[Сміт Ентоні Д. Національна ідентичність. — К.: Основи, 1994. — С.200-216.]

Попередня     Головна     Наступна





ПРИМІТКИ




1. НАЦІОНАЛЬНА ІДЕНТИЧНІСТЬ ТА ІНШІ ВИДИ ІДЕНТИЧНОСТЕЙ


1. Sophocles (1947, 55).

2. Sophocles (1947, 71 — 124).

3. Sophocles (1-947, 66, 74, 79, 117 — 121).

4. Здебільшого з ідентичностями класу або нації; феміністичні рухи поєднуються з соціалістичними і(або) націоналістичними рухами.

5. Про повстання у Вандеї див. Tilly (1963); про етнорегіональні рухи на сучасному Заході див. Hechter and Levi (1979).

6. Внутрішній поділ Tiers État, третього стану, обговорено в Cobban (1965); рідкісність ненаціоналістичних робітничих соціалістичних революцій досліджено в Kautsky (1962, Introduction); проте пор. Breuilly (1962, ch. 15), де викладено інший погляд.

7. Про революційний маздакістський сектантський рух див. Frye (1966, 249 — 50). Про Веберів аналіз зв’язків між верствами й класами й різними видами релігійного досвіду див. Weber (1965, ch. 8).

8. Див. М. Spiro: ‘Religion: Problems of definition and explanation’, у Banton (1966).

9. Про друзів див. Hitti (1928, надто 12) і Н. Z. (J. W.) Hirschberg: The Druses’, y Arberry (1969).

10. Про цей аргумент див. плідну працю: Armstrong (1982, надто chs. 3, 7).

11. Разючим прикладом релігії, що покріплює етнічну належність, є роль бірманського буддизму, про це див. Sarkisyanz (1964); пор. також de Suva (1981) про сингальський випадок. Про англосаксонське злиття див. цікаві аргументи у P. Wormald: The emergence of Anglo-Saxon Kingdoms’, у L. Smith (1984).

12. Див. на цю тему у Finley, де розглянуто й погляди Майнеке (1986, ch. 7); пор. Fondation Hardt (1962).

13. Про перші західні визначення нації див. Kemilainen 1964).

14. Про ранній розвиток у Голландії див. Schama (1987, ch. 1); про різні значення «національної території» див. A. D. Smith (1981b).

15. Schama (1987, ch. 2); про збережений регіоналізм у Франції наприкінці XIX ст. див. E.Weber (1979).

16. Про ці «політичні культури» див., наприклад, Almond and Pye (1965).

17. Nairn (1977, chs. 2, 9) наголошує на цій «міжкласовій» популістській ролі. Пор. також Gellner and Ionescu (1970). /185/

18. Про такі мовні відродження див. Fishman (1968); про відродження в деяких північних країнах, зокрема Ірландії і Норвегії, див. Mitchison (1980).

19. Про французький мовний націоналізм під час революції див. Lartichaux (1977); про конкурентні міфи французького походження див. Poliakov (1974, ch. 2).

20. Про деякі з численних дискусій щодо проблем визначення націй і націоналізму див. Deutsch (1966, ch. 1), Rustow (1967, ch. 1), A. D. Smith (1971, ch. 7) та Connor (1978).

21. Див., наприклад, Tivey (1980).

22. Про ці обрахунки див. Connor (1972). Див. також Wiberg (1983).

23. Про економічні аспекти націоналізму див. Johnson (1968) і Mayall (1984).

24. Аспект, на якому наголошує Gellner (1983).

25. Klausner (1960) наводить цікавий приклад такого результату.

26. Див. добре відому критику в Kedourie (1960). Neuberger (1986, ch. 3) продемонстрував емпіричну множинність національних Я в сучасній Африці.

27. Kedourie (1960) і (1971, Introduction).







2. ЕТНІЧНА ОСНОВА НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ


1. Драму націоналістичного спасіння критично зобразили Kedourie (1960) і Breuilly (1982).

2. Докладніше про ці різні підходи див. статтю Paul Brass у Taylor and Yapp (1979) та A. D. Smith (1968a, ch. 1).

3. Про турків див. В. Lewis (1968, зокрема ch. 10); про словаків статтю Paul у Brass (1985).

4. Докладніше про це див. Horowitz (1985, chs. 1 — 2) і A. D. Smith (1986a, ch. 2).

5. Про це відмежування див. Van den Berghe (1967).

6. Див., наприклад, матеріал у Dobzhansky (1962), Banton and Harwood (1975) і Pex (1986).

7. Horowitz (1985, ch. 2); пор. Schermerhorn (1970, ch. 1).

8. Про заснування Риму див. Tudor (1972, ch. 3); про швейцарські міфи див. Steinberg (1976).

9. Значення пов’язаності з землею обговорено в Armstrong (1982, ch. 2).

10. Про це див. Gellner (1973); про символічне використання таких прикмет, як «механізму визначення кордонів», що розмежовують етнічні спільноти, див. Barth (1969, Introduction).

11. До цього слід додати, що етнічні традиції та їхні охоронці, а також способи, з допомогою яких ці традиції виражені через культуру (мови, звичаї, стилі тощо) можуть справляти могутній, неперервний творчий /186/ вплив протягом довгих періодів; про все це див. Armstrong (1982, passim).

12. Horowitz (1985, 64 — 74).

13. Див. Alty (1982); і Finley (1986, ch. 7).

14. На використання концепції концентричних кіл етнічної належності в африканському контексті вказано вже давно: Coleman (1958, Appendix); пор. Anderson, von der Mehden and Young (1967).

15. Про це див. Horowitz (1985, 51 — 4, 66 — 82); A. D. Smith (1984b).

16. Про спробу поєднати тезу споконвічності з інструменталістським або мобілізаціоністським підходом див. McKay (1982).

17. Про це див. Cambridge History of Iran (1983, Vol. III, ch. 1).

18. Про давню вірменську історію див. Lang (1980); також Armstrong (1982, ch. 7).

19. Weber (1968, Vol. I, Part 2, ch. 5, ‘Ethnic Groups’).

20. Про розвиток у західних країнах див. Tilly (1975, Introduction); про розвиток у доновітні часи див. Mann (1986).

21. Див. Tilly (1975, зокрема статті Tilly and Finer); пор. A. D. Smith (1981c), а щодо великої війни Marwick (1974).

22. Докладніше про це див. Armstrong (1982, chs. 3, 7) і A. D. Smith (1968a chs. 2 — 5).

23. Для короткого ознайомлення див. Woodhouse (1984, 36 — 8); пор. Ostrogorski (1956, 93 — 4, 192 — 4); про еллінський міф див. Campbell and Sherrard (1968, ch. 1).

24. Про це відродження див. Baynes and Moss (1969, Introduction) i Armstrong (1982, 174 — 81); більш узагальнено в Sherrard (1959).

25. Цей аргумент висунув Carras (1983).

26. Про винищення нацистами циган див. Kenrick and Puxon (1972); про вкрай сумнівну політику турків у 1915 р. див. Nalbandian (1963).

27. Про геноцид узагалі див. Kuper (1981) і Horowitz (1982).

28. Про це див. Moscati (1973, Part II, зокрема 168 — 9); решту пунійських міст пощадили, тож пунійська культура вижила.

29. Див. Roux (1964, 301 — 4); більш загально про Елам і еламську культуру див. Cambridge Ancient History (1971, Vol. I, Part 2, ch. 23).

30. Див. Saggs (1984, 117 — 21); Roux (1964, 374).

31. Як показують пам’ятки ассірійського мистецтва, об’єктом ассірійських змагань і культу дедалі більше ставала радше сама Ассірійська держава, ніж культура або спільнота; див. статтю Liverani у Larsen (1970). Про ймовірні причини занепаду і руїни Ассірії див. Roux (1964, 278, 290); також міркування в A. D, Smith (1986a, 100 — 4).

32. Про вавілонські повстання див. J.M. Cook (1983, 55 — 6, 100); por. Oates (1979).

33. Див. статтю Werblowski у Ben-Sassogn and Ettinger (1971); пор. Seltzer (1980) і Yerushalmi (1983).

34. Armstrong (1976) і (1982, ch. 7). /187/

35. Про самарян у недавні часи див. Strizower (1962, ch. 5); про фалашів у Ефіопії див. Kessler (1985).

36. Про єгипетську традиційну релігію в пізню добу див. Grimal (1968, 211 — 41).

37. Про роль православ’я див. Arnakis (1963).

38. Про рухи доби Повторення закону і пророків див. Seltzer (1980, 77 — 111); про мішнаїтський період див. Neusner (1981). Про релігійну реформу в сучасну добу див. Meyer (1967).

39. Про це див. Frazee (1969) і Kitromilides (1979).

40. Див. Tcherikover (1970) і Hengel (1980).

41. Див. Cambridge History of Iran (1983, Vol. III/1, ch. 3, and III/2, ch. 27) і Frye (1966, ch. 6).

42. Див., наприклад, Saunders (1978); про сучасний Іран див. Keddie (1981).

43. Вихід, 19, 5 — 6; Повторення закону, 7, 6 — 13.

44. Початок уже зробив O’Brien (1988); пор. Armstrong (1982).

45. Про роль духівництва і релігії в імперіях див. Coulborn and Strayer (1962) і Eisenstadt (1963); про їхню етнічну роль див. Armstrong (1982, chs. 3, 7) і A. D. Smith (1986a, зокрема chs. 3, 5).

46. Armstrong (1982, ch. 7).

47. Про ці regna див. Reynolds (1984, ch. 8).

48. Про загальний перебіг цих процесів див. Seton-Watson (1977, ch. 2), а також наступний розділ, де цей матеріал висвітлено докладніше.

49. Про загальний огляд націоналізмів у Латинській Америці див. Masur (1966); задовільний аналіз подано в Anderson (1983, ch. 3).

50. Модель тут не так югославська, як швейцарська або британська, хоча потрібного часу, який мали у своєму розпорядженні ці дві національні держави, бракує; зате є ресурси націоналістичної ідеології, що її швейцарці і британці мали тільки на пізніх стадіях свого національного формування. Докладніше про це сказано нижче в розділі 4. Про загальну ситуацію в Африці на південь від Сахари див. Rotberg (1967) і Horowitz (1985).






3. ВИНИКНЕННЯ НАЦІЙ


1. Див. Reiss (1955) про віру німецьких романтиків в органічну «національну душу» (Volkseele); про вчених давнини, що дотримувалися погляду про «споконвічність» націй, див. Walek-Czerneski (1929).

2. За добрі приклади «модерністського» підходу правлять Kedourie (1960) і Breuilly (1982); критику див. у A. D. Smith (1988a).

3. Див. Gellner (1983, ch. 2).

4. Про ранні ознаки демократії в шумерських містах-державах див. Roux (1964, 105); про швейцарські кантони в давнину див. Kohn (1957). Питання «Коли виникла нація?» тільки недавно почало привертати увагу; див. Connor (1990). /188/

5. Див., наприклад, Frankfort (1954, ch. 4) і David (1982).

6. Про юридичну й освітню різницю між класами в Стародавньому Єгипті див. Beyer (1959); про занепад давньої єгипетської релігії див. Grimal (1968, 211 — 41).

7. Про цей напис див. Moscati (1962, 110); пор. Pritchard (1958, 173 — 5). Про почування давніх єгиптян див. Trigger et al. (1983, 188 — 202).

8. Про дихотомію на дорійців та іонійців див. Alty (1982); про її культурні паростки див. Huxley (1966) і Burn (1960, надто 6 — 7, 48 — 50, 98 — 100, 210 — 14).

