовою, не подаються.

Текст передруковано у вид.: Голубев С. Панегирик, поднесенный в 1591 году львовским братством митрополиту Михайлу Рогозе. — Киевские епархиальные ведомости, 1874, № 5, отдел II, с. 113 — 133; № 6, отдел II, с. 145 — 157; Памятники полемической литературы в Западной Руси. Спб., 1903, кн. 3. (Русская историческая библиотека, т. 19). Примечания, с. 61 — 75; Українська поезія. Кінець XIV — початок XVII ст., с. 137 — 144.

Подається за вид.: Українська поезія. Кінець XIV — початок XVII ст., с. 137 — 144.










Головна


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.