Попередня     Головна     Наступна






ПАНЕГІРИЧНІ ВІРШІ




Ευφώνία веселобрмячаа


На высоцеславный θрон митрополіи кієвской

щасливе вступуючему в БозЂ преосвященному єго милости господину отцу кир Петру МогилЂ, воєводичу земль Молдавских, православному упривилейованому

митрополиту кієвскому, галицкому и всея Россіи, екзарсЂ святого θрону Константінополского, архімандріту святои чудотворнои лавры печерскои Кієвскои


от типографов в той же святои чудотворнои лаврЂ Печерской працуючих, при унижоном поклонЂ прудко дедикованая.


ЛЂта Господня 1633. Іюля 5 дня.




На пресвЂтлый герб ясневелможных их милостей панов Могилов




Мусит то быть валечный дом, котрому з неба,

ВЂкопомне фортуна сличность дала Феба.

Ото в том гербЂ слонце не тепер з луною,

СвЂтит ясневелможным Могилам в покою.

СвЂтит Олимп з звЂздами. Марс тут же складаєт

Тарчи свои при крестах: снать Могилов знаєт.

Або то раз Белліона их дознала силы.

Нераз ся прислужили Сіону Могилы.

Єсли-сь коли был Петром, тепер, Петре, славы

Доказуй: кды през тебе прагнет Русь направы.

Азаж θрон Митрополіи не додасть охоты;

Марс не трафит: ты з неба вшак достанеш цноты.






Εψφωνια


веселобрмячаа, которой краєгранесіє: Петр Могила, Митрополит Києвскии



Преч з Роксолянских смутки уступуйте

Границ, ламенты сердца не турбуйте:

Юж єст весельє, ах, досыт стогнаня!

Преч нареканя.



Єст по бурливых юж Єврах погода,

Мысли похмурной єст юж охолода,

По слезных рЂках, по бЂдах окрутных,

По плачах смутных.



Триумфу зачни, Євфрозіно, смЂле

Гімн выкрикати, почни волат миле;

Што то за радость в россійском СіонЂ,

В кієвской зонЂ!



Рожа то рожа першои оздобы,

Берет початок през працы, особы

У Савроматов значнои щасливе,

Берет згодливе.



Могила славный на θрон митрополі[й]

Вступуєт годне з небеснои воли.

О часе вдячный! О лЂта святыи!

Дни золотыи!



Острая юж преч фортуна отходит,

Зефир лагодный юж Трофея родит

По всей Россіи, преч юж слез потоки,

Жалю оброки.


Горкотиранскій юж нам не пануєт

Декрет, кгды в святои Софіи продкуєт

Петр митрополит Могила велможный,

Пастыр побожный.



И где ж по плачу радость не бываєт,

Золотоокій гдЂ не об’ясняєт

Титан по хмурах, мусит радость жити,

По смутках в свЂти.



Любо то часом фортуна ся ставит

Срокгою многим, але то Пан справит

Фортуны, же внет всЂм додасть ратунку,

По злым фрасунку.



Але тут добре трохи потерпЂти,

А потым в свЂтЂ невечернєм жити:

Щастьє то щастьє, кгды през тую к Богу

Ходим дорогу.



Маєш, Россія, юж тепер отмЂну

Фортуны, маєш триумфу годину:

Ото прав твоих Петр єст оборона,

Тарча Сіона.



Иди ж по трудах, Петре, незличоных,

Иди по працах юж незвитяжоных

На θрон презацный, отбирай за цноты

Тыи клейноты.



Тебе Софіи руины чекали,

З твоих направы рук ся сподЂвали,

Вступи ж на свою столицу щасливе,

Жій святобливе.



Россія тебе на помоч обрала,

ТобЂ тот престол годне даровала:

Тебе Софія так з плачем витаєт,

З жалю волаєт.



О Петре, здавна гостю пожаданый,

Витай, Россіи на утЂху даный,

Давай ратунку россійской оздобЂ,

В мизерной добЂ.



Помниш, яко пред тым Россія бывала

Славна, як много патронов мЂвала,

Тепер их мало: тебе хочем мЂти,

В сарматском свЂти.



Оздоба славы ты нашеи давно,

Або то свЂту о твоих не явно

Працах одважных, котрыми вспираєш,

Русь украшаєш.



Ледве-м утЂхи в жалю дочекала,

Моя направа цнот потребовала

Твоих велможных. Вшак же твоя слава —

Моя поправа.



Имя Могилы и в словенской зони,

И в богомыслном будет мЂти Тріони

Несмертелноє своє залеценьє,

И вывышшеньє.



ТобЂ юж муры мои полецаю,

От Ярослава которыи маю,

Любо то славы: ты их будь Атлянтом,

Будь адамантом.



Короны з лавров нехай вьют Могилы

ВсЂ, всЂ, котрыє сердечне хотЂли

ВидЂть в сіонских Софію съборах,

В пресвЂтлых хорах.



И хто ж рук своих в дворы неподносит

Феболунныє? хто так не голосит?

Христе, ты наша слава, ты корона,

Ты оборона.



Єсли, наш Боже, на нас штурмовати

Захочут враги, ты их отганяти

Рач от нас, а мы тебе при поклонЂ

Славим в СіонЂ.



В небо подносим руки, ты патрона

Рач боронити кієвского θрона:

Нехай щасливе тобЂ услугуєт,

Поклон даруєт.



Сердцем, синове россійстіи, дайте

Поклон пастыру, єму повторяйте

Подякованьє за труды, за працу,

На кождом пляцу.



Клейнот то у нас, а клейнот коштовный,

Скарб то дорогій, а скарб невымовный:

За ним Россіа поживет в покою,

По тым розбою.



И гарпій роги за ним схизматицких

И хитрых злостей штуки геретицких

Нам не зашкодят: он все добре справит,

Добре направит.



Иди ж, пресвЂтлый Могило, безпечне, 1

Архієрейскій θрон прійми статечне;

Жій многолЂтнє: Бог твоя заслона,

Тарча, корона.



1 В оригіналі «безбечне».





Дедикаціа


Добре хтось рекл, же дары у панов єднают

Ласку людєм, в котрых ся не маль всЂ кохают.

Кгды тя, ясневелможный пане наш, витаєм,

И мы тот дар, ач щуплый, на пляц выставляєм.

Дар поддлый, леч панская ласка все пріймуєт,

От убогих немного даров потребуєт,

Або ж то тылко злото дар єст знаменитый,

Без сердца єсли важны будут хрізолиты;

Нехай тобЂ смаракгды Крезове даруют,

Нехай праць Гомеровых ритмы услугуют,

Нехай злото-зеленый топазин приносят,

Нехай о цнотах твоих в Россіи голосят,

Нехай тя Калліопы аж з небом ровнают,

Працы многоплодныє нехай выхваляют.

Волно то все: мы тоє приносим, што маєм,

Тым подарком маленким твой конспект витаєм.

А в нем сердца упреймость при своєм поклонЂ

Даєм в триумфородной ото твоєй зонЂ.

То в свЂтЂ упоминок згола переднЂшій,

И над всЂ Пироповы кроплЂ коштовнЂйшій,

Хто тя годне выславит; всЂ юж о том знают:

Тебе цноты по свЂтЂ твои залецают.

Хто не знаєт же єст-єсь Парнассов аθонских

Фундатором, пастырем тых краєв сіонских.

И мы, што друкарскои пилнуєм роботы,

Знаєм, што нам панскіи твои справят цноты.

Куншты нашЂ вакуют, и мы ваковали,

Не без шкоды своєи аж поты чекали,

Кгды тя, пана своєго, щасливе витаєм,

Внет ся далей ваковать юж не сподЂваєм.

Нехай из типокграфских кунштов тую славу

Оносит имя твоє, през нашу забаву,

Много плынет пожитков з друкарскои штуки,

З неи свою относять славу всЂ науки.

Она то богатырев марсобыстрых справы

Залецаєт их зацность и вельможность славы.

Она и церковныє гімны описала.

Она всЂх учителев церковных зобрала,

Што ж я тут тоє хвалю, што подобно в свЂти

Кождый может выборне похвалами чтити?

Фрідерик цесар третій римскій аппробуєт,

Котрый герб оказалый друкарни даруєт.

Ты лепЂй, наш велможный, о том, пане, знаєш,

Орлооким розумом все ты проникаєш.

Твоє о том старанє, в том твоя забава,

Як бы мЂла оздобу россійская слава.

Школы сумптом, з отчистых добр, своим фундуєш,

Своими профессоров сумптами ратуєш.

Убогим филіомузом ласкаве ся ставиш,

Як Адріан, их працы здобиш, любиш, славиш.

Важиш кошт на друкарню, жебы впрод Сіону

Оздоба могла быти, потом Гелікону.

Єст добрый и полскои друкарнЂ початок,

Жебы книг было розных в ПарнассЂ достаток.

През што свою оздобу россійская маєт

Краина, за што тебе вЂчне выхваляєт.

Живи ж долгофортунне на своєй столици,

Котрую годне взял-єсь з Бозскои правицы.

Видиш, чого потреба россійскому роду,

Все справуй, за што в небЂ маєш нагороду.

Прійми ж тот упоминок от слуг своих вдячне,

Преосвященный Петре, што учиниш бачне.

В тебЂ панскіи анимуш: чого ж ты не знаєш;

Не трвожся, Ευφωνια, приступ снадный маєш.