9. Про панеллінські почуття див. статті Н. Schwabl і Н. Ditter у Fondation Hardt (1062) і статтю Andrewes у Lloyd-Jones (1965); про соціальні конфлікти в полісах див. Forrest (1966) і Burn (1978, chs. 9 — 10).

10. Про кризу еллінізації див. Tcherikover (1970); про роль священицьких і пророцьких рухів у Юдеї в VII ст. до н. е. див. Seltzer (1980, chs. 2 — 3); крім того, Zeitlin (1984).

11. Про ці зелотські уявлення див. Brandon (1967, ch. 2) і Maccoby (1974); про оцінку Брендонової тези див. Zeitlin (1988, ch. 10).

12. Приклади таких релігійних націоналізмів подано в D. Е. Smith (1974).

13. Про деякі єврейські уявлення періоду Другого храму і мішнаїтської доби див. статтю Werblowski в Ben-Sasson and Ettinger (1971) та Neusner (1981); про політичну й економічну історію Юдеї пізньоримської і талмудійської доби див. Avi-Yonah (1976), а надто Alon (1980, Vol. 1, chs. I, 4, 7 — 8).

14. Зокрема для вірменів, ефіопів, євреїв, візантійських греків, православних росіян, католиків поляків, ірландців, валлійців, англійців і французів.

15. Про ці ранньосередньовічні regna див. Reynolds (1983) і WallaceHadrill (1985).

16. Про Польщу і Росію в загальних рисах див, Seton-Watson (1977, chs. 2 — 3); про Польщу див. Davies (1982), а про Росію Pipes (1977); пор. також Portal (1969).

17. Деякі ранні вияви можна помітити і в XVI ст., про них див. Marcu (1976); проте пор. критику в Breuilly (1982, Introduction). Про суперечки з приводу середньовічного націоналізму див. Tipton (1972) та Reynolds (1984, ch. 8).

18. Про Арбротську декларацію див. Duncan (1970); про швейцарську Eidgenossenschaft і клятву в Рютлі див. Thiirer (1970).

19. Про норманнів та їхній міф див. Davis (1976), а в загальних рисах у Reynolds (1984, ch. 8).

20. Докладне обговорення різниці між латеральною і вертикальною етнічними групами можна знайти в A. D. Smith (1986a, ch. 4); про давню ізраїльську конфедерацію див. Zeitlin (1984, chs. З — 5).

21. Див. Frye (1966, ch. 6); пор. Herrmann (1977). Маздакістський рух V ст. н. е. був і соціальний, і релігійний, бо виражав класовий протест /189/ і утверджував у духовних питаннях маніхейську єресь; про маніхейські теорії див. Runciman (1947).

22. Загальний огляд див. у Lewis (1970); див. також: Saunders (1978).

23. Про феодальну добу у Вірменії див. Lang (1980, chs. 7 — 8); про пізніші вірменські діаспорні спільноти див. Nalbandian (1963).

24. Про ці зміни в Персії після арабського завоювання VII ст. див. Frye (1966, ch. 7); про ісламізацію (й арабізацію) Єгипту, починаючи з VII ст. н. е., див. Atiyah (1968, Part I).

25. Про це див. Levine (1965, ch. 2) і Ullendorff (1973, ch. 4).

26. Про політичні (державні) аспекти цих складних процесів див. Tilly (1975); пор. Seton-Watson (1977, ch. 2).

27. Про це див. Geoffrey of Monmouth (1966) і Mason (1985).

28. Про формування юридичної, економічної і територіальної єдності див. Corrigan and Sayer (1985); пор. Brooke (1969), де йдеться про давніший період, і Кеепеу (1972), що розповідає про англо-французькі війни.

29. Про «саксонський» міф див. MacDougall (1982); про релігійні й національні почуття середнього класу в XVI ст. див. Corrigan and Sayer (1985, chs. 2 — 3).

30. Див. Reynolds (1984, 276 — 89); пор. Bloch (1961, II, 431 — 7).

31. Див. Armstrong (1982, 152 — 9); пор. A. Lewis (1974, 57 — 70).

32. Про це див. Е. Weber (1979); про уніфікацію і стандартизацію французької мови див. Rickard (1974), про Революцію — Lartichaux (1977).

33. Загальний виклад теми див. у Atkinson (1960); пор. також Poliakov (1974, ch. 1).

34. Про недавні баскійський і каталонський етнонаціоналізми див. Payne (1971) та статтю Greenwood у Esman (1977); також Llobera (1983).

35. Див. тезу Bendix (1964), опосередковано сформульовану і в Tilly (1975, Introduction and Conclusion); пор. Poggi (1978).

36. Це твердження, попри суттєву роль Пруссії, слушне й щодо Німеччини; не можна не добачити, яку велику роль відігравала пам’ять про колишні етнічні зв’язки — міфи, символи, звичаї, мови — або інтелігенція з буржуазією в Митному союзі; див. Hamerow (1958) і Kohn (1965, зокрема ch. 8).

37. Див. Wallerstein (1974, ch. 3) і статті Tivey та Navarri у Tivey (1980).

38. Про становище інтелектуалів див. Gouldner (1979) і Anderson (1983).

39. Докладніше про цей процес див. Strayer (1963) і A. D. Smith (1968, chs. 6 — 7).

40. Про проблеми етнорелігійних спільнот див. Arnakis (1963), де йдеться про греків під владою Османської імперії, та A. D.Smith (1973b), де йдеться про арабів і євреїв у XIX ст.

41. Про ці проблеми, як вони висвітлені в працях арабістів та інших учених, див. Haim (1962); про інституційні відмінності див. Rosenthal (1965). /190/

42. Про арабське питання див. Sharabi (1970); про єгипетські відповіді на ці проблеми див. Jankowski (1979).

43. Див. Kedourie (1971, Introduction) і І. D. Smith (1971, ch. 10).

44. Про обговорення цих орієнтацій серед інтелігенції див. статтю Маtossian у Kautsky (1962) і A. D. Smith (1979, ch. 2). Такі суперечки пронизували націоналістичні рухи в Росії, Індії, Персії, Греції, Ізраїлі, Ірландії та серед арабів і західноафриканців; про цей останній випадок див. чудові розвідки July (1967) і Geiss (1974).

45. Див. про це Kedourie (1971, Introduction). Російська інтелігенція XIX ст. становить класичний приклад такого «повернення до народу» і його етноісторії; див. Thaden (1964).

46. Докладніше про це див. A. D. Smith (1984a); Hobsbawm and Ranger (1983).

47. Про швейцарське використання легенд див.: Steinberg (1976).

48. Про романтичну зацікавленість Стоунхенджем див. Shippindale (1983, chs. 6 — 7).

49. Див. A. D. Smith (1984b) і (1986а, ch. 8).

50. Перспективи гельського відродження проаналізовано в докладній розвідці Hutchinson (1978); пор. також тонкий аналіз у Lyons (1970).

51. Див. передмову Бренча до перекладу «Калевали», зробленого 1907 р. Кербі (Branch, 1985); про широкий політичний контекст див.: Jutikkala (1962, ch. 8) і статтю М. Klinge у Mitchison (1980).

52. Див. Honko (1985), що пов’язує історичну інтерпретацію «Калевали» з періодичними загрозами національній ідентичності; про Сібеліуса і «Калевалу» див. Layton (1985), а про творчість Акселі Галлен-Каллели див. Arts Council (1986, зокрема 104 — 15 і статті Sarajas-Korte і Klinge).

53. Про деякі східноєвропейські приклади таких культурних хрестових походів див. статті в Sugar (1980), а про словаків статтю Paul у Brass (1985).

54. Але не завжди. У Японії, царській Росії, Ефіопії і Персії аристократія і духівництво довго зберігали свій вплив. Це твердження слушне й щодо окремих регіонів Африки на південь від Сахари, про це див. Markovitz (1977, chs. 2 — 3).

55. Це, безперечно, робило непотрібним поділ планети на «нації», навіть там, де окремі етнічні групи ставали основою королівств; вплив часто досить великих релігійних спільнот (іслам, буддизм, християнство) на всі їхні етнічні підгрупи вказував на набагато ширшу основу політичної вірності, іноді пов’язувану, як-от у видивах Данте, з концепцією імперії (див. Breuilly, 1982, Introduction).

56. Про територіальні аспекти націй і націоналізму див. Kohn (1976b) і A. D. Smith (1981b). /191/






4. НАЦІОНАЛІЗМ ТА КУЛЬТУРНА ІДЕНТИЧНІСТЬ


1. Gellner (1964, 168).

2. Kedourie (1960, 1).

3. Про націоналізм в Англії див. Kohn (1940) і статті Christopher Hill і Linda Colley у Samuel (1989, vol. I). Про західноафриканський націоналізм див. July (1967) і Geiss (1974); про арабський націоналізм див. Binder (1964).

4. Про це див.: Hutchinson (1987, 158 — 61, 285 — 90).

5. Докладніше про проблеми визначення «націоналізму» див. Deutsch (1966, ch. 1), Rustow (1967, ch. 1), A. D. Smith (1971, ch. 7) і Connor (1978).

6. Ці твердження адаптував і сформулював автор на основі A. D. Smith

(1973а, 2. 1).

7. Про різницю між «нацією» і «державою» див. Connor (1972) і Tivey (1980, Introduction).

8. Див. Akzin (1964, ch. 3).

9. Shaftesbury (1712, 397 — 8); див. також Macmillan (1986, ch. 3).

10. Rousseau (1915, II, 319, Projet Corse).

11. Цитовано за Berlin (1976, 182); пор. Barnard (1965).

12. Про іредентистські рухи в третьому світі див. Horowitz (1985, ch. 6); також Lewis (1983).

13. Про обговорення Давідової картини «Клятва Гораціїв» див. Brookner (1980, ch. 5) і Crow (1978); про fraternité під час Французької революції див. Cobban (1957 — 63, Vol. I, Part 3) і Kohn (1967b).

14. Про Третю республіку у Франції див. Е. Weber (1979); про деякі ранні африканські режими після здобуття незалежності див. Apter (1963) і Rotberg (1967).

15. Josephus: Jewich War, II, 53, цитовано за Yadin, Y. (1966), Masada, London, Weidenfeld & Nicolson; Thucydides: Peloponnesian War, a II, 71, 2.

16. Див. Kedourie (1960, chs. 2 — 4) про вплив Канта; пор. A. D. Smith (1971, ch. 1).

17. Царина націоналістичного символізму заслуговує на докладніше вивчення; про тірольський символізм див. Doob (1964), про свята Французької революції див. Dowd (1948), про церемоніал німецького націоналізму див. Mosse (1976), про африканський церемоніал див. Thompson (1985).

18. Про самодостатність націоналізму див. Breuilly (1982, ch. 16); про Дюркгейма і націоналізм див. Mitchell (1931).

19. Твердження, на якому наголосив Debray (1977); див. також Anderson (1983, ch. 1).

20. Про етнічну групу як «надродину» див. Horowitz (1985, chs. 1 — 2); про /192/ розкол між чоловіками і жінками на історичному полотні Давіда див. Herbert (1972).

.21. Аргумент викладено в Kedourie (1960) і (1971), у Sathyamurthy (1983) і певною мірою в Breuilly (1982).

22. Про деякі давніші типології див. Snyder (1954), Seton-Watson (1965), Symmons-Symonolewicz (1965) і (1970); пор. недавню типологію в Gellner (1983).

23. Kohn (1955) і (1967a).

24. Докладніше про це див. Hutchinson (1987, ch. 1).

