[Пол Коннертон. Як суспільства пам’ятають. — К., 2004. — С. 161-172.]

Попередня     Головна     Наступна





Примітки



Вступ


1. Особливо це стосується праць Мориса Галбвакса. Див. M. Halbwachs, Les cadres sociaux de la mémoire (Paris, 1925); La mémoire collective (Paris, 1950); La topographie legendaire des Evangiles en Terre Sainte (Paris, 1941); ‘La mémoire collective chez les musiciens’, Revue Philosophique, 127 (1939), pp. 136-65. У цьому зв’язку треба згадати також і деякі сучасніші дослідження: E. Shils, Tradition (London, 1981); Z. Bauman, Memories of Class (London, 1982); E. Hobsbawm and T. Ranger (eds.), The Invention of Tradition (Cambridge, 1983); P. Nora, Les lieux de la mémoire (Paris, 1984); R. Boyers, Atrocity and Amnesia. The Political Novel since 1945 (Oxford, 1985); B. A. Smith, Politics and Remembrance (Princeton, 1985); P. Wright, On Living in an Old Country (London, 1985); D. Lowenthal, The Past is a Foreign Country (Cambridge, 1985); F. Haug, Female Sexualization: A Collective Work of Memory (tr. E. Carter, London, 1987).

2. Цінні корективи до політично-санітарної розмови про постіндустріалізм можна знайти, наприклад, у H. Schiller, Mass Media and American Empire (New York, 1969); The Mind Managers (Boston, 1973); Communication and Cultural Domination (New York, 1977); Information and the Crisis Economy (Oxford, 1986); але також зверніть увагу на працю: A. Mattelart, Multinational Corporations and the Control of Culture (tr. M. Chanan, Brighton, 1979).

3. Див. F. Jameson, The Political Unconscious (Ithaca, 1981).

4. M. Proust, Remembrance of Things Past (tr. C. K. Scott Moncrieff and T. Kilmartin, London, 1981), vol. 1, p. 20.

5. M. Proust, Remembrance of Things Past, vol. 111, pp. 1007-9.





1. Соціальна пам’ять


1. Умови і часові параметри цієї трансформації розглядаються в R. Koselleck, ‘Der neuzeitliche Revolutionsbegriff als geschichtliche Kategorie’, Studium Generale, 22 (1969), pp. 825-38.

2. Див. T. Schieder, ‘Das Problem der Revolution im 19. Jahrhundert’,

Historische Zeitschrift, 170 (1950), p. 233-71; G. Steiner, ‘The Great Ennui’, in In the Bluebeard’s Castle: Some Notes Towards the Redefinition of Culture (London, 1971), pp. 11-27. /162/

3. I. Kant, ‘Der Streit der Fakultäten’ (1778), Philosophische Bibliothek, 252, p. 87.

4. Щодо судових процесів за декретами режиму-наступника див. O. Kirchheimer, Political Justice: the Use of Legal Procedure for Political Ends (Princeton, 1961), pp. 304ff.

5. A. Camus, The Rebel (tr. A. Bower, London, 1953), p. 112.

6. Щодо відмінності у значенні між актом потаємного вбивства та публічної страти королів див. M. Walzer, Regicide and Revolution (Cambridge, 1974).

7. Щодо політичної теології монархічного режиму див, зокрема, E. H. Kantorowicz, The King’s Two Bodies: a Study in Medieval Political Theology (Princeton, 1957); M. Bloch, The Royal Touch: Sacred Monarchy and Scrofula in England and France (tr. J. E. Anderson, London, 1973); L. Hunt, Politics, Culture, and Class in the French Revolution (Berkeley, 1984); також див. F. Kern, Kingship and Law in the Middle Ages (New York, 1970); M. Walzer, Regicide and Revolution (Cambridge, 1974).

8. Див. M. Walzer, Regicide and Revolution, p. 18.

9. Щодо карнавалів див. M. Bakhtin, Rabelais and his World (tr. H. Iswolsky, Cambridge, Mass., 1968), pp. 196-277; щодо сучаснішої інтерпретації тем, піднятих Бахтіним, див. P. Stallybrass and A. White, The Politics and Poetics of Transgression (London, 1986).

10. Щодо фасонів одягу за часів Французької революції див. Sennett, The Fall of Public Man (Cambridge, 1975), pp. 183 ff.

11. Див. Sennett, The Fall of Public Man (Cambridge, 1975), pp. 64-72.

