[Тарас Шевченко. Повне зібрання творів в десяти томах. — К., 1963. — Т. 10: Живопис, графіка 1857-1861.]

Попередня     Головна     Наступна                 Умовні скорочення








33. Портрет Айри Олдріджа. Кольоровий папір, італійський та білий олівець (35,6 × 28,3). [Пб.]. 25.XII 1858.

Внизу на портреті білим олівцем авторський підпис і дата: 1858. Т. Шевченко 25. Декабря та чорнилом автограф А. Олдріджа: Jra Aldridg.

Шевченко познайомився з А. Олдріджем під час гастролей його у Петербурзі (XI — XII 1858 p.).

Очевидець зустрічей Шевченка і Олдріджа — дочка Ф. П. Толстого К. Ф. Юнге у своїх спогадах так пояснює їх дружбу: «Кроме сходства характеров, у этих двух людей было много общего, что возбуждало в них глубокое сочувствие друг к другу: один в молодости был крепостным, другой принадлежал к презираемой pace; и тот и другой испытали в жизни много горького и обидного, оба горячо любили свой обездоленный народ». Розповідаючи про виконання Шевченком портрета Олдріджа, К. Ф. Юнге пише: «Особенно памятны мне сеансы в мастерской Шевченка, когда он писал трагика... Мы с сестрой усаживались с ногами на турец-/23/кий диван, Олдридж — на стул против Шевченка, и сеанс начинался. Несколько минут слышен был только скрип карандаша о бумагу, но разве мог Олдридж усидеть на месте. Он начинал шевелиться, мы кричали ему, чтобы он сидел смирно, он делал гримасы, мы не могли удержаться от смеха. Шевченко сердито прекращал работу. Олдридж делал испуганное лицо и снова сидел некоторое время неподвижно. «Можно петь?» — спрашивал он вдруг. — «А ну его, пусть себе поет», — говорил Шевченко. Начиналась трогательная заунывная негритянская мелодия, постепенно переходила в более живой темп и кончалась отчаянным джигом, отплясываемым Олдриджем посреди мастерской. Вслед за этим он представлял нам целые комические бытовые сцены (он был превосходный комик); Тарас Григорьевич увлекался его веселостью и пел ему малорусские песни; завязывались разговоры о типических чертах разных народностей, о сходстве народных преданий и т. д. Несмотря на то, что это веселое и интересное времяпрепровождение, к нашему с сестрой удовольствию, очень затягивало сеансы, портрет был таки окончен и вышел живым и похожим» (Е. Ф. Юнге, Воспоминания, М., Книгоиздательство «Сфинкс», [Б. p.], стор. 167 — 170).

М. Й. Мікешин у своїх спогадах повідомляє про виконання Шевченком портрета Олдріджа в офорті («Споминки про Шевченка М. Мікешина», «Кобзар» з додатком споминок про Шевченка Костомарова і Мікешина, Прага, 1876, стор. XVIII), однак місцезнаходження офорта не встановлено (див. коментар до незнайденого офорта № 160).

Попередні місця збереження: власність А. І. Толстої, К. Ф. Юнге, ДТГ, ІТШ, ГКШ.


ДМШ, інв. № — 285.










Попередня     Головна     Наступна                 Умовні скорочення


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.