25. Про підтримку пангерманізму див. Pulzer (1964) і Mosse (1964); про підтримку російського культурного націоналізму, надану російською буржуазією, див. Gray (1971).

26. Див. статтю Plamenatz у Kamenka (1976).

27. Це модифікований і спрощений варіант A. D. Smith (1973а, 3, 4 — 7).

28. Про Моррасів інтегральний націоналізм див. Nolte (1969); про латиноамериканський популізм див. Mouzelis (1986).

29. Див. Kohn (1960) і Davies (1982, Vol. II. ch. 1); про Ясну Гору див. Rozanow and Smulikowska (1979).

30. Див. Kedourie (1971, Introduction); пор. статті Crane і Adenwalla у Sakai (1961) про націоналістичне використання індуїстської минувшини.

31. Про середньовічні «націоналізми» див. Tipton (1971); про голландський приклад див. Schama (1987, 1/2).

32. Див., зокрема, докладну працю: Cemilainen (1964), якій завдячує наступний виклад; пор. також Barnard (1965, ch. 1).

33. Richardson (1725, 222 — 4).

34. Слова обох цих діячів процитовано в статті W. F. Church про «Францію» у Ranum (1975).

35. La Font de Saint-Yenne (1752, 305 — 6); про це див. Grow (1985, ch. 4).

36. Barry (1809, II, 248).

37. Про цю зміну значення концепції нації в Європі див. Zernatto (1944); див. також Bendix (1964).

38. Див. Poliakov (1974, зокрема ch. 8); Nisbet-<1969).

39. Про неокласичний стиль і рух див. Honour (1968).

40. Rousseau (1924 — 34, X, 337 — 8), цитовано за Cobban (1964); пор. Cohler (1970).

41. Про женевські симпатії Руссо див. Kohn (1967a, 238 — 45) і Baron (1960, 24 — 8). Про греко-римські зразки у Французькій революції див. Rosenblum (1967, ch. 2) і Herbert (1972).

42. Про німецьке готичне відродження див. Robson-Scott (1965).

43. Про «поета природи» див. Macmillan (1986, ch. 3); про британський літературний медієвізм див. Newman (1987, ch. 5), про деякі контрасти між художніми традиціями Франції і Британії див. A. D. Smith (1979b).

44. Про цю «мову» див. Berlin (1976).

45. Про національний романтизм див. Porter and Teich (1988); про його /193/ національне використання наприкінці XIX ст. див. пщсумкову статтю Hobsbawm у Hobsbawm and Ranger (1983).

46. Про «духовний історизм» і «археологічну драму» митців див.; Rosenblum (1967) та A. D. Smith (1987) і (1989); див. також каталог La France (1989).

47. Про національні почуття в музиці див. Einstein (1974, зокрема 266 — 9. 274 — 82); про націоналістичний романтизм у мистецтві див. Vaughan (1978, ch. 3); про його вплив на європейську культурну спадщину див. Home (1984). Чимало художників, що аж ніяк не були націоналістами, могли виявити, що їхні мистецькі твори привласнені тим або тим націоналізмом з огляду на «будительну» ауру тих творів для тих, хто вже пройнявся націоналістичними почуттями; такою була доля Констебля, Делакруа, Шумана і навіть Бетховена.

48. Про інтелектуалів див. Shils (1972) і Gella (1976).

49. Див. Baron (1960, ch. 2) і Anderson (1983, ch. 5).

50. Див. Kedourie (1960); Breuilly (1982, Introduction і chs. 15 — 16).

51. Про внесок німецьких романтиків див. Reiss (1955) і Kedourie (1960); про Канта див. також Gelner (1983).

52. Див. Cobban (1957 — 63, vol. I, Part 3) і Palmer (1940); про cahiers de doléances та французький націоналізм 1789 p. див. Shafer (1938).

53. Про тезу, що інтелектуали потрібні з огляду на їхні професійні вміння, див. Kautsky (1962, Introduction) і Worsley (1964). Але «інтелектуали» Каутського — це насправді інтелігенція, люди вільних професій. Те саме твердження слушне й щодо деяких випадків, названих Kedourie (1971, Introduction), зокрема й про Ганді та Кеніату.

54. Про Гесса див. Hertzberg (1960, Introduction); про зв’язки між європейськими інтелектуалами і націоналізмом див. A. D. Smith (1981a, ch. 5).

55. Про тезу «кризи ідентичності» див. Ayal (1966); Kedourie (1960) і (1971, Introduction); критику див. у Breuilly (1982, 28 — 35).

56. Про цю широку культурну кризу див. A. D. Smith (1971, ch. 10).







5. СПРОЕКТОВАНІ НАЦІЇ?


1. Див. Tilly (1975, Introduction і Conclusion) і Seton-Watson (1977, chs. 2 — 3).

2. Див. inter alia, Corrigan and Sayer (1984, chs. 2 — 4); Newman (1987, chs. 5 — 6); і статті Hill та Colley у Samuel (1989, Vol. I).

3. Див. Pipes (1977, chs. 9 — 10); пор. Seton-Watson (1967).

4. Див. Dunlop (1985) і статтю Pospilovsky у Ramet (1989).

5. Див., наприклад, G. E. Smith (1989).

6. Про османізм див. Mardin (1965); Bekres (1964) і статтю Karpat у Brass (1985).

7. Про це див. Lewis (1968, ch. 10); Kushner (1976). /194/

8. Про сучасний пантюркізм див. Landau (1981).

9. Про цю історію див. Ullendorff (1973); про проблеми Дерга див.: Halliday and Molyneux (1981).

10. Для короткого ознайомлення див. J. Hall (1962) і A. Lewis (1974).

11. Див. Brown (1955).

12. Докладніше про nihonjinron та його вияви див. Yoshino (1989).

13. Див. Alavi (1972); пор. Saul (1979).

14. Див. Horowitz (1985, ch. 2); пор. статті Asiwaju і Hargreaves у Asiwaju (1985).

15. Про французьку політику в Африці диа W. H. Lewis (1965), а в загальних рисах Crowder (1968).

16. Див. Wallerstein (1965) і Lloyd (1966); пор. Geiss (1974) і Kedourie (1971, Introduction).

17. Див. W.H.Lewis (1965); Geis (1974, ch. 15); Legum (1964). Про це вибіркове колоніальне ставлення див. Enloe (1980).

18. Див. inter alia, J. H. Kautsky (1962, Introduction), Kedourie (1971, Introduction) і Seton-Watson (1977).

19. Див. Kedourie (1971, Introduction); McCulley (1966).

20. Були й більш загальні політичні й економічні чинники, що підтримували громадянсько-територіальну націю в Африці, Азії і Латинській Америці, зокрема геополітичні сили; див. Neuberger (1986). Про негритюд див. Geiss (1974).

21. Про ці впливи див. Hodgkin (1964); про розвиток подій в Індії див. Heimsath (1964).

22. Див. Sharabi (1970); Vital (1975).

23. Див. Kedourie (1971, Introduction), Kushner (1976) і Hutchinson (1987).

24. Див. Vatikiotis (1969); Jankowski (1979).

25. Про бірманський буддизм див. Sarkisyanz (1964).

26. Див. статтю Rothchild про Кенію в Olorunsola (1972); про зімбабвійські меншості та середовище, в якому вони опинились, див. Ucko (1983).

27. Про нігерійську етнічну основу див. Hodgkin (1975, Introduction); див. також Panter-Brick (1970) і Markovitz (1977).

28. Див. Gutteridge (1975).

29. Про ранню ідеологію партії Баас див. Binder (1964); пор. Sharabi (1966).

30. Про головний етнос і його націоналізм у Пакистані і про роль ісламу в тій країні див. статті Harrison і Esposito у Banuazizi and Weiner (1986). Про етнолінгвістичну мозаїку див. Harrison (1960) і Brass (1974).

31. Див. McCulley (1966) і D. E. Smith (1963).

32. Це добре ілюструє приклад Пакистану; див. статті Binder і Harrison у Banuazizi and Weiner (1986). Про африканську стурбованість з цього приводу див. Neuberger (1976). /195/

33. Про цю позицію ОАЄ див. Legum (1964) і Neuberger (1986).

34. Див. статтю Young у Brass (1985); про ранні масовомобілізаційні африканські режими див. Apter (1963).

35. Про ангольський рух опору див. Davidson, Slovo and Wilkinson (1976); пор. також Lyon (1980) про Гвінею-Бісау.

36. Короткий огляд суперечок про Велике Зімбабве див. у Chamberlin (1979, 27 — 35); про націоналістичне значення «рідного краю» див. A. D. Smith (1981b).

37. Про ганську Народну партію конвенту див. Austin (1964).

38. Про нову вагу, якої надають народній освіті, див. Gellner (1983); але це такою самою мірою наслідок, як і причина націоналістичної ідеології та свідомості.

39. Про мовну освіту під час Французької революції див. Lartichaux (1977), протягом Третьої республіки — Е. Weber (1979).

40. Див. Markovitz (1977, ch. 6).

41. Mannheim (1940); J. H. Kautsky (1962, Introduction); Gouldner (1979).

42. Про соціальний склад націоналістичних рухів див, Seton-Watson (1960), статтю Kiernan у A. D. Smith (1976) у Breuilly (1982, ch. 15); критику див. у Zubaida (1978).

43. Про роль людей вільних професій див. Hunter (1962), Gella (1976) і Ріnard and Hamilton (1984).

44. Див., наприклад, Hodgkin (1956).







6. СЕПАРАТИЗМ І МУЛЬТИНАЦІОНАЛІЗМ


1. Про цей «офіційний» націоналізм див. Anderson (1983, ch. 6); про деякі східноєвропейські класичні етнічні націоналізми див. Sugar and Lederer (1969).

2. Про чуже, метропольне походження постколоніальної держави див. Alavi (1972); про деякі етнічні рухи в країнах третього світу див. R. Hall (1979).

3. Загальний огляд західних рухів див. у Esman (1977) і Allardt (1979).

4. Див. Deutsch (1966); класичну критику див. у Connor (1972).

5. Connor (1984a).

6. Про Ірландію див. Воусе (1982); про Норвегію див. Elviken (1931) і Mitchison (1980, 11 — 29); про Фінляндію див.: Jutikkala (1962); у середині XIX ст. в усіх цих країнах сформувався завзятий сепаратизм.

7. Чудовий приклад становить ушанування монастиря Ясна Гора в Південній Польщі, в якому була візантійська ікона Богородиці, що з’явилась там у XIV ст.; відтоді монастир став місцем усенародної прощі. Див. Rozanow and Smulikowska (1979). Див. також с. 73 — 75 вище.

8. Про націоналізм у музиці диа Einstein (1947, 266 — 9, 274 — 82) і Raynor (1976, ch. 8). Див. також с. 99 — 101 вище. /196/

9. Weber (1968, Part 1/2, ch. 5, p. 396).

10. Про цей процес див. Kedourie (1971, Introduction).

11. Про «культуру критичних розважань» див. Gouldner (1979). Про роль інтелігенції в класичних європейських націоналізмах див. Barnard (1965, ch. 1) і Anderson (1983, ch. 5).

12. Див. про це Hairn (1977, ch. 9); також Pech (1976).

13. Про гельський націоналізм див. Lyons (1979); про «карельство» у Фінляндії див. Laitinen (1985) і Boulton Smith (1985).

14. Див. наприклад, Kedourie (1960, chs. 5 — 6); Pearson (1983).