12. Див. M. Oakeshott, Rationalism in Politics (London, 1962), p. 119.

13. Щодо дискусії про очікування та жанри див., зокрема, E. D. Hirsch, Validity in Interpretation (New Haven, 1967). Короткий огляд цих тем можна знайти в G. Buck, ‘The Structure of Hermeneutic Experience and the Problem of Tradition’, New Literary History, 10 (1978), pp. 31-48.

14. Див. R. Collingwood, The Idea of History (Oxford, 1946), зокрема, pp. 266ff; J. Goldstein, Historical Knowledge (Austin, Texas, 1976), зокрема, рр. 13-16, 52-9.

15. Див. F. Gabrieli, ‘The Arabic Historiography of the Crusades,’ in B. Lewis and P. M. Holt (eds.), Historians of the Middle East (London, 1962), pp. 98-107; B. Lewis, History: Remembered, Recorded, Invented (Princeton, 1975); E. Sivan, ‘Modern Arab Historiography of the Crusades’, Asian and African Studies, 8 (1972), pp. 102-49.

16. Див., наприклад, A. Kohli-Kunz, Erinnern und Vergessen (Berlin, 1972); J. Ritter, ‘Die Aufgabe der Geisteswissenschaften in der modernen Gesellschaft’, Schriften der Gesellschaft zur Förderung der Westfalischen Wilhelms-Universität zu Münster, Heft 51 (Münster, 1961).

17. Див., зокрема, F. Meinecke, Historism: the Rise of a New Historical Outlook (tr. J. E. Anderson, London, 1972); P. H. Reill, The German Enlightenment and the Rise of Historicism (Berkeley, 1975); також /163/ див. LBerlin, Vico and Herder (London, 1976) та P. Rossi, ‘The Ideological Valencies of Twentieth-Century Historicism’, History and Theory, Beiheft 14 (1975).

18. Щодо рольових ігор у суспільстві незнайомих людей див. R. Sennett, вказана праця.

19. M. Proust, Remembrance of Things Past, (tr. C. K. Scott Moncrieff and T. Kilmartin, Harmondsworth, 1981), vol. 1, p. 62.

20. Щодо пліток у сільському житті див. J. Berger, Pig Earth (London, 1979). Однак слід зазначити, що у деяких сучасних дослідженнях ставиться за мету розглядати сільське життя в ширшому соціальному та національному контексті, дослідження «зовнішніх» економічних і політичних впливів, результатом такого історичного підходу стало те, що села рідше стали розглядатися як статичні, ізольовані утворення. Див. C. Bell and H. Newby, Community Studies: an Introduction to the Sociology of the Local Community (London, 1971); J. Boissevain and J. Friedl (eds.), Beyond Community: Social Process in Europe (The Hague, 1975); J. Ennew, The Western Isles Today (Cambridge, 1980); S. H. Franklin, Rural Societies (London, 1971); A. Macfarlane, with S. Harrison and C. Jardine, Reconstructing Historical Communities (Cambridge, 1977), щодо «міфу про спільноту»; R. Schulte, ‘Village Life in Europe’, Comparative Studies in Society and History, 27 (1985), pp. 195-206.

21. Щодо маніпуляцій політичною пам’яттю, здійснюваних за допомогою контролю над офіційними записами про діяльність політиків, див. J. Chesneaux, Pasts and Futures, or, What is History For? (London, 1978).

22. Див. H. Butterfield, The Discontinuities Between the Generations in History (Cambridge, 1972).

23. Див. T. Schieder, ‘Das Problem der Revolution im 19. Jahrhundert’, Historishce Zeitschrift, 170 (1950), pp. 233-71.

24. Див. J. Joll, 1914: The Unspoken Assumptions (London, 1968).

25. S. Terkel, Working: people talk about what they do all day and how they feel about what they do (London, 1975).

26. P. Fussell, The Great War and Modern Memory (New York, 1975).

27. C. Levi, Christ Stopped at Eboli (tr. F. Frenaye, London, 1963), pp. 130 ff. — зокрема.

28. З питання наративно структурованих розповідей про події, присутніх у щоденному спілкуванні, див. A. Macintyre, After Virtue (London, 1981), pp. 190-201.