Гербы и трены при гробЂ и трунЂ того ж яснепревелебного єго милости господина, отца и пастыра кир Сильвестра Косова, архієпископа, митрополита кієвского, галицкого и всея Россіи, екзархи святЂйшого апостол[с]кого Константінополскаго трону, з свЂтом раздЂленного, на подЂленнє жалю, през музы коллекгіум Кієво-Могилеанского раздЂленыє



На раздЂленіє Косовіанських гербов


Гербы Сильвестра тут суть разлучены

СвЂцкіє, з свЂтом кгды сам раздЂленый

Меж ним и нами, кгды смерть полагаєт

ПредЂл, єго же прейти не змагаєт,

Кгды му стихія чтыры прироження

Плоть разоряит, чтыры уроження

Разореныє знаки гербовыє

Сильвестра обач, же юж гробовые:

N литера, лев в кратЂ, стрЂла, врембы —

Кгды ся дух с плотю дЂлить, ту ж и гéрбы.

В гробу тых гербов мусять быть печати,

Гроб воскресеньских же то дней, бы знати,

Печати, з гроба кгды Христос встал вцЂли,

Кгды й Косов встане, не будуть в роздЂли.






1

Могилеанской музы долегаєт,

Кгды ся в могилЂ писмо полагаєт.

Мудрость СИЛВЕСТРА писмо в гербЂ мЂла,

З гéрбу до гробу смерть тут складать смЂла.

Писмо звычайна, жебы трудно стерти,

ПЂском посыпають, посыпають смерти.




2

«Zемля-сь и в землю пойдеш», — потрясаєт

Клепсидру, жизни годину кончаєт.

Не лЂта, цноты пЂском поличила,

ПЂску не стало, смерть лЂта скончила.

НЕЛЂТОСТИВА з толь ся называєт,

НЕ ЛЂТА, цноты пЂском же зличаєт,

Сыплет литéру, бы ся не стирала,

З книг ся животных бы не потребляла.




3

Писмо, кгды мокро, то ся посыпаєт,

Писма Силвестра мокрым кто не знаєт?

Мокро ся в трудєх от юности потить,

В писма набытью крваво ся клопотить.

В потЂ лица жил, не о єдной снЂди

ХлЂба, о слова рачей проповЂди:




4

Силвестр Косов — пастыр мудрый, земной,

Писмо мЂл в гербЂ фарбы чорной, темной;

Юж же Дух Святый в писмЂ осинаєт,

Юж, же тут чорный габит окрываєт.

«ЧОРНА, ЛЕЧ ПІЄНКНА, єсть ми моя цера», —

Могла ся хлюбить Силвестра литéра.

Леч само ж писмо право обЂщало,

Земноє землЂ бы ся возвращало.

Само иж земна праху церу маєт,

Прахом ся сыплеть, в землю возвращаєт.




5

Чий то гроб? Хочет кто з руси читати,

З гербу при гробЂ, же NАШ маєт знати:

Всея Россіи глава умираєт,

Кто ж зполумерти из члонков не маєт?

Отцу не сущу, сыном єднак быти,

Реляція то не может стерпЂти.

Пастыр впал в яму, яко ж ся покусим

Овца минути, ити по нем мусим.

N сыплючи, NАШ ЖИВОТ то всыпають,

Сыплють на NАШ и на NАС сыпать мають.




6

Чи и той сам в гробЂ, що в том положенный,

Небесный, чи и по смерти земленный?

На котром свЂтЂ шукать, нехай знаєм,

Спитавши. «З гербу в гроб», — отвЂт маєм,

.....то NАШ слово повЂдають,

Бо землЂ єден елемент всЂ знають.

«МОЙ» — рекла б, леч неб не єден круг змЂрен,

СвЂдитель третєм на небеси вЂрен.

Nаш так Nбожчик, же Nебесчик значить,

На земли з земных кто ж єго обачить?




7

Не быти в небЂ, хиба як дитяти,

В котрых науцЂ, коли NАШ чуть знати.

Тым трибом Косов в небо ся подносить,

От ферули ся лопатной не впросить.

Ах кгды й [?] парки не пребачать!

Перш от нас разять, так NАШ тут мЂть рачать.




8

NОБИЛИТАЦІЙ славу презначаєт,

N слово Косов славу в персть вселяєт.




9

NЂСТЬ ЗДЄ нагробок аггелскій при гробЂ,

Был в мироносиць неделю; в той добЂ,

Кгды в день аггелскій Косов умираєт,

НЂСТЬ ЗДЄ при гробЂ N герб выражаєт,

Леч обы НЂСТЬ ЗДЄ так ся тут значило,

Жебы Силвестра во гробЂ не было!

Але снать НАШ ЗДЄ простым писмом всходним,

Люб, же зшол в заход, еN, ово, заходним.




10

НасЂннє тоє слово значило,

Що, в землю павши, мног плод сотворило.

N слово, в землю кгды ся тут всЂваєт,

Жита в житници неба плод дать маєт.

Во НЕТЛЂНІЄ всЂянный встать рачить,

N тут НАСЂННЄ, НЕТЛЂНІЄ значить.




11

З двох пирамид герб N Косов складаєт,

По брани жизни в гроба выставляєт:

Єдной — шерокость фундаменту в небЂ,

Над духом, котрый з духи по потребЂ;

Другая — к землЂ своим фундаментом,

Над тЂлом, земним, иж под павиментом.

ВкупЂ, в єдин герб обЂ ся злучили,

Плоть з духом вкупЂ на них заробили.

НЕДАЛЕИ, же ся их добивать мают,

Той пирамиды напис то складают.

Кгды N складают, отколь некгдысь брало,

Лемма НЕДАЛЄЙ на столпЂх начало.

На своєм дух и плоть ся розширяют,

Вшир пирамиды к небу, к землЂ мают.

Але нам тЂсно, нам ся остро ставят,

З неба и землЂ в кут пудят, як правят.

Писмо, що з тых ся остростей складаєт,

Очи колет, кров — не воду — зливаєт.

Иж нам в джджу крвавом не пирамидами,

Герб ся N ставить двома наметами. N.




12

НАУКУ єсли литера котрая

Значить, N власне, як початковая.

СЂєтся в земный пЂсок тут НАУКА,

Значить, иж тылко не сЂют неука.

В апрЂли Телца з Зодіаку брала

Смерть, кгды на тоє насЂннє орала.

Высокой знала науки глубину,

Глыбоко гробу зорала долину.

Леч, люб глыбоко скарб тот заораный,

Талант невЂрным рабом закопаный,

Люб и каменем гробным приваленый,

Частыми каплЂ слез будеть скрушеный,

Котрыє скропять так насЂннє воды,

Иж Бог возростит аж ку небу плоды.

Где небо не пять, пятдесят обачит

Талантов, як N всЂянноє значит.




13

Словесным овцам не мЂл пастыр правый

В гербару иншой гéрбы, иншой травы,

Єдно герб слово, чим науку значил,

По серцу Бога слова пасти рачил.

Герб той словесный, коли пресажают,

Як гербу албо зіолко присыпают.

Вертоградара премудра то дЂло,

Жебы ся писмо в землЂ где садило.




14

Писмо на тот час пЂском засыпают,

Лист дописавши, кгды книгу складают.

Книгою смерти єст труна з листами,

Не з плотна, але з плоти меж дощками.

Лист дописаный на той книзЂ маєм,

Кгды N як АМИN на концу читаєм.

Архієпископ и метрополита

И екзарха, N мЂвши в гербЂ, з свЂта

Зышол, пришедшу кгды на запад слонцу,

АМЕN западным языком, як в концу

Допису, Парка на книзЂ читаєт,

З чтырєх писм болших, пЂском засыпаєт,

Кгды трунной книги дошки в гроб складают,

Поки аж в судный день оттворить мают.




15

МудроЂ дЂвы СОФІИ свЂтило

Згасло, кгды й єлей мироносиць мЂло,

Попел, прах, пЂсок самый зоставаєт,

Все, як по мудром, на писмо спадаєт.

А мы при пЂску же воду видаєм,

Слез до пЂску и писма приливаєм.

Писмо на водЂ и писку не трвало,

Косова писмо обы не постало,

Як гробовоє з гербового в гробЂ:

N НЕМАШ, НЂСТЬ ЗДЄ, — написало обы!

В пЂску и водЂ лєч безпечность маєт,

НЂт вЂтру, котрым жизнь ся называєт.

НЂт вЂтру жизни — як в водЂ, так в праху

Писмо Силвестра зостаєт без страху.




16

Написанієм герб Силвестров Божим,

Бо кгды NИ в греков значит, всЂм єст згожим

Именем Бозким взглядом нас вЂдомым,

Бо не чим ЄСТ Бог, леч чим НЂСТ, — мы мовим.

Дость проказано ІЖЕ ЄСТ с небеси,

Отець ЄСМЬ, ІЖЕ ЄСМЬ, сын, ИЖЕ ЄСИ.

Єднак над ИЖЕ НЂСТ мы не приймаєм,

През Nи, NивЂдом, Nипонят читаєм,

З написанієм Божим прето в скринЂ

Той трунной Богу податок то нынЂ.

Єжели замки где з литер видати?

Замкненну з скарбом скриню ту з N знати.




17

Писмо Силвестру очи отворало,

Яко заповЂдь свЂтла просвЂщало,

Иж за живота жаден не могл быти,

Кто бы му чим могл очи запрошити.

Власноє власным тепер писмо прахом

Кгды му смерть прошит, писмо в очах страхом

Запрошенноє, Силвестру й нам очи

Так прошит, же слез мыттєм не помочи.