15. Про вплив Французької революції на османську Туреччину див., наприклад, Berkes (1964); про її впливу Греції див. Kitromilides (1980).

16. Про курдську боротьбу див. Edmonds (1971) iChaliand (1980, 8 — 46).

17. Огляд етнічної політики в Пакистані, сукупно з рухами белуджів, синдхів і пуштунів, див. у статті Selig Harrison: ‘Ethnicity and Political Stalemate in Pakistan’ у Banuazizi and Weiner (1986, 267 — 98).

18. У випадку Ерітреї це питання вкрай проблематичне: спільна спадщина італійського колоніалізму і ефіопських репресій безперечно сприяла формуванню певного чуття єдності серед дев’яти, а то й більшої кількості етнічних категорій регіону. Але поділ між переважно християнськими тигремовними народами і здебільшого мусульманськими тигре та іншими народами призводив до періодичних громадянських воєн, що їх лише недавно вдалося придушити Ерітрейському фронтові народного визволення; див.: Cliffe (1989, 131 — 47). Про палестинський досвід див.: Quandt et al. (1973).

19. Про Біафру див. V. Olorunsola: ‘Nigeria’ у Olorunsola (1972); Markovitz (1977, ch. 8). Про приклад використання домінантної етнічної групи див.: D. Rothchild: ‘Kenya’ у Olorunsola (1972). Ретельний аналіз особливостей відносин між етнічною групою і державою в Африці й Азії див. у Brown (1989, 1 — 17).

20. Геллнер, фактично, стверджує, що націоналізм «слабкий» саме тому, що є багато культурних відмін, набагато «об’єктивніших» за етнічні націоналізми. Тільки деякі відміни стають осередками етнічної мобілізації; інші «не спромагаються» забезпечити основи для розвитку націоналізмів; див. Gellner (1983, ch. 5). Про африканські приклади племен, які досі «не спромоглися» витворити відповідні націоналізми, див. King (1976).

21. Докладніше про цей аргумент див. Horowitz (1985, ch. 6). Мій виклад доконче обмежений, бо мене цікавлять саме наслідки конструювання «національної ідентичності» сепаратистськими етнічними націоналізмами.

22. Ці фактори добре висвітлені в статтях про Пакистан і Іран у збірнику за ред. Banuazizi and Weiner (1986).

23. Ще про поширеність і геополітику етнічного відокремлення та іредентистських націоналізмів в Африці і в Азії див. Bucheit (1981), Wiberg (1983) і Mayall (1985). /197/

24. Про етноцид таких малих груп див. Svensson (1978). Про часткову втрату тубільних традицій серед індіанського населення Центральної і Латинської Америки див. Whitaker and Jordan (1966).

25. Про курдів див. Chaliand (1980) і Entessar (1989, 83 — 100). Про доколоніальні етнічні категорії на території сучасної Нігерії див. Hodgkin (1975, Introduction).

26. Про те, що етнічні націоналістичні рухи сприяють утворенню спільнот див. Hutchinson (1987) і Cliffe (1989, 131 — 47).

27. Див. статті Connor і Lijphart у Esman (1977); також Allardt (1979).

28. Про відродження націоналізму в Литві див. Vardys (1989, 53 — 76).

29. Про шотландців див. MacCormick (1970) і Webb (1977); про проблему «подвійної вірності» в західних демократіях див. A. D. Smith (1986c).

30. Про «нерозвинені» етнорегіони на Заході див. статті Reece, Hechter і Levi у Stone (1979); про брак відповідності між етнонаціоналізмами і тією або тією економічною основою див. Connor (1984a).

31. Про етнічні почуття й етнічну мобілізацію в Радянському Союзі див. Szporluk (1973); G. E. Smith (1985).

32. На народному аспекті етнічного націоналізму наголошував Nairn (1977, chs. 2, 9), що пише про недавні «неонаціоналізми».

33. Докладніше про ці процеси див. A. D. Smith (1986a, chs. 7 — 8); див. також Brock (1976) і Hutchinson (1987).

34. Про осібну роль таких інтелектуалів, як Ленрот і Рунеберг, у фінському націоналізмі див. Branch (1985); про становище в Ірландії див. Lyons (1979); про бретонське відродження див. Мауо (1974) і статтю Beer у Esman (1977).

35. Про це див. Schama (1987) і Hill (1968).

36. Докладніше про це див. A. D. Smith (1981a, chs. 1, 9); про Кататонію див. Conversi (1990).

37. Це добре проілюстровано в докладній розвідці Hechter (1975) про вплив Британської держави на етнічні регіони.

38. Таке обвинувачення часто висувають етнічні меншини супроти централізованих держав Франції, Британії і донедавна Іспанії; див. Coulon (1978).







7. ПОДОЛАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ


1. Національні рухи виникли в таких нібито непідхожих краях, як Сибір, Папуа — Нова Гвінея і Меланезія; диа, наприклад, Kolarz (1954) про Сибір і Центральну Азію; May (1982) про Папуа — Нову Гвінею.

2. Про критику інфляції націоналізму див. Breuilly (1982, 8 — 11). Про ситуацію в комуністичному Китаї див. Johnson (1969).

3. На цьому наголошував і Daniel Bell (1975) з приводу поєднання «спорідненості» та «інтересу» в етнічній мобілізації.

4. Про цю еволюційну перспективу в ліберальній соціології див.: Parsons /198/ (1966) і Smelser (1968); у марксизмі і в марксистській політиці див. Cummins (1980) і Connor (1984b).

5. Попри італійський іредентизм і прагнення до німецької єдності, сила італійських регіонів і німецьких Lander і сьогодні становить яскраве підтвердження цієї тези. Про ситуацію в Швейцарії див. Steinberg (1976).

6. Про історію іллірійства і югославської боротьби за незалежність див. Stavrianos (1961, зокрема ch. 9) і Singleton (1985, ch. 5).

7. Див. Schöpflin (1980) і Djilas (1984).

8. Див. Fedoseyev et al. (1977); Bennigsen (1979).

9. Див. аналіз цих питань у Goldhagen (1968) і G. E. Smith (1985).

10. Про російський неонаціоналізм див. Dunlop (1985), а в загальних рисах — статті в Ramet (1989).

11. Про «неоетносність» серед білих див. Kilson (1975); про її здебільшого символічну природу див. Gans (1979).

12. Див. Burrows (1982).

13. Про центральне становище спасенного пуританського міфа в Америці див. Tuveson (1968) і O’Brien (1988).

14. Як і в Німеччині XIX ст.; див. Kahan (1968). Про ранній «функціональний» аналіз ЄС див. Haas (1964).

15. Про цю європейську суперечку, що відлунює сьогодні в Британії, див. Camps (1965). Де Голль цілком міг посилатися на безперечні свідчення невмирущої сили національних почуттів і політики в усій Західній Європі в 1960-х pp., що й показав Benthen van den Berghe (1966). Навіть якщо нове покоління сьогодні більш «європейське», ніж його попередники, то чи воно хоч трохи менш націоналістичне?

16. Надто в Galtung (1973), що звернувся з успішним проханням до норвежців не приєднуватись до збільшеної співдружності. Але аргументи за і проти твердження, що Європа стає «наддержавою», не слід сплутувати з аргументами, що зображують її як можливу «наднацію». Це означало б сплутувати втрату суверенітету з утратою ідентичності. Історія виживання етносів без суверенітету свідчить, що необхідного зв’язку між ідентичністю та суверенітетом нема; див. A. D. Smith (1988b). Якщо йдеться про чисто політичний європейський націоналізм, він поки що обмежений лиш окремими фракціями політичних, економічних і культурних еліт у кожній європейській нації; досі він іще не має широкої народної підтримки.

17. Про безпосередні наслідки другої світової ійни і виникнення могутніх міждержавних блоків див. Barraclough (1967) і Hinsley (1973).

18. Про це «суспільство послуг» див. Bell (1973) і Kumar (1978).

19. Про аналіз цих нових рухів — феміністського, екологічного, студентського й етнонаціональних — див. Melucci (1989, chs. 3 — 4).

20. Див. Richmond (1984); Melucci (1989, 89 — 92).

21. Див. Warren (1980, ch. 7); пор. також Enloe (1986). /199/

22. Про дискусію критиків засобів масової інформації (Mattelaart, Morley, Hall), що подемонструвала роль етнічної та класової належності у формуванні ставлення людей до продукції модерністських американських засобів масової інформації, див. Schlesinger (1987).

23. Про «культуру критичних розважань» гуманістичних інтелектуалів та їхніх колег-техніків див. Gouldner (1979).

24. Про ці пам’ятники й церемонії див. Hobsbawm and Ranger (1983, зокрема статтю Hobsbawm) і Home (1984). Про давні імперські образні системи див. Armstrong (1982, ch. 5).

25. Про ідею нації як уявної спільноти, чиї тексти слід деконструювати і прочитати, див. Anderson (1983); про застосовність до британської ситуації див. Samuel (1989, зокрема Vol. III).

26. Див. паралельний погляд у Anderson (1983, ch. 1); про щ пам’ятки див. Rosenblum (1967, ch. 2).

27. Про фінську національну історію див. Branch (1985) і Honko (1985).

28. Про ритуали націоналізму див. Mosse (1976) і Home (1984); про мистецтво й націоналізм див. Rosenblum (1967).

29. Про словацьку історію див. Brock (1976); про східноєвропейську мозаїку див. Pearson (1983).

30. Про іракське й турецьке «коріння» див. Zeine (1958); про царські гробниці в Стародавній Македонії див. Yalouris (1980); про Трансільванію див. Giurescu (1967).

31. Про ці процеси див. Wallerstein (1974, ch. 3) і Tilly (1975).

32. Про балканський націоналізм див. Stavrianos (1975); про капіталізм і націоналізм в Африці див. Markovitz (1977) і A. D. Smith (1983, chs. 3, 5).

33. Про цей процес див. A. D. Smith (1981a, ch. 6).

34. Про таке сплутування див. Connor (1978); також Tivey (1980).

35. Про системи держав і невтручання див. Beitz (1979, Part II).

36. Про це див. Kohn (1960).

37. Про його недавню історію див. Landau (1981).

38. Про це див. Geiss (1974).

39. Про середньовічні священні мови див. Armstrong (1982, ch. 8); про мову і націоналізм у сучасну добу див. Edwards (1985, ch. 2).

40. Про цю міфологію див., наприклад, de Rougemont (1965). /200/











БІБЛІОГРАФІЯ


AKZIN, Benjamin (1964), State ad Nation, London, Hutchinson

ALAVI, Hamza (1972). The State in Post-colonial Societies — Pakistan and Bangla Desh’, New Left Review 74, 59 — 81.

ALLARDT, Erik (1979). Implications of the Ethnic Revival in Modern, Industrialised Society, Commentationes Scientiarum Socialium 12, Helsinki, Societas Scientiarum Fennica

ALMOND, Gabriel and Lucian Pye (eds.) (1965). Comparative P litical Culture, Princeton, Princeton University Press

ALON, Gedaliah (1980). The Jews in their Land in the Talmudic Age (70 — 640 CE), 2 vols., Jerusalem, The Magnes Press, The Hebrew University

ALTY, J. H. M. (1982). ‘Dorians and Ionians’, The Journal of Hellenic Studies 102, 1 — 14.

