[Тарас Шевченко. Повне зібрання творів в десяти томах. — К., 1963. — Т. 8: Живопис, графіка 1847-1850.]

Попередня     Головна     Наступна                 Умовні скорочення








46. Автопортрет. Папір, сепія (24,3 × 18,1). Оренбург. [Н. п.] 29.ХІ 1849.

Зліва внизу рукою Ф. М. Лазаревського чорнилом напис: 29 ноября 1849. Оренбург.

Ф. М. Лазаревський у своїх спогадах пише: «Раз приходит ко мне Тарас и предлагает свой портрет: — Возьми ты у меня, Христа ради, оцей портрет, хотилось бы, щоб він зостався у добрих руках... Портрет, по желанию поляков, долженствовал изобразить Шевченка сидящим в каземате Орской крепости за решеткой; но такой обстановки на рисунке не вказалось» («Из воспоминаний Ф. М. Лазаревского о Шевченке», «Киевская старина», 1899, кн. II, стор. 159).

Можливо, ці спогади стосуються саме даного автопортрета.

М. К. Чалий у примітці до цих спогадів зазначає:

«Портрет этот, нарисованный тушью 1, был подарен мне покойным Ф. М.2 для приложения ко 2-му [несостоявшемуся] изданию моей книги [«Жизнь и произведения Т. Шевченко»], но потом им отобран у меня и теперь неизвестно, где находится; а я не успел даже копии снять» (там же, стор 159).

З цього автопортрета зроблена копія сепією невідомим художником на ватманському папері з водяним знаком «Whattman 1850» (ДІМ, № ДК, Я. 19, п. № 6, № 50).

Попередні місця збереження: власність Ф. М. Лазаревського, О. Ф. Янжул, ВІМШ, ЦМШ.


ДМШ, інв. № г — 837.



1 Техніка визначена помилково.

2 Ф. М. Лазаревський.










Попередня     Головна     Наступна                 Умовні скорочення


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.