18

Як єст буяя слЂпая смерть, знати,

Кгды в пЂску мудрость зрим, и фундовати

Написанноє леч на писку, в долЂ

Гробовом, писмо для якой недолЂ,

Бы ся не могло знести и затерти,

Кгды вЂтр вздыханя и лзы могут сперти,

Же и могила, гатячи, не радит

Писму Божая так мудрость порадит,

На горЂ Олимп писмо ся не зносит,

На пЂску в Олимп неба переносит.




19

Прахом могилным сам ся посыпаєт

Инструмент Марса, котрый убиваєт

Силвестра писмо, инструмент Палляды

Спокойный, жадной вшак не мыслить звады.

Нащо ж могилным пЂском ся всыпаєт?

Смерть єднак сыплет, ПИСМО УБИВАЄТ.

О писмЂ писмом тым нам очи коле,

З клоття и праху очом лзы и боле.




20

Земли слЂпая Парка тут читаєт,

ЗЕМЛЯ ЄСЬ, — писму рекши, посыпаєт.

Кто добре бачить, Nаш не Zемлю зочит

В смерти, же ямки там, где очи, бачит.

Ямами не що, Nаш упадок бачит,

З наша упадку Zемлю читат рачит,

Бо кгды Nаш писмо в бок падет, кто гляне,

Узрит же не що, Zемля писмо стане,

Так в рЂчи Косов наш кгды упадаєт,

Внет му ся в Zемлю N герб обращаєт.




21

Єсли кто в гробов з слов нагробки бачит,

N слово в гроба Nагробок тут значит.

Нагробок пишуть вкротце й узловато,

Тут в єдном сло†герб и Nапис на то.

Люб кроткій, связный, достатній нагробок,

Кгды, где и коли зестє, пишет обок,

Бо N єдино д†вяжеть литéри,

Люди ку землЂ, люди к горней сфери.

Чим ся NАТУРА ЛЮДСКАЯ тут значит,

Котрой часть в небЂ, часть в землЂ быт рачит.

Тоє ж N число пятдесят кгды маєт,

В пятдесятницу зестє выражаєт.

Ораз же КОСОВ в лЂтєх пятдесяти

Косою смерти под заход подтятий,

Заходней церкви значило то ясне

Число пятдесят, кгды як коса власне. L.

Пятдесят просто, боком седм N значит, NZ

В пятдесят семый рок смерть писат рачит.

Так, єсли кому где при уроженю

Ту ж написано з свЂта о схоженю,

Тут власне писмо цного уроженя,

Кгды значить конець лЂт от нароженя,

Значить и квЂтня мЂсяца тринастый,

Кгды, як квЂт Косов под косу мЂл пасти.

Бо й тут при крестЂ N литера суща,

Незарейскаго значит, люб квЂтнуща.

Аже край всходній N тринастым бачит

В литерах кгрецких — день трынастый значит.

Пред уроженнєм Косов вмолил тоє,

Скажи кончину и число дній коє.




22

Кгды ся N пишет перш над он литеру,

Котрая носить в собЂ кола церу,

Значить Nичого, котроє самоє

Упережаєт коло свЂтовоє.

З Nичого Косов линЂю выводит,

Кгды поостатней в Nищо смерти входит.

ЯКО NИЧТО ЖЕ ЄСМЬ припоминаєт,

N герб так даный в гроба выставляєт.

А по том гербЂ, иж взял О литеру,

Коло вЂчности, вЂнець, небес сферу.

Але мы ах вспак! Люб тут в N читали,

Люб НАШ, ВСЕ збывши, при НИЧИМ зостали.

N все давало, НАШ все общим мЂло,

По нем О цифры з Nичим настать смЂло.

По N круглыє иж ся лзы, прах, главы

Трупіє, за О з смертной точат справы.




23

Нехай кто хочет правит, же смерть глуха,

Як видит, нехай пишет, же без уха.

Не маш глухого, где тоє НА слово,

Дай хиба слухать, слуху не здорово.

Косова N герб, НА же выражаєт,

Прето й безухих Парок чуть зближаєт.

Як без ух чуть N, так сухими брати

Могуть руками, леч, ах, не отдати!




24

В пЂску NИ слово кгрецкоє чуть свышше,

Як в Ієрусалим сам Бог слово пише.

NИКТО-ТЬ ОСУДИ NИ АЗ ОСУЖДАЮ,

Такоє NИ Бог в пЂску пишет, знаю.




25

Кгды Косов мЂвши NИ писмо в клейноти,

Сам себе от нас, дух дЂлит от плоти,

НИ, НИ, роздЂл тут писма, ах, читаєм!

Леч читать ІЄ, ІЄ, коли дочекаєм.









1

Кгды ЛЕВ З КОЛЂНА ЮДЫ воскресаєт,

Косовіанскій в гроб ся полагаєт.

Косова чулость смЂле может спати,

Кгды Ізраиля храняй рачил встати.

Не воздрЂмаяй, ни спяй, кгды лев чуєт,

Косовіанскій паствы уступуєт.

Чергою лвяя чулость пасет люди,

Косовіанскій чул, кгды спал лев Юды.

А кгды ЛЕВ ЮДЫ оставуєт ложе,

Косовіанскій в ложу мар спать може.

В с[в]Ђтлый нань празник спаннє припадаєт,

Бы не спал свЂтЂ, з тмы ся упрашаєт

Сну смерти, иж был ВЕЛИК ДЕНЬ, леч спати

Черга нань, поки свЂта может стати.




2

В замкненном життю законном в оградЂ

Темной той крати, як лев, чул о стадЂ,

Силвестер-пастыр, котрый метрополий

Ишол крест взявши, по лва Юды воли.

Лев предидущій Ісус был при крати

Врат смертных, внЂ врат изволи страдати,

Где лвом был чулым, бо кгды усыпляєт,

Сердце не спяще, леч отверзто маєт.

По предидущим лву, кгды лев Силвестра

Градет, впадаєт до того ж секвестра,

З краты немарной жизни тут впадаєт

В марную крату, з котрой ся зпрошаєт.




3

В дни воскресные Сильвестра кгды брала

Смерть, воскресшему плястр то меду драла,

У дверей кратных лва усмотриваєт,

Самсонова тут мужства уживаєт,

Преносить двери, котрыми сам пастыр,

Самого ж, як лва, дЂлить, где был плястыр,

Не инный єдно слов мудрость, котрую

И през литеру значил гербовую,

Кгды так Силвестра в трунЂ полагаєт,

Плястр воскресшему в улью выставляєт.




4

Кгды даровано живот сущим в гробЂ,

Входить Силвестра лев во гроб в той добЂ,

Где бы чулости живот наш вонтленый

На несмертелный могл быть замененый.

СмЂле доходить дарованой жизни

Лев, як свой, близшій ку лва даровизни.

Смерть тушить в гробЂ, же лев жити маєт,

Як свой, бо, як смерть, так, кто дар пріймаєт,

Не гледить в зубы, леч в влочебном просить

Силвестра лев, бы, котрый ся возносить

От земля з гробу, к себЂ влекти рачил,

В дни свЂтлы, по тмЂ смертной, бы свЂт бачил.




5

Аще й посредЂ смертной єст-єсь сЂни,

Не бойся, левку, при лвЂ, Божом Сыни,

Котрый зядлого цербера збиваєт,

На пса, не песка, весь свой гнЂв зливаєт,

Иж не зостало ть, левку, ся бояти,

Ввесь совершенну зриш любов страх згнати.




6

Мары в воз смерти триумфалный даны,

Коли поЂдет на ком в жизни брани.

ДЂравый тот воз, бы ся не напхало

И под накрыттєм бы капель не мало,

Без кол, бо не смерть, несмерте[ль]ность значать

В жизни, не в смерти, бо ся писать рачать

При колЂ свЂта, иж колом поселскім,

Иж сенаторским, иж колом рыцерскім.

А так, кгды в марах смерть лвом керуєт,

По брани свой то триумф целебруєт.




7

Мовим: сон мара; смертелныє мары

Толко сном служать. Ах, що за тяжары!

И неоспалый лев мары поносить,

Як з поневолной темницы ся просить.




8

Лев над всЂм звЂрєм царствующей власти —

Силвестр звЂрскими надо всЂми сласти

Царствовал умом, умом лвом ся ставил,

Аже и разум в послушенство вправил,

Же поработил, же вязил Христови,

В жизни й по жизни крата тому лвови.




9

Праведнік, як лев, притча притачаєт,

Той же, як слонце, истинна зищаєт.

Лев, як цар, жебы наяснЂйшім быти,

Не замружоным оком звыкл смотрЂти,

Як и орел-цар, в цЂлую твар слонца,

В Косова лев зрЂл през краты оконца,

Як в згардцы свЂта, з тмы ся той зпрошаєт,

Не толко свЂта, що в окнЂ, быть знаєт,

Иле през окно, кгды смерти тма входить,

Котрая, як тать, окном влЂзши, шкодить.

Праведнік, як лев, хочет к слонцу правды,

Люб до той краты, где свЂт в окнах завжды.

Праведных душа в руцЂ божей знаєт,

Котрая окна гвоздов свЂт звЂзд маєт.

Єжели крата двери суть з окнами,

Христос — двер, окна пробито гвоздами.

Той же сам свЂтом свЂту, правды слонцем,

За гвозды звЂзды дано рук оконцем.

Там толко свЂта, иж що в окнЂ, знаєт,

К той кратЂ жизни, з смертной ся впрошаєт.




10

Слонечной очи лев натуры маєт,

Блищачим взроком з слонцем ся злучаєт.

Силвестр мЂл выну тут в тЂла тяжари,

К Господу очи, лев же то през спары,

През крату власне, бы в твар творца зрЂти,

З краты ся тЂла желал разрЂшити.