ANDERSON, Benedict (1983). Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, London, Verso Editions and New Left Books

ANDERSON, Charles W., Fred von 4er Mehden and Crawford Young (eds.) (1967. Issues of Political Development, Englewood Cliffs, Prentice-Hall

APTER, David (1963). ‘Political Religion in the New Nations’, in C. Geertz (ed.), Old Societies and New States, New Yorks, Free Press

ARBERRY, A. J. (ed.) (1969). Religion in the Middle East: Three Religions in Concord and Conflict, 2 vols., Cambridge, Cambridge University Press

ARMSTRONG, John (1976). ‘Mobilised and Proletarian Diasporas’, American Political Science Review 70, 393 — 408.

— (1982) Nations before Nationalism, Chapel Hill, University of Horth Carolina Press

ARNAKIS, G. (1963). The Role of Religion in the Development of Balkan Nationalism’, in Barbara Jelavich and Charles Jelavich (eds.), The Balkans in Transition, Berkeley, University of California Press

ARTS COUNCIL (1986). ‘Dreams of a Summer Nihgt: Scandinavian Painting at the Turn of the Century, London, Hayward Gallery, Arts Council of Great Britain

ASIWAJU, A. I. (ed.) (1985). Partitioned Africans: Ethnic Relation across Africa’s International Boundaries, 1884 — 1984, London, C. Hurst & Company

ATIYA, A. S. (1968). A History of Eastern Christianity, London, Methuen /201/

ATKINSON, W. S. (1960). A History of Spain and Portugal, Harmondsworth, Penguin

AUSTIN, Denis (1964), Politics in Chana, 1946 — 60, London, Oxford University Press

AVI-YONAH, Michael (1976). The Jews of Palestine: A Political History from the Bar-Kochba Warto the Arab Conquest, Oxford, Basil Blackwell

AYAL, E. B. (1966). ‘Nationalist ideology and economic development’, Human Organisation 25, 230 — 39.

BANTON, Michael (ed.) (1966). Anthropological Approaches to the Study of Religion, London, Tavistock

— and Jonathan Harwood (1975). The Race Concept, Newton Abbott, London and Vancouver, David and Charles

BANUAZIZI, Ali and Myron Weiner (eds.) (1986). The State, Religion and Ethnic Politics: Afghanistan, Iran and Pakistan, Syracuse, New York, Syracuse University Press

BARNARD, Frederick M. (1965). Herder’s Social and Political Thought, Oxford, Clarendon Press

BARON, Salo W. (1960). Modern Nationalism and Religion, New York, Meridian Books

BARRACLOUGH, Geoffrey (1967). An Introduction to Contemporary History, Harmondsworth, Penguin

BARRY, James (1809). The Works of James Barry, Esq., London

BARTH, Fredrik (ed.) (1969). Ethnic Groups and Boundaries, Boston, Little, Brown and Co

BAYNES, Norman and H. St L. B. Moss (eds.) (1969). Byzantium: An Introduction to east Roman Civilisation, Oxford, Oxford University Press

BEITZ, S. (1979). Political Theory and International Relations, Princeton, Princeton University Press

BELL, Daniel (1973). The Coming of Post Industrial Society, New York, Basic Books

— (1975). ‘Ethnicity and Social Change’, in Nathan Glazer and Daniel Moynihan (eds.), Ethnicity: Theory and Experience, Cambridge, Mass., Harvard University Press

BENDIX, Reinhard (1964). Nation-building and Citizenship, New York, John Wiley

BENNIGSEN, Alexandre (1979). ‘Islam in the Soviet Union’, Soviet Jewich Affairs 9, no. 2, 3 — 14.

BEN-SASSON, H. and S. Ettinger (eds.) (1971). Jewich Society through the Ages, London, Valentine, Mitchell & Co

BENTHEM VAN DEN BERGHE, G. van (1966). ‘Contemporary Nationalism in the Western World’, Daedalus 95, 828 — 61.

BERKES, Niyazi (1964). The Development of Secularism in Turkey, Montreal, McGill University Press

BERLIN, Isaiah (1976). Vico and Herder, London, Hogarth Press /202/BEYER, W. C. (1959). ‘The Civil Service in the Ancient World’, Public Administration Review 19, 243 — 49.

BINDER, Leonard (1964). The Ideological Revolution in the Middle East, New York, John Wiley

BLOCH, Marc (1961). Feudal Society, 2 vols., London, Routledge & Kegan Paul

BOULTON SMITH, J. (1985). The Kalevala in Finnish Art’, Books from Finland 19, no. 1, 48 — 55

BOYCE, D. George (1982). Nationalism in Ireland, London, Croom Helm.

BRANCH, Michael (ed.) (1985). Kalevala: the Land of Heroes, trans.W. F. Kirby, London, Athlone press/New Hampshire, Dover

BRANDON, S. G. F. (1967). Jesus and the Zealots, Manchester, Manchester University Press

BRASS, Paul (1974). Religion, Language and Politics in North India, Cambridge, Cambridge University Press

— (ed.) (1985). Ethnic Groups and the State, London, Croom Helm

BREUILLY, John (1982). Nationalism and the State, Manchester, Manchester University Press

BROCK, Peter (1976). The Slovak National Awakening, Toronto, University of Toronto Press

BROOKE, Christopher (1969). From Alfred to Henry 111, 871 — 1272, London, Sphere Books Ltd

BROOKNER, Anita (1980). Jasques-Louis David, London, Chatto & Windus

BROWN, D. (1955). Nationalism in Japan: An Introductory Historical Analysis, Berkeley, University of California Press

BROWN, David (1989). ‘Ethnic Revival: Perspectives on State and Society’, Third World Quarterly 11, no. 4, 1 — 17.

BUCHEIT, Lee C. (1981). Secession, the Legitimasy of Self-determination, New Haven, Yale University Press

BURN, Andrew R. (1960). The Lyric Age of Greece, London, Edward Arnold

— (1978). The Pelican History of Greece. Harmondsworth, Penguin

BURROWS, Edwin G. (1982). ‘Bold Forefathers and the Cruel Stepmother: Ideologies of Descent in the American Revolution’, Paper for Conference on Legitimation by Descent, Paris, Maison des Sciences de l’Homme

CAMBRIDGE ANCIENT HISTORY (1971). Vol. I, Part 2, The Early History of the Middle East (1971), third edn, Cambridge, Cambridge University Press

CAMBRIDGE HISTORY OF IRAN (1983). Vol. III. Parts 1 and 2, The Seleucid, Parthian and Sassanian Periods (ed. E. Yarshater), Cambridge, Cambridge University Press

CAMPBELL, John and Philip Sherrard (1968). Modern Greec, London, Benn

CAMPS, Miriam (1965). What kind of Europe? The Community since De Gaulle’s Veto, London, Oxford University Press

CARRAS, C. (1983). 3,000 Years of Greek Identity myth or reality?, Athens, Domus Books /203/

CHALIAND, Gerard (ed.) (1980). People without a Country: The Kurds and Kurdistan, London, Zed Press

CHAMBERLIN, E. R. (1979). Preserving the Past, London, J. M. Dent & Sons

CHIPPINDALE, Christopher (1983). Stonehenge Complete, London, Thames & Hudson

CLIFFE, Lionel (1989). ‘Forging a Nation: The Eritrean Experience’, Third World Quarterly 11, no. 4, 131 — 47

COBBAN, Alfred (1957 — 63). A History of Modern France, 3 vols., Harmondsworth, Penguin

— (1964). Rousseau and the Modern State, second edn, London, Allen and Unvi

— (1965). Social Interpretation of the French Revolution, Cambridge, Cambridge University Press

COHLER, Anne (1970). Rousseau and Nationalism, New York, Basic Books

COLEMAN, James S. (1958). Nigeria: Baskground to Nationalism, Berkeley and Los Angeles, University of California Press

CONNOR, Walker (1972). ‘Nation-building or Nation-destroying?’, World Politics 24, 319 — 55.

— (1978). ‘A nation is a nation, is a state, is an ethnic group, is a...’, Ethnic and Racial Studies, 1, no. 4, 378 — 400.

— (1984a). ‘Eco- or ethno-nationalism?’, Ethnic and Racial Studies 7. no. 3, 342 — 59.

— (1984b). The Natiornal Question in Marxist-Leninist Theory and Strategy, Princeton, Princeton University Press

— (1990). ‘When is a Nation?’. Ethnic and Racial Studies 13, no. 1, 92 — 103.

CONVERSI, Daniele (1990). ‘Language or race?: the choice of core values in the develompent of Catalan and Basque nationalisms’, Ethnic and Racial Studies 13, no. 1, 50 — 70.

COOK, J. M. (1983). The Persian Empire, London, J. M. Dent & Sons

CORRIGAN, Philip and Derek Sayer (1985). The Great Arch: English State Formation as Cultural Revolution, Oxford, Basil Blackwell

COULBORN, Rushton and Jack Strayer (1962). ‘Religion and the State’, Comparative Studies in Society and History I, no. 1, 38 — 57, 387 — 93.

COULON, Christian (1978). ‘French political science and regional diversity: a strategy of silence’, Ethnic and Racial Studies 1, no. 1, 80 — 99.

CROW, Tom (1978). ‘The Oath of the Horatii in 1785: Painting and pre-Revolutionary Radicalism in France’, Art History 1, 424 — 71.

— (1985) Painters and Public Life, New Haven, Yale University Press

CROWDER, Michael (1968). West Africa under Colonial Rule, London, Hutchinson and Co

CUMMINS, Ian (1980). Marx, Engels and National Movements, London, Croom Helm

DAVID, A. Rosalie (1982). The Ancient Egyptians: Beliefs and Practices, London & Boston, Routledge & Kegan Paul /204/

DAVIDSON, B., J. Slovo and A. R.Wilkinson (1976). Southern Africa: the New Politics of Revolution, Harmondsworth, Pengiun

DAVIES, Norman (1982). Gods Playground: A History of Poland, 2 vols., Oxford, Clarendon Press

DAVIS, R. H. C. (1976). The Normans and their Myth, London, Thames & Hudson

DEBRAY, Regis (1977). ‘Marxism and the National Question’, New Left Review 105, 20 — 41.

DE ROUGEMONT, Denis (1965). The Meaning of Europe, London, Sidgwick & Jackson

DEUTSCH, Karl W. (1966). Nationalism and Socipal Communication, second edn, New York, MIT Press

DJILAS, Aleksa (1984). ‘Communists and Yugoslavia’, Survey 28, no. 3, 25 — 38.

DOBZHANSKY, Theodosius (1962). Mankind Evolving, Toronto and NewYork, Bantam Books

DOOB, Leonard (1964). Patriotism and Nationalism: their Psychological Foundations, New Haven, Yale University Press

DOWD, David (1948). Pageant-Master of the Republic: Jacques-Louis David and the French Revolution, Nebraska, University of Lincoln Press

DUNCAN, A. A. M. (1970). The Nation of Scots and the Declaration of Arbroath (1320), London, The Historical Association

DUNLOP, John B. (1985). The New Russian Nationalism, New York, Praeger

EDMONDS, C. J. (1971). ‘Kurdish Nationalism’, Journal of Contemporary History 6, no. 1, 87 — 107.

EDWARDS, John (1985). Language, Society and Identity, Oxford, Basil Blackwell

EINSTEIN, Alfred (1947). Music in the Romantic Era, London, J. M. Dent & Sons

EISENSTADT, Shmuel N. (1963). The Political System of Empires, New York, Free Press

ELVIKEN, A. (1931). The Genesis of Norwegian Nationalism’, Journal of Modern History, 3, 365 — 91.

ENLOE, Cynthia (1980). Ethnic Soldiers, Harmondsworth, Penguin

— (1986). ‘Ethnicity, the State and the New International Order’, in John F. Stack, Jr, (ed.), The Primordial Challenge: Ethnicity in teh Contemporary World, op. cit.