29. Щоправда, треба відзначити, що недавно з’явилася ціла низка праць, в яких висвітлюються питання соціальної пам’яті: E. Shils, Tradition (London, 1981); Z. Bauman, Memories of Class: Pre-History and After Life of Class (London, 1982); S. Nora, Les lieux de la mémoire (Paris, 1984); B. A. Smith, Politics and Remembrance (Princeton, 1985); P. Wright, On Living in an Old Country (London, /164/ 1985); F. Haug, Female Sexualization: a Collective Work of Memory (tr. E. Carter, London, 1987).

30. Щодо особистої пам’яті див. R. Wollheim, The Thread of Life (Cambridge, 1984); S. Shoemaker, ‘Persons and Their Past’, American Philosophical Quarterly, 7 (1970), 269-85.

31. Див. C. B. Martin and M. Deutscher, ‘Remembering’, The Philosophical Review, 75 (1966), pp. 161-96; D. Wiggins, Identity and Spatio-Temporal Continuity (Oxford, 1967), pp. 50 ff., зокрема.

32. Див. H. Bergson, Matter and Memory (tr. N. M. Paul and W. S. Palmer, London, 1962).

33. B. Russell, The Analysis of Mind (London, 1921), pp. 166 ff.

34. A. R. Luria, The Man with a Shattered World (tr. L. Solotaroff, London, 1973).

35. Див. J. Laplanche and J. B. Pontalis, The Language of Psychoanalysis (tr. D. Nicholson-Smith, London, 1973).

36. S. Freud, ‘Remembering, Repeating and Working Through’ (1914), Standard Edition, XII, pp. 147-56.

37. Щодо ролі наративу в психоаналізі див. M. Sherwood, The Logic of Explanation in Psychoanalysis (New York, 1969); D. P. Spence, Historical Truth and Narrative Truth: Meaning and Interpretation in Psychoanalysis (New York, 1982).

38. У цьому зв’язку див., зокрема, F. C. Bartlett, Remembering (Cambridge, 1932); J. Piaget and B. Inhelder, Memory and Intelligence (tr. A. J. Pomerans, London, 1973); A. Lieury, La mémoire, résultats et théories (Bruxelles, 1975).

39. Щодо кольорової амнезії див. M. Merleau-Ponty, Phenomenology of Perception (tr. C. Smith, London, 1962).

40. P. Winch, The Idea of a Social Science (London, 1958).

41. Ibid., pp. 57ff.

42. Див. M. Oakeshott, Rationalism in Politics (London, 1962), pp. 61-9 та 119-29, зокрема.

43. P. Winch, Idea of a Social Science, p. 58.

44. Ibid., pp. 59-60.

45. Цей випадок аналізує Тейлор, див. C. Taylor, ‘Interpretation and the Sciences of Man’, in Philosophy and the Human Sciences, volume II (Cambridge, 1985), pp. 23ff.

46. Див. M. Sahlins, ‘La Pensee Bourgeoise: Western Society as Culture’, in Culture and Practical Reason (Chicago, 1976), pp. 166-204.

47. Див. A. Martinet, Elements de linguistique générate (Paris, 1960).

48. Див. H. E. Roberts, ‘The Exquisite Slave: the Role of Clothes in the Making of the Victorian Woman’, Signs, 2 (1977), pp. 554-69.

49. Див. M. Halbwachs, Les cadres sociaux de la mémoire (Paris, 1925); Halbwachs, La mémoire collective (Paris, 1950); див. також його роботи: La topographie ligendaire des evangiles en terre sainte: Etude de mimoire collective (Paris, 1941); ‘La mémoire collective chez les musiciens’, Revue Philosophique, 127 (1939), pp. 136-65. /165/

50. M. Halbwachs, Les cadres sociaux de la mémoire (Paris, 1925), p. 392.

51. Ibid., p. 358.

52. Ibid., pp. 233-4.

53. Див. M. Bloch, The Historian’s Craft (tr. R. Putnam, Manchester, 1954), pp. 40-1; про Галбвакса (видання 1925 р.) див. M. Bloch, ‘Mémoire collective, tradition et coutume’, Revue de Synthese Historique, 40 (1925), pp. 73-83.

54. На підтвердження цієї тези і особливо тієї її частини, де говориться про роль бабусь у традиційних суспільствах, див., зокрема, D. Fabre and J. Lacroix, La Tradition orale du conte occitan (Paris, 1974), volume I, esp. pp. 111-15.