11

Трон метрополій з трону, кгды труною,

Котрый рекл Господь, як слонце пред мною,

З слонца (при котром был, як в Зодіаку,

Лев смотрящ спящій, для чулости знаку),

Юж зостал тмою и сЂнію смерти,

Лев так в темници мусить ся заперти.

Небо нам слонце своим затемняєт,

Бо ассистенций болш нам присвЂчаєт.

Дость на Зодіак лва тут єдиного,

Не два, дванадцять знаков, много злого,

З котрих всЂ на нас, сам БАРАНОК шкодить,

Так бодеть рогом, аж доброть выходить.

И ТЕЛЕЦЬ топче, волом чорным ставши,

В жалобу смерти в априлю прибравши.

БЛИЗНЬЦИ нас квЂлять, а РАК ущипаєт,

ЛЕВ горній гору над лвом нашим маєт.

И ДЂВА дива досить, ах, нам плодить! —

Не на веселлє, люб єсть дЂва, годить.

ВАГА нас кривдить, СКОРПІЙ труить ядом,

СТРЕЛЕЦЬ не хибить, КОЗЕЛ морить смрадом,

ВОДНИК не воду, кров нам вычерпаєт,

РЫБА не в водЂ — в слезах ся купаєт.

Так кгды нас слонца позбавляють неба,

Лва зодіачна темничним звать треба.




12

Лва прироженнє кура ся страхаєт.

Силвестра лва страх смерти нападаєт.

Ісус воскресшій, кгды, як птенца кокош

Збираєт, котрых розгнал страшный рокош,

Давши кокошій плод первый знак встання,

З скорупы где, як з гробу, жизни дання,

Але при котром знаку, лву страх смерти,

Той же, як встання знак, броню смерть стерти,

При тых смерть кулях згнавши до Секвестра,

Воскрес лев Юды, воскресне й Силвестра,

Вшак кур до встання звычайне взбужаєт,

Аже єго глас в вечор презначаєт

Негоду. Албо ж мало слез негоды?

Кгды нЂт Силвестра, юж не маш, юж годи,

Глас в єден вечор з воскресенскіх даный

Дня аггелского, бы птах кур слышаный.

Куръ запЂл, мовим, кгды мылять замыслы,

Силвестр чи толко ж бы жыл, было в мысли.




13

Двер краты, окна бы очи, з лвом мЂла,

Дость тут пастыра з чулости значила.

Аз єсмь двер. Престол, як слонце, пред мною,

Силвестра то глас был пред смерти тмою.

Взышло нам было слонце перед двери,

Внутр было царство небес, в щастя сфери.

Тепер нещастє, ах, внутр же не сходить!

Слонце пред дверми, в тму смерти заходить,

Кгды пред пастырем, по пастыру рачій,

Котрый был дверми. Жалобу носячій

Єго престол зрим, который был слонцем,

Всея Россіи сіяючи концем.

В велик день, слонце веліє кгды всходить,

Затлумленноє меншоє заходить,

Двоих слонц менших заход ораз мЂла

Россія в вечор без пастыра цЂла.

Так по заходЂ РОСА слез в ней пала,

Же от той самой РОССІЯ б ся звала.

Тая то РОСА слез нам выєсть очи,

НЂм слонце взыйде престола з той ночи

Жалобы смертной знову перед двери

Пастыря нова — нЂм лзы зсушить з церы.




14

Марне то в марах лва тут вязиш, Парко,

До того гербу, не МАРЫ, леч МАРКО

БлаговЂститель на небЂ ся знаєт,

Котрый там в гербЂ, не в гробЂ лва маєт,

Бо не все простых просто в небо збрано,

БлаговЂстящым леч же глагол дано.

Гербов ся мечем духа тым добили,

З гербы всЂ чтыри, що благовЂстили.

З мар так лву к МАРКУ треба поступити,

Значачи крЂпость, «Святый крЂпкій» пЂти.













1

СтрЂлою Косов БРАНЬ ЖИЗНЬ презначаєт,

НЂм ся вспокоил, так єЂ кончаєт.

О своє было добиятся смЂло

Небу о душу, земли в нем о тЂло,

Так з Геркулесом тым єдным до герца

На єдну стрЂлу срЂлцов ровна серца,

Же й ни Геркулес на двох двох пытають,

СМЕРТЬ, ЯКО ЛЮБЫ, КРЂПКА обрЂтають,

Прето бы з шанцу, з неба отворенна,

От любви бозкой душа уязвлена.

НЕБО НЕБЕСИ так подбито знаєм,

Дух вшак тым небом, що внутр плоти маєм.

А з ямы гробу, як з окопу, тЂла

Як свого, земля, през смерть ся добила,

ЗЕМЛЯ-СЬ И В ЗЕМЛЮ пойдеш, идет правне,

Люб сама крива, що з косы знать явне.




2

Сами, як небу, так и землЂ луки

Спріяють тут, бы власные их руки,

Бо свои дали, що ся в них родили,

Бы стрельцы — єсть лук, нЂт рук — не скорбили.

Кто зась свою бронь дасть, як рук збываєт,

Бо «бій рукою моєю», — мовляєт.

Дуга ся з неба, коса з земли родять,

Найближей обЂ своих маток ходять.

Так, як ближніє, як власные руки,

Дость, як зрим, зычать, не крывы люб луки.




3

Шнур, втрой плетеный, же єст не прерваный,

Такій до луков тых в тятиву даный.

До любви луку сама ж єсть в союзи

Трояком, бо Бог при ней, враг и друзи.

До луку смерти втрой од Євы сперва

Сприяли три Парки, моцный єдваб черва,

Котрым ся самый чловєк называєт

И иж три вЂки, як шнур, втроє маєт.

ВЂк прироженя от Адама взятый,

Моисеов права, Христов благодати.




4

Кгды капелюшем щитить ся екзарха,

А метрополя тут трона єрарха

Митрою, крестом, жезлом зась свЂтилом

Щитится, премудр и словом и дЂлом,

Мусять тых луков пострЂл получити,

Каплеюш, митра, крест, жезл, свЂт, як щиты.

Иле же цЂлем кождый тот щит знают,

В капелюш, в митру, бы в шапки, трафяют.

В крест, же таблицы єго мЂсто цЂли

Писмо Силвестра гербовоє мЂли.

Общежитіє крест носящих значить,

НАШ слово тым ся на крестЂ тут бачить.

Жезл ту ж чулого з оком был неспящим

За цЂль, при цЂли свЂтили горящим.




5

Страшно єст впасти в руки жива Бога,

На обЂ руки з всЂх перстов стрЂл трвога.

Живу воскресшу Сильвестр кгды впадаєт,

В гроб впавши, десять стрЂлми жизнь кончаєт.

Не як ся первей у мертваго, тЂло

Пять желЂзць стрЂлных в луку креста зрЂло.

Не игра в псалтыри тут десятоструннЂ,

Десять стрЂл жезлми, кгды граєт при трунЂ,

Бы в гроб скакала, як в землю, з землею,

Высоко в небо, як з небом, з душею.

За десятструнну псалтыр напинаєт

Лук десятстрЂлный — плоть — дух поражаєт.

В креста тут пять ран бы обоє мЂли,

За пять бы десять талант приобрЂли.

Так в метрополя креста пятма раны

З плоти и духа, всЂ тут пять чувств згнаны,

Же пятми чувствы дух не оживаєт,

Плоть ся не живить пятми, ни смысляєт.




6

Кгды ЧУЛЫЙ пастыр Силвестр пораженный,

ЧУВСТВ єго всЂ пять зрим то уязвленны.

ВЗРОК в жезлЂ бдящом, СЛУХ в митри пострЂлен,

ЗАПАХ при дыму свЂщы, СМАК несцЂлен

При дре†крестном, где смерти вкушено,

Где словом крестным уст смак выражено,

Зась в капелюшу встрЂлено ДОТКНЕНЯ,

Тычется за нас, он вшак стрЂл впадення.




7

ЦЂлем Силвестра смерть слЂпая знала,

Кгды в уроженю стрЂлу намацала,

Котрая з писмом гербу ся злучила

Же УБИВАЄТ ПИСМО — так значила.

Писмо не з пюром, бо тылко приватным,

Леч тут, при лЂсцЂ подпоры, удатным,

И при желЂзЂ оброны в отчизни,

А так при стрЂлЂ было в брани жизни.

Где, як на цЂлю уроженя тквЂла

СтрЂла, свою смерть тут же запустила,

Же, як тЂнь маєт при свЂтЂ ходити

Смерть з уроженнєм, гроб з гербом ту ж быти,

Так уроженым был Косов з котроЂ

ЛинЂи, з тои ж умерщвен стрЂльноЂ.




8

Як меч пріємый мечем умираєт,

Герб N стрЂлу мЂл, стрЂла нань змЂряєт,

При сей не писмо убиваєт стрЂлЂ,

Леч читать писма убиваєт смЂлЂй.




9

Граєт бозкая власть на людской власти,

Рекреація смерти нам в плач впасти.

Добрая єй мысль, єй добре бываєт,

Люб дость не под мысль, лза ся нам зливаєт.

ЦЂлить до митры з єй камени воды

Слез, стрЂл жезл точить, а от капль выгоды

НЂт з капелюша, котрый здиравленный,

Огнь не осушить, свЂтилник згашенный.

Крест рЂк не дЂлить, при стрЂлЂ не крестный,

Воду и кров множить, як и взрок болестный.

СлЂпая єднак взгляду смерть не маєт,

ЦЂлыми цЂлев тых не оставляєт,

В митру, в капелюш з рекрацієй цЂлить,

СвЂтилник з огнем з доброй мысли дЂлить,

Же безокая, хоть в око трафляєт,

На жезлЂ чулом тоє выполняєт.