ENTESSAR, Nader (1989). The Kurdish Mosaic of Diskord’, Third World Quarterly 11, no. 4, 83 — 100.

ESMAN, Milton J. (ed.) (1977). Ethnic Conflict in the Western World, Ithaca, Cornell University Press

FEDOSEYEV, P. N. et al. (1977). Leninism and the National Question, Institute of Marxism — Leninism, CC CPSU, Moscow, Moscow Progress Publishers /205/

FINLEY, Moses (1986). The Use and Abuse of History, London, Hogarth Press

FISHMAN, Joshua et al. (eds.) (1968). Language Problems of Developing Countries, New York, John Wiely

FONDATION HARDT, (1962). Grecs et Barbares, Entretiens sur l’Antiquité Classique VIII, Geneva

FORREST, William G. (1966). The Emergence of Greek Democracy, London, Weidenfeld & Nicolson

FRANKFORT, Henri (1954). The Birth of Civilisation in the Near East, New York, Anchor Books

FRAZEE, C. A. (1969). The Orthodox Church and Independent Greece, 182152, Cambridge, Cambridge University Press

FRYE, Richard N. (1966). The Heritage of Persia, New York, Mentor

GALTUNG, John (1973). The European Community: A Superpower in the Making, London,a Alle & Unwin

GANS, Herbert (1979). ‘Symbolic ethnicity’, Ethnic and Racial Studies 2, no. 1, 1 — 20.

GEISS, Immanuel (1974). The PanAfrican Movement, London, Methuen

GELLA, Aleksander (1976). The Intelligentsia and the Intellectuals, Beverley Hills, Sage Publications

GELLNER, Ernest (1964). Thought and Change, London, Weidenfeld & Nicolson

— (1973). ‘Scale and Nation’, Philosophy of the Social Sciences 3, 1 — 17.

— (1983). Nations and Nationalism, Oxford, Blackwell

— and Gita Ionescu (eds.) (1970). Populism, its Meanings and National Characteristics, London, Weidenfeld & Nicolson

GEOFFREY OF MONMOUTH (1966). The History of the Kings of Britain, (trans. L. Thorpe), Harmondsworth, Penguin

GIURESCU, C. C. (1967). Transylvania in the History of Romania, London, Garnstone Press

GLAZER, Hathan and Daniel Moynihan (eds.) (1975). Ethnicity: Theory and Experience, Cambridge, Mass., Harvard University Press

GOLDHAGEN, Eric (ed.) (1968) Ethnic Minorities in the Soviet Union, New York, Praeger

GOULDNER, Alvin (1979). The Rise of the Intellectuals and the Future of the New Class, London, Macmillan

GRAY, Camilla (1971). The Russian Experiment in Art, 1863 — 1922, London, Thames & Hudson

GRIMAL, Pierre (1968). Hellenism and the Rise of Rome, London, Weidenfeld &a Nicolson

GUTTERIDGE, William F. (1975). Military Regimes in Africa, London, Methuen & Co

HAAS, E. B. (1964). Beyond the Nation-State: Functionalism and International Organisation, Stanford, Stanford University Press

HAIM, Sylvia (ed.) (1962). Arab Nationalism, An anthology, Berkeley and Los Angeles, University of California Press /206/

HALL, J. (1962). ‘Feudalism in Japan’, Comparative Studies in Society and History V, 15 — 51.

HALL, John (1985). Powers and Liberties: the causes and consequences of the rise of the West, Oxford, Basil Blackwell

HALL, Raymond (ed.) (1979). Ethnic Autonomy Comparative Dynamics, New York, Pergamon Press

HALLIDAY, Fred and Maxine molyneux (1981). The Ethiopian Revolution, London, Verso and New Left Books

HAMEROW, T. (1958). Restoration, Revolution, Reaction: Economics and Politics in Germany, 181571, Princeton, Princeton University Press

HARRISON, Selig (1960). India, the most dangerous Decades, Princeton, Princeton University Press

HECHTER, Michael (1975). Internal Colonialism: the Celtic Fringe in Britich National Development, 15361966, London, Routledge & Kegan Paul

— and Margaret Levi (1979). The Comparative Analysis of Ethnoregional Movements’, Ethnic and Racial Studies 2, no. 3, 260 — 74.

HEIMSATH, C. (1964). Indian Nationalism and Hindu Social Reform, Princeton, Princeton University Press

HENGEL, Martin (1980). Jews, Greeks and Barbarians, London, SCM Press

HERBERT, R. (1972). David, Voltaire, Brutus and The French Revolution, London, Allen Lane

HERRMANN, Georgina (1977). The Iranian Revival, Oxford, Elsevier Phaidon

HERTZBERG, Arthur (ed.) (1960). The Lionist Idea, A Reader, New Work, Meridian Books

HILL, Christopher (1968). Puritanism and Revolution, London, Panther Books

HINSLEY, F. H. (1973). Nationalism and the International System, London, Hodder and Stoughton

HITTI, P. K. (1928). The Origins of the Druze and Religion, New York, Columbia University Press

HOBSBAWM, Eric and Terence Ranger (eds.) (1983). The Invention of Tradition, Cambridge, Cambridge University Press

HODGKIN, Thomas (1956). Nationalism in Colonial Africa, London, Muller

— (1964). ‘The relevance of "Western" ideas in the derivation of African nationalism’, in J.R. Pennock (ed.) Self-government in Modernising Societies, Englewood Cliffs, Prentice-Hall

— (1975). Nigerian Perspectives, An Historical Anthology, second edn., London, Oxford University Press

HONKO, Lauri (1985). ‘The Kalevala Process’, Books from Finland 19, no. 1, 16 — 23.

HONOUR, Hugh (1968). Neo-Classicism, Harmondsworth, Penguin

HORNE, Donald (1984). The Great Museum, London and Sydney, Pluto Press

HOROWITZ, Donald (1985). Ethnic Groups in Conflict, Berkeley, Los Angeles & London, University of California Press /207/

HOROWITZ, Irving Louis (1982). Taking Lives: Genocide and State Power, third edn., New Brunswick and London, Transaction Books

HUNTER, Guy (1962). The New Societies of Tropical Africa, London, Oxford University Press

HUTCHINSON, John (1987). The Dynamics of Cultural Nationalism: The Gaelic Revival and the Creation of the Nation State, London, Allen & Unwin

HUXLEY, G. L. (1966). The Early Ionians, London, Faber & Faber

JANKOWSKI, J. P. (1979). ‘Nationalism in Twentieth Century Egypt’, Middle East Review 12, 37 — 48.

JOHNSON, Chalmers (1969). ‘Building a communist nation in China’, in R. A. Scalapino (ed.) The Communist Revolution in Asia, Englewood Cliffs, Prentice-Hall

JOHNSON, Harry G. (ed.) (1968). Economic Nationalism in Old and New States, London, Allen & Unwin

JULY, R. (1967). The Origins of Modern African Thought, London, Faber & Faber

JUTIKKALA, Eino (1962). A History of Finland, London, Thames & Hudson

KAHAN, Arcadius (1968). ‘Nineteenth-century European experience with policies of economic nationalism’, in H. G. Johnson (ed.): Economic Nationalism in Old and New States, London, Allen & Unwin

KAMENKA, Eugene (ed.) (1976). Nationalism: The nature and evolution of an Idea, London, Edward Arnold

KAUTSKY, John H. (ed.) (1962). Political Change in Underdeveloped Countries, New York, John Wiley

KEDDIE, Nikki (1981). Roots of Revolution: An Interpretive History of Modern Iran, New Haven and London, Yale University Press

KEDOURIE, Elie (1960). Nationalism, London, Hutchinson

— (ed.) (1971). Nationalism in Asia and Africa, London, Weidenfeld & Nicolson

KEENEY, Barnaby C. (1972). ‘England’, in Leon Tipton (ed.) Nationalism in the Middle Ages, New York, Holt, Rinehart & Winston, 87 — 97

KEMILAINEN, Aira (1964). Nationalism, Problems concerning the Word, the Concept and Classification, Yvaskyla, Kustantajat Publishers

KENRICK, Donald and Graham Puxon (1972). The Destiny of Europe’s Gypsies, London Chatto-Heinemann (for Sussex University press)

KESSLER, David (1985). The Falashas, the Forgotten Jews of Ethiopia, New York, Schocken Books

KILSON, Martin (1975). ‘Blacks and Neo-ethnicity in American Political Life’, in Nathan Glazer & Daniel Moynihan (eds.); Ethnicity, op. cit.

KING, P. (1976). ‘Tribe: conflicts in meaning and usage’, The West African Journal of Sociology and Political Science, 1, no. 2, 186 — 94.

KITROMILIDES, Paschalis (1979). The Dialectic af Intolerance: Ideological Dimensions of Ethnic Conflict’, Journal of the Hellenic Diaspora VI, no. 4, 5 — 30. /208/

— (1980). ‘Republican Aspirations in South-eastern Europe in the Age of the French Revolution’, The Consortium on Revolutionary Europe, Proceedings vol. I, 275 — 85, Athens, Georgia

KLAUSNER, S. (1960). ‘Why they chose Israel’, Archives de Sociologie des Religions 9, 129 — 44.

KOHN, Hans (1940). ‘The origins of English nationalism’, Journal of the History of Ideas I, 69 — 94.

— (1955). nationalism: Its Meaning and History, Princeton, Van Nostrand

— (1957). Nationalism and Liberty: The Swiss Example, London, Macmillan

— (1960). Pan-Slavism, Its History and Ideology, second edn. revised, New York, Random House, Vintage Books

— (1965). The Mind of Germany: The Education of a nation, New York, Scribners/London, Macmillan

— (1967a). The Idea of Nationalism, second edn, New York, Collier-Macmillan

— (1967b). Prelude to Nation-States: The French and German Experience, 1789 — 1815, Princeton, Van Nostrand

KOLARZ, W. (1954). Peoples of the Soviet Far East, London, Philip

KUMAR, Krishan (1978). Prophecy and Progress, Harmondsworth, Penguin

KUPER, Leo (1981). Genocide, Harmondsworth, Penguin

KUSNHER, David (1976). The Rise of Turkish nationalism, London, Frank Cass

LA FONT DE SAINTE-YENNE (1752). L’Ombre du Grand Colbert, Le Louvre et la ville de Paris, Dialogue, Paris

LA FRANCE (1989). Images of Woman and Ideas of Nation, 1789 — 1989, London, South Bank Centre

LAITINEN, Kai (1985). The Kalevala and Finnich Literature’, Books from Finland 19, no. 1, 61 — 64.

LANDAU, Jacob (1981). Pan-Turkism in Turkey, London, C. Hurst & Co.

LANG, David M. (1980). Armenia, Cradle of Civilisation, London, Allen & Unwin

LARSEN, Mogens Trolle (ed.) (1979). Power and Propaganda: A Symposium on Ancient Empires, Copenhagen, Akademisk Forlag (Mesopotamia, Copenhagen Studies in Assyriology 7)

LARTICHAUX, J.-Y. (1977), ‘Linguistic Politics during the French Revolution’, Diogenes 97, 65 — 84.

LAYTON, Robert (1985). ‘The Kalevala and Music’, Books from Finland 19, no. 1, 56 — 59.