2. Церемонії вшанування пам’яті


1. Детальніше про ритуали націонал-соціалістів див. H. T. Barden, The Nuremberg Party Rallies, 1929-39 (London, 1967); J. P. Stern, Hitler: The Fuhrer and the People (London, 1975); K. Vondung, Magie und Manipulation, Ideologischer Kult und politische Religion des Nationalsozialismus (Gottingen, 1971).

2. S. Lukes, ‘Political Ritual and Social Integration’, Sociology, 9 (1975), pp. 289-308, p. 291, зокрема.

3. Про значення та смисл ритуалів і обрядів поза межами їхнього

звичайного виконання див. C. Geertz, ‘Religion as a Cultural System’, in D. Cutler, (ed.), The Religious Situation (New York, 1968), pp. 639-87.

4. Докладніше про єврейську літургію див. B. S. Childs, Memory and Tradition in Israel (London, 1962); I. Elbogen, Der jüdische Gottesdienst in seiner geschichtlichen Entwicklung (Hildesheim, 1962); N. N. Glatzer (ed.), The Passover Haggadah (New York, 1969); A. Z. Idelson, Jewish Liturgy and its Development (New York, 1967); B. Lewis, History: Remembered, Recorded, Invented (Princeton, 1975), pp. 47-8; S. Mowinckel, Religion und Kultus (Gottingen, 1953); J. Pederson, Israel, its Life and Culture (Oxford, 1940); J. Petuchowski, Contributions to the Scientific Study of the Jewish Liturgy (New York, 1970).

5. Детальніше про християнську літургію див. O. Casel, The Mystery of Christian Worship (ed. B. Neunheuser, London, 1962); F. Clark, Eucharistic Sacrifice and the Reformation (Oxford, 1967); Y. M. -J. Congar, Tradition and Traditions (tr. M. Naseby and T. Rainborough, London, 1966); R. Guardini, The Church and the Catholic, and the Spirit of the Liturgy (tr. A. Lane, London, 1935); J. A. Jungmann, Liturgische Erneuerung Rückblick und Ausblick (Kevalaer, 1962); J. A. Jungmann, The Liturgy of the World (tr. H. E. Winstone, London, 1966).

6. Детальніше про мусульманські свята див. G. E. Von Grunebaum, Muhammadan Festivals (New York, 1951) and B. Lewis, History: Remembered, Recorded, Invented (Princeton, 1975), p. 49. /166/

7. Див. S. Freud, Totem and Taboo, in Standard Edition, vol. XII (tr. J. Strachey, with A. Freud, assisted by A. Strachey and A. Tyson, London, 1953-66). Щодо Фройдової інтерпретації ритуалу див. P. Ricoeur, ‘Psychoanalysis and the Movement of Contemporary Culture’ in P. Rabinow and W. M. Sullivan (eds.), Interpretive Social Science (Berkeley, 1979), pp. 301-9.

8. R. Wollheim, The Sheep and the Ceremony (Cambridge, 1979).

9. E. Durkheim, The Elementary Forms of Religious Life (tr. J. W. Swain, London, 1915), p. 225.

10. З питання екстраполяції досліджень символізму на дослідження політичних ритуалів див. E. Shils and M. Young, ‘The Meaning of the Coronation’, Sociological Review, n. s. 1 (1953), pp. 63-81; L. Warner, The Living and the Dead: A Study of the Symbolic Life of Americans (New Haven, 1959).

11. З питання застосування політичних ритуалів як засобів когнітивного контролю див. N. Birnbaum, ‘Monarchies and Sociologists: a Reply to Professor Shils and Mr. Young’, Sociological Review, n. s. 3 (1955), pp. 5-23; C. Geertz, ‘Centers, Kings, and Charisma: Reflections on the Symbolism of Power’, in J. Ben-David and T. N. Clark (eds.), Culture and its Creators, Essays in Honor of Edward Shils (Chicago, 1977), pp. 150-71; S. Lukes, ‘Political Ritual and Social Integration’, Sociology, 9 (1975), pp. 289-308.

12. M. Bakhtin, Rabelais and his World (tr. H. Iswolsky, Cambridge, Mass., 1968), pp. 196-277.

13. Детальніше про такий підхід до інтерпретації обрядів і ритуалів див. D. Cannadine, ‘The Context, Performance and Meaning of Ritual: the British Monarchy and the «Invention of Tradition», c. 1820-1977’, in E. Hobsbawm and T. Ranger (eds.), The Invention of Tradition (Cambridge, 1983), pp. 101-64, 104-8, зокрема.