ЦЂль теж же пишуть, писмо мЂл крест тоє,

Nазарейскаго значило котроє,

Кгды в креста пять стрЂл смертных кгроты тквЂли,

Трафляєт там смерть, як до давной цЂлЂ.




10

Просто слЂпая смерть в цЂли трафляєт,

Бо за линЂю в гербЂ стрЂлу маєт.

Просто трафляєт смерть, леч нам, як криво!

СтрЂлы Силвестра не узрим, як живо.

Єдна линЂя стрЂлы в уроженю

Была, як много тых линЂй в схоженю.




11

Недоля наша, кто з смертю здолаєт,

Кто отакій дол одолЂть єй маєт?

Крест и всЂ разить святости стрЂлами,

Дол стрЂл желЂзом копаєт под нами.

Яким же правом так кривой преперти?

Не знаєт права, мов кто хочеш смерти.

БЂгла в СТАТУТЂ єдною умрЂти,

И кто копаєт дол, тому в нем быти,

Дол стрЂл желЂзом выконала в митре,

Бы, як винная, сама впала хитре,

Где, павши, не свой, наш упадок творить,

При митрЂ главу и нас, члонков, морить.




12

В митру на трунЂ, кгды смерть, бы в цЂль била,

Обы то в добрый цель такій чинила!

Жебы струтила з труны и изгнала,

Митра на трунЂ абы не постала.

При пюрах митра бы з труны злетЂла,

МнЂмал-єм, в той цель смерть стрЂлы вразила,

Але нестеты ж! К трунЂ пришпыляєт,

Же, як пришитой, жаден не здыймаєт.

ЗвытяжцЂ трунЂ той вЂнець належить,

Не тылко главЂ, що трунЂ прилежить.

Труна собою главу покрываєт,

Тот покров главы на себе вкладаєт.




13

От стрЂл навЂсу дощки суть тарчами.

Неба коли тут з горы бют стрЂлами.

През уроженнє же в небо стрЂлою

Сильвестр мЂрил, зостал под труною,

Под єй дошками бы ушол пострЂлу,

Митру дал в цЂли, бы главу мЂл цЂлу.

През тарчиць тарчу збыл так ввесь страх смерти,

Ни злу, ни ранЂ к трунЂ не натерти.




14

Смерть, люб слЂпая, до цЂли трафляєт,

Же, як слЂпая, плоту ся тримаєт.

Як кулею в плот трафлять, так стрЂлою

Зиститься может то и над слЂпою.

Вертоград Христов крестом ограждаєм,

За чим Силвестров крест плотом быть знаєм.

Смерть трупіой главы кулею трафляєт

В тот плот и ту ж в плоть стрЂлмы разоряєт.




15

Квалтом порвати бы высоту неба,

Певной там стрелбы ліоту стрЂл потреба,

Мечу, копіЂ, кгды ж до того кгмаху

Высоко, стрелбЂ огненной дощ в страху.

К небу мЂл Косов стрЂлу в брани жизни,

З уз ся бы выбил, а взял быт в отчизни,

Бо был (люб крестом, як в свободЂ вспертый)

Не свобод в мертвых, пригвождал страх смерти,

Крест метрополій прето в лук для рогу

Взял витягненных при ним для рук богу.

В тятиву милость звязок обратила,

Тая ж пастырской лЂсцЂ дала крыла,

Бы, як стрЂлою, небо досягнено,

И толкущему абы створено,

Леч, як єдной стрЂл много звабяєт,

З коль выбіяєт, где ся й добіяєт!

Дость луков, а дость тугих мають неба,

Бо не напятых; юж єден лук Феба,

Звытяженого у ног слонца правды,

Юж лунный у ног луны полной завжды,

Юж на аггелских главах тыє ж дуги,

Юж на подножках земных святых круги,

Що все суть луки, як знать з рог Мойсея.

А стрЂл як много? Знать з жезла Єссея,

Юж з Аронова, юж з ветхаго днями,

Що в ремеснича сына все стрЂлами.

При пюрах орлих, котрый при Іоани,

Где й Меркурія лЂсцЂ крыла даны.

Полно Зодіак СтрЂлца там стрЂл маєт,

Марс там и Іовиш планета стріляєт.

А верв треплетен в ХристЂ не прерваный,

З бозства, души, крве, где й жилы в страсть даны.

ВмЂсто тятивы луки напинаєт

Бог, прост дух, просто до души стрЂляєт,

Так, бы сам Силвестр не здобился неба,

В небЂ запевне єму быть потреба.

Небо Силвестра само ся добило,

СтрЂлу й Силвестра же по собЂ мЂло.

З земна зась шанцу любо смерть стреляєт,

При своєй тылко землЂ заставаєт.

К землЂ стрЂлою, бо не змЂрял Косов,

Безпечен от стрЂл смертных и покосов.




16

Небо и земля тут ся добіяють

N гербу, Nебо и Zемлю читають,

N просто имя зачинаєт NЕБА,

Тому ж в бок павши, ZЕМЛЮ писать треба.

Як в небЂ был тут престол слонцем Богу,

Як в zемли єго подножіє ногу.

Nебо и Zемля мимо иде наша,

Небо и земля, кгды в NАШ стрЂлы даша.

Кгды не йдуть мимо, леч снать наш міяєт

Взрок, а NАШ слово з СЛОВОМ пребываєт.




17

Писмо где-сь SUMUS, люб ЄСМ СЄ, дость з страхом

Зо всЂх стран пише жизнь тЂню и прахом,

В зыкгарка тЂнна и пЂсочна ставши,

Тут писмо стрЂлу сЂни смертной взявши,

Люб тЂнный зыкгар маєт то, як мЂло

Писочный скончен в знак же ся зкончило,

Же з сЂню стрЂлы смертной свЂт дан свышше,

Не єсмь сє — NЂСМ СЂN, з всЂх стран, як N пише.




18

Где лук покоя взяту награждають

СЂрЂлу Силвестра, десять нам вражають,

Нестеты ж! Лиху лихву десятину,

Люб кгвалтом взявшим за вину боль выну.

Єй котрый на два мечи рекл довлЂєт,

Досыть стрЂл десять рци да боль сцЂлЂєт.

















Пирамис Церкви православнороссійскои





1

Восходить пастыр наш, серцем покорный,

З Ієрусалима втораго кгды в горный,

На память серце кгорЂ выставуєт,

За пирамиду Россія нотуєт

Восхожденія кгорЂ, не вроженя,

Не пристя юж знак — смерти и схоженя.

Помнячи зестє и восход до неба,

Восхожденія в серцу чуть мЂть треба.




2

Где пирамида з камени бываєт,

Россія серце зкамЂлоє знаєт,

Бо так єй глава в камени заснула

Гробовом твердо, що в митреном чула,

Же кгды спить глава, серце нам не чуєт

Болш над скамЂлость, що болш каменуєт.

Той камень ставить вмЂсто пирамиды,

Восхожденія на нем пишет слЂды.

Вшак на мармурЂ пишет ураженный

И добродЂйствы так же ураченный.




3

Если на воску вытискають гербы,

Суть и на серцу, як на воску, врембы,

Так согрЂяся сердечная скала

Милостю, иж, як воск, в слезы розтала.

Як печать в серцу сами б положення

Бы не сполмертвы звали восхоження.




4

Глава и серце ровне оживляєт,

З главою сердце спол обумираєт.

Упадать певне сердце звыкло в справЂ

Воєнной, самой кгды упадок главЂ.

Россіи глава, пастыр упадаєт,

Брань в воюючой церкви жизнь жекгнаєт.

При метрополіом крестЂ, як в ІсусЂ,

Склоненна глава при преданом дусЂ.

Россія гла†спол обумираєт

Серцем, в гроб з нею серцем упадаєт,

Выверненноє вмЂсто пирамиды

Серце тут ставить з тремя к небу слЂды,

Кгды в креста главу Силвестр вдол скланяєт,

В небо столпами, як Петр то вступаєт.




5

Любви мешканнєм серце быти знаєм,

Котрая, яко смерть, крЂпка, читаєм,

Кгды над Силвестром смерть гору могилы

Берет, копаєт кгды копець, скоптЂлый

От дыму жизни, як жалобный, власне,

За котрый вЂк наш не преходить, гасне.

И любов тут же гору й копець маєт,

К горЂ и вгору серце обращаєт,

Аже на гору вступують стопнями,

Серце за стопнЂ щитится врембами.




6

Остатняя смерть зовется линЂя,

Трояка зась єй звыкла фамилЂя

По кудели ся Євы выводити —

Клото, Ляхезис, Атропос — по нити

Тых трох троякой (бо жизни причина

На влоску — Єдваб, Черва, Паучина),

Клубка могилы звыкли доходити,

Як по линіях, просто, не блудити.

Смерть мы Силвестра, кгды на серцу маєм,

Три так линЂи на нем выражаєм.




7

Третяя з смертей Атропос три тропы

В серцу своЂ то зоставила стопы,

Трема тропами три то записала

Титлы, з котрых ся Атропос звать стала,

Бо троп, труп, тропус, Атропос складають,

Же втропы ходить, же трупы бывають,

Тропус зась в мудрых, же отмЂну значить,

А кто отмЂны смертелной не бачить.




8

ТЂнь кгды за свЂтлом втропы поступуєт,

ЛинЂи чинить, як компас всказуєт.