LEGUM, Colin (1964). Pan-Africanism, A Political Guide, second edn., London, Pall Mall Press

LEVINE, Donald N. (1965). Wax and Gold: Tradition and Innovation in Ethiopian Culture, Chicago and London, Chicago University Press

LEWIS, Archibald (1974). Knights and Samurai: Feudalism in Northern France and Japan, London, Temple Smith /209/

LEWIS, Bernard (1968). The Emergence of Modern Turkey, London, Oxford University Press

— (1970). The Arabs in History, fifth edn., London, Hutchinson & Co.

LEVIS, Ioann (ed.) (1983). Nationalism and Self-determination in the Horn Africa, London, Ithaca Press

LEWIS, W. H. (ed.) (1965). French-speaking Africa: the Search for Identity, New York, Walker

LLOBERA, Josep (1983). ‘The Idea of Volksgeist in the Formation of Catalan nationalist Ideology’, Ethnic and Racial Studies 6, no. 3, 332 — 50.

LLOYD, P. C. (ed.) (1966). New Elites in Tropical Africa, London, Oxford University Press

LLOYD-JONES, Hugh (ed.) (1963). The Greek World, Harmondsworth, Penguin

LYON, Judson (1980). ‘Marxism and Ethno-nationalism in Guinea-Bissau’, Ethnic and Racial Studies 3, no. 2, 156 — 68.

LYONS, F. S. (1979). Culture and Anarchy in Ireland, 1890 — 1930, London, Oxford University Press

MACCOBY, Hyam (1974). Judea in Revolution, London, Ocean Books

MACCORMICK, Neil (ed.) (1970). The Scottish Debate, Essays in Scottish Nationalism, London, Oxford University Press

MACDOUGALL, Hugh A. (1982). Racial Myth in English History: Trojans, Teutons and Anglo-Saxons, Montreal, Harvest House / Hanover, New Hampshire, University Press of New England

MACMILLAN, Duncan (1986). Painting in Scotland: The Golden Age, Oxford, Phaidon Press

MANN, Michael (1986). The Sources of Social Power, vol. I, Cambridge, Cambridge University Press

MANNHEIM, Karl (1940). Man and Society in an Age of Reconstruction, London, Routledge & Kegan Paul

MARCU, E. D. (1976). Sixteenth-Century Nationalism, New York, Abaris Books

MARDIN, Sherif (1965). The Genesis of Young Ottoman Thought; Study of the Modernisation of Turkish Political Ideas, Princeton, Princeton University Press

MARKOVITZ, I. L. (1971). Power and Class in Africa, Englewood Cli Prentice-Hall

MARWICK, Arthur (1974). War and Social Change in the Twenti Century, London, Methuen

MASON, R. P. (1985). ‘Scotching the Brut: the Early History Britain’, History Today 35 (January), 26 — 31.

MASUR, G. (1966). Nationalism in Latin America: Diversity and Un New York, Macmillan

MAY, R. J. (ed.) (1982). Micronationalist Movements in Papua I Guinea, Political and Social Change Monograph No. 1, Canbera Australian National University /210/

MAYALL, James (1984). ‘Reflections on the New Econom Nationalism’, Review of International Studies 10, 313 — 21.

— (1985). ‘Nationalism and the International Order’, Millennial Journal of International Studies 14, no. 2, 143 — 58.

— (1990). Nationalism and International Society, Cambridge, Cambridge University Press

MAYO, Patricia (1974). The Roots of Identity: Three National Moments in Contemporary European Politics, London, Allen Lane

MCCULLEY, В. Т. (1966). English Education and the Origins of In Nationalism, Gloucester, Mass., Smith

MCKAY, James (1982). ‘An Exploratory Synthesis of Primor and Mobilisationist Approaches to Ethnic Phenomena’, Ethnic Racial Studies 5, no. 4, 395 — 420.

MELUCCI, Alberto (1989). Nomads of the Present: Social Movements Individual Needs in Contemporary Society, London, Hutchinson Ra

MEYER., Michael A. (1967). The Origins of the Modern Jew: Jew Identity and European Culture in Germany, 1749 — 1824, Dem Wayne State University Press

MITCHELL, Marion M. (1931). ‘Emile Durkheim and the Philosop of Nationalism’, Political Science Quarterly 46, 87 — 106.

MITCHISON, Rosalind (ed.) (1980). The Roots of Nationalism: Studies in Northern Europe, Edinburgh, Johgn Donald Publishers

MOSCATI, Sabatino (1962). The Face of the Ancient Orient, New York, Anchor Books

— (1973). The World of the Phoenicians, London, Cardinal, Sphere Books Ltd

MOSSE, George (1964). The Crisis of German Ideology, New York, Grosset and Dunlap

— (1976). ‘Mass politics and the Political Liturgy of Nationalism’ in Eugen Kamenka (ed.): Nationalism, op. cit.

MOUZELIS, Nicos (1986). Politics in the Semi-periphery, London, Macmillan

NAIRN, Tom (1977). The Break-up of Britain, London, New Left Books

NALBANDIAN, Louise (1963). The Armenian Revolutionary Movement: the Development of Armenian political Parties through the Nineteenth century, Berkeley, University of California Press

NEUBERGER, Benjamin (1976). ‘The African Concept of Balkanisation’, Journal of Modern African Studies XIII, 523 — 29.

— (1986). National Self-determination in Post-colonial Africa, Boulder, Colorado, Lynne Rienner Publishers

NEUSNER, Jacob (1981). Max Weber Revisited: Religion and Society in Ancient Judaism, Eighth Sacks Lecture, Oxford, Oxford Centre for Postgraduate Hebrew Studies

NEWMAN, Gerald (1987). The Rise of English Nationalism: A Cultural History, 1740 — 1830, London, Weidenfeld & Nicolson /211/

RANUM, Orest (ed.) (1975). National Consciousness, History and Political Culture, Baltimore and London, Johns Hopkins University Press

RAYNOR, Henry (1976). Music and Society Since 1815, London, Barrie and Jenkins

REISS, H. S. (ed.) (1955). The Political Thought of the German Romantics, 1793 — 1815, Oxford, Blackwell

REX, John (1986). Race and Ethnicity, Milton Keynes, Open University Press

REYNOLDS, Susan (1983). ‘Medieval origines Gentium and the Community of the Realm’, History, 68, 375 — 90

— (1984). Kingdoms and Communities in Western Europe, 9001300, Oxford, Clarendon

RICHARDSON, Jonathan (1725). An Essay on the Theory of Painting, second edn., London

RICHMOND, Anthony (1984). ‘Ethnic Nationalism and Postindustrialism’, Ethnic and Racial studies 7, no. 4, 4 — 18.

RICKARD, Peter (1974). A History of the French Language, London, Hutchinson University Library

BORSON-SCOTT, William D. (1965). The Literary Background of the Gothic Revival in Germany, Oxford, Clarendon Press

ROSENBLUM, Robert (1967). Transformations in late Eighteenth Century Art, Princeton, Princeton University Press

ROSENTHAL, Erwin (1965). Islam in the Modern National State, Cambridge, Cambridge University Press

ROTBERG, Robert (1967). ‘African Nationalism: Concept of Confusion?’, Journal of Modern African studies 4, 33 — 46.

ROUSSEAU, Jean-Jasques (1915). The Political Writings of Rousseau, ed. C. E. Vaughan, 2 vols., Cambridge, Cambridge University Press

— (1924 — 34). Correspondance Genirale, ed. T. Dufour, Paris, Vol. X

ROUX, Georges (1964). Ancient Iraq, Harmondsworth, Penguin

ROZANOW, Zofia and Ewa Smulikowska (1979). The Cultural Heritage of Jasna Góra, second revised edn., Warsaw, Interpress Publishers

RUNCIMAN, Steven (1947). The Medieval Manichee; A Study of the Christian Dualist Heresy, Cambridge, Cambridge University Press

RUSTOW, Dankwart (1967). A World of Nations, Washington DC, Brookings Institution

SAGGS, N. W. F. (1948). The Might that was Assyria, London, Sidgwick and Jackson

SAKAI, R. a. (ed.) (1961). Studies on Asia, Lincoln, University of Nebraska Press

SAMUEL, Rarhael (1989). Patriotism, The Making and Unmaking of British National Identity, London, Routledge & Kegan Paul

SARKISYANZ, Emanuel (1964). Buddhist Backgrounds of the Burmese Revolution, The Hague, Nijhoff

SATHYAMURTHY, T. (1983). Nationalism in the Contemporary World, London, Frances Pinter /212/

NISBET, Robert (1969). Social Change and History, Oxford, London and New York; Oxford University Press

NOLTE, Ernest (1969). Three faces of Fascism, trans. L. Vennewitz, New York and Toronto, Mentor Books

OATES, Joan (1979). Babylon, London, Thames and Hudson

O’BRIEN, Conor Cruise (1988). God Land: Reflections on Religion and Nationalism, Cambridge, Mass, Harvard University Press

OLORUNSOLA, Victor (ed.) (1972). The Politics of Cultural Sub-Nationalism in Africa, New York, Anchor Books

OSTROGORSKY, George (1956). History of the Byzantine State, Oxford, Basil Blaskwell

PALMER, R. (1940). The National Idea in France before the Revolution’, Journal of the History of Ideas I, 95 — 111

PANTER-BRICK, S. (ed.) (1970). Nigerian Politics and Military Rule, London, Athlone Press

PARSONS, Talcott (1966). Societies: Evolutionary and Comparative Perspectives, Englewood Cliffs, Prentice-Hall.

PAYNE, Stanley (1971). ‘Catalan and Basque nationalism’, Journal of Contemporary History 6, no. 1, 15 — 51

PEARSON, Raymond (1983). National Minorities in Eastern Europe, 1848 — 1945, London, Macmillan

PECH, Stanley (1976). The Nationalist Movements of the Austrian Slavs’, Social History 9, 336 — 56

PINARD, M. and R. Hamilton (1984). ‘The Class Bases of the Quebec Independence Movement: Conjectures and Evidence’, Ethnic and Racial Studies 7, no. 1, 19 — 54

PIPES, Richard (1977). Russia under the Old Regime, London, Peregrine Books

POGGI, Gianfranco (1978). The Development of the Modern State, London, Hutch inson & Co.

POLIAKOV, Leon (1974). The Aryan Myth, New York, Basic Books

PORTAL, Roger (1969). The Slavs: A Cultural Historical Survey of the Slavonic Peoples, trans. Patrick Evans, London, Weidenfeld & Nicolson

PORTER, Roy and Mikulas Teich (eds.) (1988). Romanticism in National Context, Cambridge, Cambridge University Press

PRITCHARD, J. B. (ed.) (1958). The Ancient Near East, Princeton, Princeton University Press

PULZER, Peter (1964). The Rise of Political anti-Semitism in Germany and Austria, New York, John Wiley

QUANDT, W. B., Fuad Jabber and Mosely A. Lesch (eds.) (1973). The Politics of Palestinian Nationalism, Berkeley & Los Angeles, University of California Press

RAMET, Pedro (ed.) (1989). Religion and Nationalism in Soviet and East European Politics, Durham and London, Duke University Press /213/

SAUL, John (1979). State and Revolution in East Africa, London, Heinemann

SAUNDERS, J. J. (1978). A History of Medieval Islam, London, Routledge & Kegan Paul

SCHAMA, Smion (1987). The Embarrassment of Riches: an Interpretation of Dutch Culture in the Golden age, London, William Collins

SCHERMERHORN, Richard (1970). Comparative Ethnic Relations, New York, Random House

SCHLESINGER, Philip (1987). ‘On National Identity: some Conceptions and Misconceptions Criticised’, Social Science Information 26, no. 2, 219 — 64

SCHOPFLIN, George (1980). ‘Nationality in the Fabric of Yugoslav Polities’, Survey 25, 1 — 19

SELTZER, Robert M. (1980). Jewich People, Jewish Thought, New York, Macmillan

SETON-WATSON, Hugh (1961). Neither War nor Peace, London, Methuen

— (1965). Nationalism, Old and New, Sydney, Sydney University Press

— (1967) The Russian Empire, 1801 — 1917, London, Oxford University Press

— (1977). Nations and States, London, Methuen

SHAFER, Boyd’C. (1938). ‘Bourgeois nationalism in the Pamphlets on the Eve of the French Revolution’, Journal of Modern History 10, 31 — 50.