СвЂтом трояким был Силвестер миру,

ПросвЂщаючи вдень, внощ Тройцы вЂру,

Як слонце, яко луна совершенна

Престол єго был, як свЂща вожженна,

Антропос втропы, як тЂнь прибываєт,

Нам на компасЂ серца зоставляєт

ЛенЂи рядом не ровныє трищи,

З свЂта не ровна, слонца, луны, свЂщи.




9

Кто в серцу маєт тЂнь, той стопнЂ маєт,

Бо стопень чести тЂнь ся называєт.

ТЂнню нам смерти серце помраченно,

Прето в нем стопнЂ, як тЂнь, выражено,

Як привація смертноє затменнє,

През стопнєв тут ся значить положеннє.




10

О трох тых стопнях три ся роспирали,

Власть, мудрость, доброть своими их звали.

«Мой стопень!» — доброть, «Мой!» — и мудрость прави,

Власть рече так же: «Мой тут стопень славы!»

Бо в тых Сильвестер всЂх поступить рачил,

Що, кгды Бог в тройцы, бы в трох ступнях бачил.

Твой, прави, доброть, — стопень, твой з тых стосов,

Мудрость, и твой, Власть, леч мой Силвестр Косов

При нероздЂлной волить тройци быти,

Ниж где три стопнЂ хотять подЂлити.

Тройци то слЂды в архієпископи —

Моць, мудрость, доброть серце маєт стопы.




11

Им кто болш земных под ногами маєт,

Болей до неба стопніов примнажаєт,

Серце Силвестра врагов подоптало

Трох — плоть, свЂт, ада, — при трох стопнях стало,

Овшем мар земных илє верг под ноги,

Тылє мЂл стопніов небесной дороги,

Але же, где три — там все, бо початок,

Сродок и конець — всЂх тут стоп порядок.




12

Три стопнЂ в серцу нашем выражаєм,

Кгды три Силвестра жезлы памятаєм:

Болшій екзаршій, митрополій втропы,

Як средній, меншій архієпископій;

Тквят всЂ три в сердцу, як третина в воднистой

ЗемлЂ, ллють воду слез, як з скалы истой.

Дость воды з скалы єден злил Мойсея

Жезл, що ж слез з сердца три архієрея!

Кгды, кто и о трех жезлах упадаєт,

В серцу так тквЂти, як то нам не маєт.




13

Же уроженым належить умерти,

При уроженя трех стопнях три смерти

Не на папЂру, на серцу звыкл мЂти

Силвестр, помнЂл гроб трох локтей быти,

А тых, не ровных, бо як справедливе

ПАРКА СКУПАЯ мЂрить мЂла хтиве,

При долгих цнотах лЂта прекратила,

Нашего ж на нас ужила мЂрила,

Три неровными Силвестра жезлами

Локтей неровных гроб мЂрить меж нами.

Где мЂрять локтем, иж не уроженый,

Леч стал в той мЂри Косов умершвленный.




14

Тремя стопами зближился до смерти

Силвестр о жезлЂ, столп в серцу не стерти.




15

При трех неровных врембах уроженя

Три мЂл Силвестер в серцу прироженя

ЛинЂй неровных — на пядь, локоть, сажень,

Же пядію днем змЂренным выражен

ВЂк наш, же локтя не можем придати,

Же всЂ на сажень гробу маєм ждати.




16

Бог — слово, Божій Сын по человЂчи

СынЂ, когды иншой не требуєт рЂчи,

Кром тылко серца, Сыну, дажд ми (прави)

Серце за серце, що-м дал в страстной справи.

Чіє б взял серце? Уживає ліосов.

«В руцЂ твоєй тут жребій мой», — рекл Косов.

На серце сынов кгды ліосу не пало,

Три и отцевском Силвестра зостало.

Богословскіє три цноты спріяли

Там Богу слову серца, где быть знали

Слово вроженно, NАШ мовлю гербовы,

Що Богу служит, где МОИ не маш мовы,

ВЂра, НадЂя, Любов, прето ліосов,

Три зоставили на серце то Косов.

Ку небу так серце отца обращенно,

Нас тяжкосердных сынов зоставленно.

При тых то ліосах в креста метрополя,

ДЂлит нам серце, ліотра смерти воля.

Иж в отца серцу кгды ліосы читаєм,

В нас сліозы крове, в врембах трех ран знаєм.

РаздЂлом серце нам не двоит, троит,

Архієпископ, екзарх метрополит.

Три у нас врембы крЂсками сут смерти

Такими, черти же єдной не стерти

Небо дух, земля тЂло прехажаєт,

З серца черта слез преходить не маєт.




17

Кто серцем в цноту поступуєт з цноты

От силы в силу стопніов там клейноты.

Душею з Павлом кто аж в третєм небЂ,

Три стопнЂ к горЂ серцу сут в потребЂ.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1


1 Дефект стародруку.


В пирамиду ся серце обращаєт,

Пирамидалный тройцы тріугл знаєт.

СИЛВЕСТР як от СИЛ имя зачинаєт,

Стопнями треми в силах поступаєт,

Всею силою любов мЂл ку Богу,

К силам небесным в день их взял дорогу,

А през них третєй силы доступаєт,

«Христос мнЂ сила!» — где ся похваляєт.

Так в третєм небЂ юж трєх сил стопами,

Бо внутр первоє небо єст меж нами

Образованным, ДЂва небом вторым,

Третєє — Тройца, як в тронЂ, в которым.




18

Три з того свЂта дороги до неба,

Пршилець землею в небо бы вшол треба,

Чий день, як корабль, водою вплываєт,

А кто крыл просить, повЂтрєм влЂтаєт.

Землею далей, водою там ближей,

Повєтрєм єще найближей, где вышей.

Пути то в серцу неровные тыє,

Тыє три стопнЂ, врембы в нас котрыє.




19

Тых то трєх путей Саломон не свЂдом,

А Силвестр в серцу всЂ мЂл битым слЂдом.

Трєма стопнями до Тройцы вступаєт

Серце: свЂтом ся же и не насыщаєт,

Бо свЂт округлый, серце тройуглясто.

Тройцу триуглом выражають часто.

Той самой серце благодать сполняєт,

Той явленная слава насыщаєт.

При неприступном Тройцы маєстати

Серце през стопніов три возможет стати.




20

Спал некгдысь Яков на камени, мЂли

Аггели стопнЂ, над него сходили.

Заснул наш пастыр, при нашом скамЂлом

Серцу, мы стопнЂ ставим му над тЂлом,

Бы-смы аггелскій день зестя вглядали

В снЂ смертном в свой день, же тыми схождали.

Где же в дом Божій, в небесныє врата,

Храм духа свята и двер овцам взята,

Ним позостали в серцу смутной церы

От храму врубы, а стопнЂ от дверий.




21

ЛЂствичник власне Силвестр ся тлумачить,

ЛЂствицу стопніов кгды в серцу мЂть рачить.

Пасторал и крест, кгды ся покладають

При стопнях врембов, лЂствицу складають.

ЛЂствица — герб то Тектонова сына,

Божій бы Богу отдан — то причина.




22

ЛЂствицу врембов кгды Силвестр мЂть рачить,

За Христом, на крест шедшим, ишол значить,

Яко ж и дошол креста метрополя,

Зколь, иж за тым же Христом, в небо воля,

По лЂствицы той при тарчи сердечной,

Взял град по бит†бытія валечной,

Котрому тылко в лЂствицы до неба

Восхожденія троє было треба,

Посту, молитвы и щодрой ялмужны,

Що все небесный мЂл кгвалтовник мужный.




23

Силвестра серце глыбоко в покорЂ,

Стопніов в нем треба, восходячи кгорЂ.

Як стопням звычай под ноги ся слати,

Так тут подножка в покорЂ быть знати.




24

«Прійди, ближняя, прійди, прійди!» — звано

На царство душу, которой стоп три дано.

Як стопнЂ, так три крЂски то поданы

К тройцы на царство, кгды Силвестр избраный.




25

Основанія, вЂры в Тройцу значить

Трома врембами, которыє рачить

Нєгдє на святой горЂ полагати

Сильвестер, в серцу своєм сокрывати.




26

В трунной тут скрынЂ скарб в дол копать чаєм,

Где скарб, там серцем мЂсце назначаєм.




27

На серцу тут был закон написаный,

Не двутабличный, як Мойсею даный,

Ближняго тылко и Бога любити,

Але и врага, три тых таблиць мЂти.

«Любиши ли мя?» — Бог, рекши три крати,

Воскресший рачил пастыри то дати.




28

Треми стопнями Силвестр доставаєт,

Що на трех стопнях чувства не бываєт,

Що ни видало око, ни слышало

Ухо, що ани на серце вхожало,

Але на серце що само не входить,

Серце взыйти нань стопнями тут годить.

З серцем зась ухо и око ту ж в тропы,

Бо в серцу бдящом мысль, слух, взрок — три стопы.

КгорЂ в самой ся рЂчи серце маєт,

Взвыш ся вертаєт, всходы взвыш складаєт,

Так люб к Силвестру небо не низходить

Преклоненноє, Силвестр там восходить.




29

Ужшіє стопнЂ Силвестр к небу маєт

По смерти, узким же путем ступаєт,

В живот ведущим, ширшій опустивши,

Для певной стежки з гостинца зступивши.

Ужшим и серце концем обращаєт,

Же ся в путь узкій тиснути пущаєт.

Тым всЂ спичасто пирамиды зводять

Мертвым, же ужшим путєм в живот входять.

Узкій там кгорЂ путь при дщу слез слизкій,

Кто маєт стопнЂ, латвый му и близкий.




30

В серцу мЂл Косов врембов рысованнє,

О душевноє кгды дбал збудованнє,

Кгды серце чисто созижди жадаєт,

Сына тектоня, врембы в серцу маєт.

Иле чист серцем, же на гору неба

Взыйде, чистости всходов серцу треба.

А всходов троє: пред рождеством чисте,

В рождест†й по нем, бо Христа бысть пристє.

Так пред покутным вторым отроженнєм

В нем и по нем был Силвестр чист сумненнєм.




31

Гды ся Силвестер наш преобразуєт

На горЂ гробной, як три выставуєт

сЂни, три стопнЂ, що поступал в силЂ,

Силою свышше осЂненный в тЂлЂ.

Леч, ах, нам яко не добре зде быти!

При сЂнєх свЂта Силвестра не зрЂти.




32

Под тридневноє з серца земли встаннє

Зестя, през стопнЂ три в серцу знать даннє.

Три то лЂнЂи значать три днЂ тыи,

З котрых был кождый день не без линЂи,

Кгды Апеллесом Бог был в поправенню

Свого образа в тридневном замкненню.




33

В восхожденіи на небо три зрЂны

Ісуса стопнЂ, воздуха краины

При виденію аггелов зявленя,

В восхожденіи, Силвестр уроженя

Маєт три стопнЂ, в небо так восходить,

Во день аггелскій аггел там воводить.




34

В серцу тут стопнЂ, не в руках, ни в ногу,

Поступков внутрных стопнЂ любы Богу,

А не котрыє тылко позверховны,

В внутрных поступал наш пастыр верховный.




35

Єсли где Бог персть перстми три тримаєт

Сего персть серца, що три времба маєт.

Бо герб трех врембов не иначей взятый,

Кровю трех перстов змаліовал вождь тятый,

Зачим тут врембы персты презначають,

Як персты перстнЂ по персти теж мають,

А перстнЂ хиба небесныє кола,

Перстнями тыє дЂла перст зрим згола.




36

Где-сь правым серцем веселіє жали,

В правом тут серцу коса нам жнет жали.

Право тут серце, бо три линЂи маєт

Леч, ах в том криво, же не ввеселяєт.




37

СтопнЂ при тронах, при свЂщах бывают,

Люб при образах, в серцу чем ставают?

Трон ставил Богу в серцу Силвестр Косов,

Огнь любве, образ стаду всЂх поносов.




38

ТРИ в личби простых, три нарубы значат,

Три ся тут врембы кгды на серцу бачат,

ТРИ тых ЗЛИЧИТИ певне Силвестр зможе

Простоит Тройцы ТРИ ПЕРСОНЫ Боже.




39

Смертный катафалк Силвестр помнЂл, знаєм,

Прето му в серцу стопнЂ оглядаєм,

СтопнЂ з свого ж тут древа врембового

До катафалку взяты гробового,

Где ся в день аггелск Силвестр полагаєт,

Не так, як некгдысь з Ісаком бываєт.

Бо кгды сам? Древо, як катафалк носить,

Для аггелы меч смертельный не косить.




40

Писмо, бы просто, лінЂами годят,

Тут за лінЂи три врембы уходят

При N гербовом, котроє в той добЂ,

Як по лінЂях, не бочачи, в гробЂ.




41

Архієрейскій (если кто нотуєт)

Амофор врембов гербом ся гафтуєт,

А то по концах; тут през смерть сконченный,

Амофор серцу в врембах назначенный.




42

Восхожденія в серцу полагаєм,

В долЂ плачевнЂ кгды серцем втопаєм,

Плачем гробовый весь дол исполнивши,

А за чолн труну до него спустивши,

Восхожденія за валы в слез фили,

Тыє ж за стопнЂ при горЂ могили.




43

Яко ся колвек назвать могуть врембы,

Чему то колвек подобныє гербы?

Юж стопнЂ, пути, иж гряды, иж стЂны,

ЛактЂ, линЂи, три персты, три сЂни,

Юж жезлы, рЂки, юж таблицы, ліосы,

Всходы, лЂствицы, все то болю стосы.

Все кгды на серцу скамЂлом лза пише

Все слЂд зосталый, кгды Силвестр взят свыше.

Зостали стопнЂ, NЂт Сильвестра трону,

NЂт свЂщЂ, дверей, NЂт горы Сіону.

Зостали пути, NЂт пришелца в свЂта,

Зостали гряды, NЂт в них в квЂтню квЂта.

Зостали стЂны, леч NЂт фундамента,

Зостали лактей як бы инструмента,

Леч NЂт возрасту, NЂт креста мЂрила,

Лживой в мирилєх тма смерти покрыла.

Зостали лінЂй, павзы, Nе чуть гласу,

Зостали персты, NЂт их (ах, без часу!)

Благословлення. Nи агнцев всказують,

Зостали сЂни, прибыток касують

Мойсея з жезлом, Иліи в одежди

Пастырской, добре нам зде, NЂт надежды.

Зостало жезлов три, леч NЂт Єссея,

nЂт Аарона, NЂт знову Мойсея,

Зостало рЂк три очес и серц жали,

Крест з пасторалом воды слез зламали.

Зостало таблиць, без Nаш гербового,

По нем воланя О знак гробового.

Зостали ліосы чорныє, Nе маєм

Щастя нашего — Силвестра втрачаєм.

Зостали, яко Яковлей восходы

ЛЂствицы, але NЂ суть в ней нисходы

Аггела, во день аггелск восходяща,

NЂмаш Силвестра до нас нисходяща.

Три врембы згола в трех черг гербовоє

Пишуть Nаш, значать Nемаш гробовоє.















Трены з имены при гроби з гербы


Трен 1

СИЛЬВЕСТЕР — лесный чи селный — тлумачу?

При исходищах вод слезных и плачу,

Иж Ісус — пастыр селный, Сильвестр — лесный,

Овцам бы пажить всюды был полезный.

Лесным, як древом подпоры названый,

Кгды сам, як лоза, Ісус обрЂзаный.

ВЂдомости был древом, мудрый в Руси

Силвестр, при дре†живота Ісуси.

Євы смерть постать на себе прибрала,

Плод з вЂдомости древа — митру — зрвала.

Секира в слезах при том древЂ, анЂ

За Єлисея в рЂцЂ ІорданЂ.

Тектона сыну, юж того до неба

До обителей многих древа треба.

Єй, Музо, мусиш предложить жаль слезный

На небо, твой то Орфей и Лавр лесный!

Радить леч трудно, сам Силвестр не з нами

Стоить при небЂ, вщеплен з финиками.




Трен 2

КОСОВ смертельным знался урожоным,

Звался в початку, як иж докончоным.

О косЂ Косов имя зачинаєт,

Котрою смерть всЂх зачатых кончаєт.

Смерть где послЂдній враг мЂл первшим Косов

Знесл имЂніє осЂл єй покосов.

Оживе мертва смерть з гробу в той добЂ,

Кгды даровано живот сущим в гробЂ,

Видить же Косов з єй косной лінЂи,

Пріймуєт в свой гроб, як в герб фамилЂи.




Трен 3

АРХІЄПИСКОП крест щекгулне маєт,

Над єпископы котрый вывышшаєт,

Руки [...] 1 пасет жезл овца єдиный

Архієпископ двома, отца з сыны.

Хвалится он то, точію о крести,

Же может жезлов тых двох бремя знести.

Ієрарх той лінЂи над д†не выводить

Христовой смерти, котрый з двох ся родить.

Єще, ах, Косов лінЂю злучаєт

Остатнєй косы, ах, крест отягчаєт!

При крестЂ Ісус был жезл третій жизни,

В креста Силвестра жезл смертелной близны.

ИмЂл два лакти возрасту приданы

Крестом з двох лінЂй, як честных в честь званый.

Смерть остатняя лінЂя втроила,

А на три локти, ах, гроб откроила!

Кто з єдным локтем єще до трех дале,

Леч з двома лакти юж при гробЂ цале.

О трех кто ногах близкій конной смерти,

Кгды в старость з жезлом, з двома як не мерти?

Пораженноє нам тыми жезлами

СкаменЂлоє серце, ах ллєть лзами.


1 Дефект стародруку.




Трен 4

МИТРОПОЛИТ же от митры походить,

Смерть так выводить, от митры отводить,

Иж з главы нашей не корона пала,

Леч самой гла†смерть падеж скопала.

Точимо слезы, оплываєм в горЂ,

При гла†перел митры нЂт в том мори.

Раз перлам неба же приподобано,

З тым ся подобным гла†тЂшить дано.

О снать ся й неба тЂшать, леч нам горе!

А неб як перел тЂшить болш слез море.

ПерлЂ честнЂйшой и славнЂшой дана,

Славою й честью глава бы вЂнчана.

Он от каменє частна бы во славЂ,

Як в смерти честной вЂнець вложен главЂ.

Лучше зась к горЂ и честь воздать чаєт,

Земну же земли митру возвращаєт.

Избранных старцев вЂнца у ног вЂмы,

На подножію кладет для NАШ з ними,

Тяжару глава, пастыр ся збавляєт

Члонков, ах, тяжар в потЂ слез втопляєт.




Трен 5

КІЄВСКІЙ пастыр в тронЂ и престолЂ,

Престол в престал, трон в трен змЂнил и болЂ.

Ієрусалиме вторый, дость гор маєш,

Не гору, горе могилы пріймаєш.

Єй, правовЂрный Кієве, цофнися

До вЂры, а рци горЂ сей: двигнися.

ВЂра по смерти мертва ся являєт

Пастыра, а не гору представляєт.

С пЂску храмины смертной фундованя

Не зносять нЂ слез рЂки, нЂ вздыханя.