SHAFTESBURY, Lord (1712). A Letter concerning the Art or Science of Design, written from Italy, on the occasion of the Judgment of Hercules to my Lord — Naples

SHARABI, Hisham (1966). Nationalism and Revolution in the Arab World, Princeton, Van Nostrand

— (1970). The Arab intellectuals and the West: The Formative Years, 1875 — 1914, Baltimore and London, Johns Hopkins University Press

SHERRARD, Philip (1959). The Greek East and the Latin West, London, Oxford University Press

SHILS, Edward (1972). The Intellectuals and the Powers, and other Essays, Chicago, Chicago University Press

SILVA, K. M. de (1981). A History of Sri Lanka, London, C. Hurst & Co./Berkeley & Los Angeles, University of California Press

SINGLETON, Fred (1985). A Short History of the Yugoslav Peoples, Cambridge, Cambridge University Press

SMELSER, Neil J. (1968). Essays in Sociological Explanation, Englewood Cliffs, Prentice-Hall

SMITH, Anthony D. (1971). Theories of Nationalism, (second edn. 1983), London, Duckworth/New York, Harper & Row

— (1973a). nationalism, A Trend Report and Annotated Bibliography, Current Sociology 21, no. 3, The Hague, Mouton

— (1973b). ‘Nationalism and Religion: the Role of Religious Reform in the Genesis of Arab and Jewich Nationalism’, Archives de Sociologie des Religions 35, 23 — 43.

— (ed.) (1976). Nationalist Movements, London, Macmillan/New York, St Martin Press

— (1979a). Nationalism in the Twentieth Century, Oxford, Martin Robertson

— (1979b). ‘The "Historical Revival" in Late Eighteenth-century England and France’, Art History, 2, no. 2, 156 — 78. /214/

— (1981a). The Ethnic Revival in the Modern World, Cambridge, Cambridge University Press

— (1981b). ‘States and Homelands: the Social and Geopolitical Implications of National Territory’, Millennium, Journal of International Studies 10, no. 3, 187 — 202.

— (1981c). ‘War and ethnicity: the Role of Warfare in the Formation, Selfimages and Cohesion of Ethnic Communities’, Ethnic and Racial Studies 4, no. 4, 375 — 97.

— (1983). State and Nation in the Third World, Brighton, Harvester Press

— (1984a). ‘Ethnic Myths and Ethnic Revivals’, European Journal of Sociology 25, 283 — 305.

— (1984b). ‘National Identity and Myths of Ethnic Descent’, Research in Social Movements, Conflict and Change, 7, 95 — 130.

— (1986a). The Ethnic Origins of Nations, Oxford, Blackwell

— (1986b). ‘State-making and Nation-building’, in John Hall (ed.) States in History, Oxford, Blackwell, 228 — 63.

— (1986c). ‘History and Liberty: Dilemmas of Loyalty in Western Demokracies’, Ethnic and Racial Studies 9, no. 1, 43 — 65.

— (1987). Patriotism and Neo-Classicisnv The ‘Historical Revival’ in French and English Painting and Sculpture, 1746 — 1800, Ph. D. Dissertation, University of London

— (1988a). ‘The Myth of the "Modern Nation" and the Myths of Nations’, Ethnic and Racial Studies II, no. 1, 1 — 26.

— (1988b). ‘Social and Cultural Conditions of Ethnic Survival’, Journal of Ethnic studies, Treatises and Documents 21, 15 — 26, Ljubljana

— (1989). The Suffering Hero: Belisarius and Oedipus in late Eighteenth Century French and British Art’, Journal of the Royal Society of Arts CXXXVII, September 1989, 634 — 40.

SMITH, Donald E. (1963). India as a Secular State, Princeton, Princeton University Press

— (ed.) (1974). Religion and Political Modernisation, New Haven, Yale University Press

SMITH, G. E. (1985). ‘Ethnic Nationalism in the Soviet Union: Territory, Cleavage and Control’, Environment and Planning C: Government and Policy, 3, 49 — 73.

— (1989). ‘Gorbachev’s Greatest Challenge: Perestroika and the National Question’, Political Geography Quarterly 8, no. 1, 7 — 20.

SMITH, Leslie (ed.) (1984). The Making of Britain: The Dark Ages, London, Macmillan

SNYDER, Louis (1954). The Meaning of Nationalism, New Brunswick, Rutgers University Press

SOPHOCLES (1947). The Theban Plays, trans. E. Watling, Harmondsworth, Penguin

STACK, J. F. (1986). The Primordial Challenge: Ethnicity in the Contemporary Word, New York, Greenwood Press

STAVRIANOS, L. S. (1957). ‘Antecedents of the Balkan Revolutions of the Nineteenth Century’, Journal of Modern History 29, 333 — 48.

— (1961). The Balkans Since 1453, New York, Holt /215/

STEINBERG, Jonathan (1976). Why Switzerland? Cambridge, Cambridge University Press

STONE, John (ed.) (1979). ‘Internal Colonialism’, Ethnic and Racial Studies, 2, no. 3.

STRAYER, J. (1963). ‘The Historical Experience of Nation-building in Europe’, in K. W. Deutsch and J. Foltz (eds.). Nation-Building, New York, Atherton

STRIZOWER, S. (1962). Exotic Jewish Communities, New York and London, Thomas Yoseloff

SUGAR, Peter (ed.) (1980). E’thnic Diversity and Conflict in Eastern Europe, Santa Barbara, ABC-Clio

— and Ivo Lederer (eds.) (1969). Nationalism in Eastern Europe, Seattle and London, University of Washington Press

SVENSSON, f. (1978). ‘The Final Crisis of Tribalism: Comparative Ethnic Policy on the American and Russian Frontiers’, Ethnic and Racial Studies 1, no. 1, 100 — 23.

SYMMONS-SYMONOLEWICZ, Konstantin (1965). ‘Nationalist Movements: an Attempt at a Comparative Typology’, Comparative Studies in Society and History 7, 221 — 30.

— (1970). Nationalist Movements: A Comparative View, Meadville, Pa., Maplewood Press

SZPORLUK, Roman (1973). ‘Nationalities and the Russian Problem in the USSR: an Historical Outline’, Journal of International Affairs 27, 22 — 40.

TAYLOR, David and Malcolm Yapp (eds.) (1979). Political Identity in South Asia, London and Dublin, Centre for South Asian Studies, SOAS, Curzon Press

TCHERIKOVER, Victor (1970). Hellenistic Civilisation and the Jews, New York, Athenaeum

THADEN, Edward C. (1964). Conservative Nationalism in Nineteenth Century Russia, Seattle, University of Washington Press

THOMPSON, Leonard (1985). The Political Mythology of Apartheid, New Haven and London, Yale University Press

THUCYDIDES (1963). The Peloponnesian War, New York, Washington Square Press

THUARER, Georg (1970). Free and Swiss, London, Oswald Wolff

TILLY, Charles (1963). The Vendee, London, Arnold

— (1975). The Formation of National States in Western Europe, Princeton, Princeton University Press

TIPTON, Leon (ed.) (1972). Nationalism in the Middle Ages, New York, Holt, Rinehart and Winston

TIVEY, Leonard (ed.) (1980). The Nation-State, Oxford, Martin Robertson

TRIGGER, B. G., B.J.Kemp. D. O’Connor and A.B.Lloyd (1983). Ancient Egypt; A Social History, Cambridge, Cambridge University Press

TUDOR, Henry (1972). Political Myth, London, Pall Mall Press/MacmUlan

TUVESON, E. L. (1968). Redeemer Nation: The Idea of America’s Millennial Role, Chicago and London, University of Chicago Press

UCKO, Peter (1983). ‘The politics of the indigenous minority’, Journal of BioSocial Science, Supplement 8, 25 — 40. /216/

ULLENDORFF, Edward (1973). The Ethiopians, An Introduction to Country and People, third edn., London, Oxford University Press

VAN DEN BERGHE, Pierre (1967). Race and Racism, New York, Wiley

FARDYS, V. Stanley (1989). ‘Lithuanian National Polities’, Problems of Communism XXXVIII (July — August), 53 — 76.

VATIKIOTIS, P. J. (1969). A modern History of Egypt, New York and Washington, Frederick A. Praeger

VAUGHAN, William (1978). Romantic Art, London, Thames & Hudson

VITAL, David (1975). The Origins of Zionism, Oxford, Clarendon Press

WALEK-CZERNECKI, M. T. (1929). ‘Le role de la nationality dans l’histoire de l’Antiquite’, Bulletin of the International Committee of Historical Sciences II, 305 — 20.

WALLACE-HADRILL, J. M. (1985). The Barbarian West, 400 — 1000, Oxford, Basil Blackwell

WALLERSTEIN, Immanuel (1965). ‘Elites in French-speaking West Africa’, Journal of Modern African Studies 3, 1 — 33.

— (1974). The Modern World System, New York, Academic Press

WARREN, Bill (1980). Imperialism, Pioneer of Capitalism, New York and London, Monthly Review Press

WEBB, Keith (1977). The Growth of Nationalism in Scotland, Harmondsworth, Penguin

WEBER, Eugene (1979). Peasants into Frenchmen: The Modernisation of Rural France, 1870 — 1914, London, Chatto & Windus

WEBER, Max (1965). The Sociology of Religion, trans. E. Fischoff, London, Methuen

— (1968). Economy and Society, Vol. I, eds, G. Roth and C. Wittich, New York, Bedminster Press

WHITAKER, A. P. and D.C.Jordan (1966). Nationalism in Contemporary Latin America, New York, Free Press

WIBERG, Hakan (1983). ‘Self-determination as international issue’, in Ioann M. Lewis (ed.): Nationalism and Self-determination, op. cit.

WOODHOUSE, C. M. (1984). Modern Greece: A Short History, London and Boston, Faber & Faber

WORSLEY, Peter (1964). The Third World, London, Weidenfeld & Nicolson

YALOURIS, N. et al. (1980). The Search for Alehander, Boston, New York Graphics Society (Exhibition)

YERUSHALMI, Yosef H. 1983). Jewish History and Jewish Memory, Seattle and London, University of Washington Press

YOSHINO, Kozaku (1989). Cultural nationalism in Contemporary Japan, Ph. D. Dissertation, University of London

ZEINE, Z. N. (1958). Arab-Turkish Relations and the Emergence of Arab Nationalism, Beirut, Khayats/London, Constrable & Co. Ltd

ZEITLIN, Irving (1984). Ancient Judaism, Cambridge, Polity Press

— (1988). Jesus and the Judaism of His Time, Cambridge, Polity Press

ZERNATTO, G. (1944). ‘Nation: The History of a Word’, Review of Politics, 6, 351 — 66.

ZUBAIDA, Sami (1978). ‘Theories of Nationalism’, in G. Littlejohn, B. Smart, J. Wakeford and N. Yuval-Davis (eds.) Power and the State, London, Croom Helm


















Попередня     Головна     Наступна


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.