Котрый день Кієв мЂл своим гербовым

Смерть, той безплотных день, чинить гробовым.

Ієрусалиме вторый, сам собою

Бог тут в убогих лзы ллєть над тобою,

Иж при безплотнам гербЂ МІХАИЛА

Пастыр безплотен дух взял и гроб тЂла.




Трен 6

ГАЛИЦКІЙ краю, серце краять галит

Коса голящей з отцем в дЂл, в дол валит,

Ачесь отлеглый, леч серцем и болем

Тот долегаєт отлеглому полем.

Лев росскій серцем не спить в том гербовый,

Иж наш успе лев в серцу землЂ, в рови.

Иж не галицким, але галилейским

Стал при воскресшим Силвестр іюдейским

ЦарЂ, бо анЂ в галилейской Канє

З веселля серца, як з вина вспак кане

Канал вод слезных, котрый водоносы

Очей россійских сполнил тыми росы,

Ісусу сушу юж то при розводЂ

З женихом Церкви год веселя годЂ,

И так плач ЛЕИ лзы над галицким свышше

И галиЛЕЙским (же и Христа зрить) пише.




Трен 7

И ВСЕЯ РОССИ очи, ах, росою

Бы тут росили, як з здрового здрою.

Вымыть прах смерти не Россієй сила,

Прах єси рекши, що РоссЂя смЂла,

Силвестра жебы могла где узрЂти,

Люб всей Россієй болшим знаєм быти.

Єй смерти! Око где свЂтло то й тЂло.

Силвестру око що запрошить мЂло?

Яко ж ся важиш тЂло запрошити

Всея Россіи, же всей трудно зрЂти?

РОССІИ, ах, днесь! не що, нЂщо смерти

Око так з тЂлом прошит, же не стерти.

Очи в оцеан злій не во всЂ, росы

Вся, Россіо, болш не зочиш над косы

Смертныє, вмЂсто Косова самого

Над труны вмЂсто Силвестра лЂсного.

Сучец свЂт ока где запорошаєт,

Тут сук, признаєш, свЂт твой затемняєт,

Ізраиль новый иж котрого значить

Оком не спящим, болей не обачить

[...] 1 ло на нашом и вернено оку

Кгды коса от зела, от древ труна в зроку.


1 Дефект стародруку.




Трен 8

ЕКЗАРХА маєт капелюш, щит даный,

От капель поту люб джщу так названый.

Ксенодохіом капелюш твой Косов,

Кровом от всЂх был капель слезных стосов.

Аркою был им во потопЂ слезным

Был им екзарха Ех агса полезным.

Россія вся днесь, ах, капли слез росить,

Ах, той негоды капелюш не зносить!

Хоть капля инде камень выдрожаєт,

Хотя й з гостины инде вынужаєт,

Ах тут екзархи слез каплями з арки

Не отбить трунной, не вызвать от Парки.




Трен 9

СВЯТЂЙШАГО был Силвестр сын послушный,

З святых святЂйшим сыном Богом слушный

В небЂ єму трон, тому єдиному

Святыня всяка подобаєт дому.

Яко всяк живый тут не оправдится,

Отца, що в небЂ, имя аж святится.

Там Тройцу, «Свят, свят, свят» рекши, вси славять,

«Святый, святЂйшій, найсвятЂйшій» правять.

Ђздяй на тронєх найсовершенЂйшій

Трон найсвятЂйшій маєт, не святЂйшій.

И так там тылко святость совершенна

В трех стопнях в среднєм тут цнотЂ явленна.

Шествіє прето взял Силвестр до неба,

Кгды святителству совершенства треба.

О том леч знаєм, же в святых святая

В рок был святитель, зась ся возвращая.

Где ж и коли тя, святителю, маєт

Трон твой святЂйшій чекать, нехай знаєт?

Обы то дивный во святых дать рачил,

Бы тя премытый лзами взрок обачил.




Трен 10

АПОСТОЛСКОГО блюститель престола,

Сам соблюденный в долЂ не от дола.

Престол засЂдал равноапостолный,

Чи так же з ними, ах, ровный и сполный!

Область в исходЂ там прах з ног зтрясати,

Тут глава мусить прах плоть зоставляти.

Сами зась в церкви, котрыє ногами

В праху суть смерти, котрый мыють лзами.

Там зоставляють крест, ллючи водою,

Тут при зосталом крестЂ ллють слезою.

Оным седЂннє на престолєх дано,

Тут ложко смерти з престола услано.

Ловца всЂх смертных апостолы быша,

А тут смертныя сЂти предвариша.

СвЂт мира бывши свЂтом просвЂщали,

Мы на нашего свЂта тЂнь напали,

Котрой непевна землЂ соллю званы,

Тут землЂ очес соль значить плач сланый.

Обитель в градЂ єдином там мЂти

Казано з града в град не преходити.

Грядеть тут з града не перебиваєт,

Пребывающа нЂсть зде града знаєт.

Оны в исходЂ жезл мЂли з собою

Тут зостал жезл слез бы карал водою.




Трен 11

КОНСТАНТИНОПОЛСКОГО мЂл екзарху,

Всея Россіи сталого єрарху.

О том преходить з Констанціи к змЂнЂ,

Кгды що мЂл, НИмаш, НИ, НИ, чтет отнынЂ.

Ни читать кгрецкой належить особЂ

В Силвестра гербЂ обы NИ во гробЂ!

Силвестра душа NИ герб в небЂ маєт,

NИ тут плоть НИНЂ вЂчности складаєт.

Такоє нинЂ обы нам читати,

«НинЂ воскресну», бы можна слышати!

Але в вЂчности нинЂ так ся стане,

Тут в розлученню нЂ, ах, нЂ, вздыханнє.

НинЂ аж в тот час зостане в злученню,

Кгды плоть и душа будут в зєдноченню.

Тепер душею к духом Силвестр спЂшить,

Плотію к землЂ з подобным их тЂшить.

Иж само слово «плоть» сущеє в небЂ

Плоть з словом гербу души не в потребЂ

Незарейскаго N Силвестра значить

На крестЂ в небЂ там спЂшити рачить.

Окрест екзарха Константинополя

Тут не трвал взял крест небесного поля.

По КонстантинЂ царЂ записаный,

Котрому на знак звытязства был даный.

[...] 1 смЂле, юж и ХристЂ в тЂле

При нем на небЂ, бы ся хвалил цЂле.

Люб метрополій крест мЂл, отрЂшаєт

Там ся ввязати, тут рушить власть маєт

Смерть, послЂдняго врага, смертю знести,

Яко-м могл знаку на небЂ о крести.

Константинополь Цариград названо,

Екзархом в небЂ Силвестра обрано.

О котром певне, же царий град, знаєм,

Град вел [...] 1, кгды читаєм.

Град царя царем [...] 1 славы царя то,

Пред воз [...] 1, нам там врата взято.

О настыру вшак [...] 1, же єсть двери,

В тых над надЂю, ах, смерть, люб так з церы.


1 Дефект стародруку.




Трен 12

ТРОНУ екзарха тепер в трунной арцЂ,

ТРОН, ТРЕН и ТРУНА єдно слЂпой ПарцЂ.

Россію не трон, трен трунЂ належный,

Роси той арцЂ потоп, поток слезный,

Овы от трону отплыла з водою!

Бы трон як слонце зась был пред тобою.

На ТРОНЂ конець Силвестра имени,

А конець ТРОНУ на ТРУНЪ и ТРОНИ!

УМЕР СИЛВЕСТЕР, конець той ТРЕН ТРОНУ.

ТРОН взаєм ТРЕНУ конець по ПАТРОНУ.













ПРИМІТКИ


Панегіричні вірші



Ευφόνια веселобрмячаа. — K.: Друкарня лаври, 1633. — 5 ненум. арк. (див.: Запаско, Ісаєвич. — № 235.)

Публікації: Студинський К. Панегірик «Евфоніа веселобрмячаа», посвячений Петрові Могилі в р. 1633 // ЗНТШ. — 1895. — Т. 8 — Кн. 4. — C. l — 14; Tuтов, 1916. — С. 306 — 310; Тітов, 1924. — С. 306 — 310.

Подається за першодруком (примірники ЦДАДА, ДПБ).



Гербы и трены при гробЂ и трунЂ того ж ясне превелебного єго милости господина, отца и пастыра кир Сильвестра Косова, архієпископа, митрополита кієвского, галицкого и всея Россіи, екзархи святЂйшого апостол[c]кого Константінополского трону, з свЂтом раздЂленного, на подЂленне жалю, през музы коллекгіум Кієво-Могилеанского раздЂленыє. — Із кн.: Столп цнот знаменитых в Богу зешлому яснепревелебного єго милости господина отца и пастыра Сильвестра Коссова, архієпископа митрополита Кієвского, галицкого и всея Россіи, екзархи святЂйшого апостол[с]кого Константінополского трону, з свЂтом раздЂленнаго, на подЂлениє жалю, през музы коллекгіум Кієво-Могилеанского раздЂленые: На раздЂленіє Косовіаньских гербов. — К.: Друкарня лаври, 1658. — Зшитки К, Л, Н, О, П, Р, С, Т, У, Ф, X, ю (Запаско, Ісаєвич. — № 394.)

Публікується вперше.

Подається за першодруком (примірники РДБ, ДПБ). Підготовлено за участю Р. П. Радишевського.














Див. також:

«Евфоніа веселобрмячаа». Хрестоматія давньої української літератури О.Білецького.

АНОНІМ. Евфонія веселобриняча, 1632 — 1633 рр. Переклав О. Шугай.










Попередня     Головна     Наступна


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.