14. З питань вивчення політичних ритуалів за часів ранньої модерної доби див., зокрема: S. Anglo, Spectacle, Pageantry and Early Tudor Policy (Oxford, 1969); D. M. Bergeron, English Civic Pageantry, 1558 — 1642 (London, 1971); P. Burke, Popular Culture in Early Modern Europe (London, 1978); R. E. Giesey, The Royal Funeral Ceremony in Renaissance France (Geneva, 1960); E. Muir, Civic Ritual in Renaissance Venice (Princeton, 1981); S. Orgel, The Illusion of Power: Political Theater in the English Renaissance (Berkeley, 1975); R. Strong, Splendour at Court: Renaissance Spectacle and Illusion (London, 1973); F. A. Yates, The Valois Tapestries (London, 1959).

15. Серед праць, в яких досліджувалися політичні ритуали модерної доби, назвемо, зокрема: E. Hobsbawm and T. Ranger (eds.), The Invention of Tradition (Cambridge, 1983); а також — M. Agulhon, ‘Esquisse pour une archeologie de la republique: l’allegorie civique feminine’, Annales, 28 (1973), pp. 5-34; Agulhon, Marianne into Battle: Republican Imagery and Symbolism in France, 17891880 (tr. /167/ J. Lloyd, Cambridge, 1981); R. Bocock, Ritual in Industrial Society (London, 1974); G. Kernodle, From Art to Theater (Chicago, 1944); C. Lane, The Rites of Rulers: Ritual in Industrial Society the Soviet Case (Cambridge, 1981); G. L. Mosse, ‘Caesarism, Circuses and Monuments’, Journal of Contemporary History, 6 (1971), pp. 167-82; G. L. Mosse, ‘Mass Politics and the Political Liturgy of Nationalism’, in E. Kamenka (ed.), Nationalism: the Nature and Evolution of an Ideal (London, 1976), pp. 39-54; M. Novak, Choosing our King (New York, 1974); C. Rearick, ‘Festivals and Politics: The Michelet Centennial of 1898’, in W. Laqueur and G. L. Mosse (eds.), Historians in Politics (London, 1974), pp. 59-78; C. Rearick, ‘Festivals in Modern France: the Experience of the Third Republic’, Journal of Contemporary History, 12 (1977), pp. 435-60; R. Samson, ‘La fête de Jeanne d’Arc en 1894: controverse et célébration’, Revue d’Histoire Moderne et Contemporaine, 20 (1973), pp. 444-63; L. Warner, The Living and the Dead: a Study of the Symbolic Life of Americans (New Haven, 1959).

16. Щодо винайдення традицій за часів Третьої республіки та Німеччини за часів Вільгельма II див. E. Hobsbawm, ‘Mass-Producing Traditions: Europe, 1870-1914’, in E. Hobsbawm and T. Ranger (eds.), The Invention of Tradition (Cambridge, 1983), pp. 263-307, зокрема 269ff. та 273ff., а також — T. Nipperdey, ‘Nationalidee und Nationaldenkmal in Deutschland im 19. Jahrhundert’, Historische Zeitschrift, 208 (1968), 529-85.

17. Див. B. Lewis, History: Remembered, Recorded, Invented (Princeton, 1975), pp. 3-41.

18. E. Leach, ‘Ritualisation in Man in Relation to Conceptual and Social Development’, in J. Huxley (ed.), Philosophical Transactions of the Royal Society of London, Series B, vol. 251 (1966), зокрема, pp. 405-6.

19. Див. R. A. Rappaport, ‘The Obvious Aspects of Ritual’, Cambridge Anthropology, 2 (1974), p. 32.

20. З питання такого «надлишку значень» див. P. Ricoeur, Interpretation Theory: Discourse and the Surplus of Meaning (Fort Worth, 1976). Детальніше про зміни у драматичних трактуваннях міфу про Ореста див. К. von Fritz, Antike und moderne Tragödie (Berlin, 1962), pp. 113ff.; щодо міфу про Антігону див. G. Steiner, Antigones (Oxford, 1984); детальніше про те, як міфи трансформуються у західній культурі, і зокрема про трансформації міфу про Прометея, див. H. Blumenberg, Work on Myth (tr. R. M. Wallace, Cambridge, Mass., 1985).

21. Див. A. Baumstark, ‘Das Gesetz der Erhaltung des Alten in liturgisch hochwertiger Zeit’, Jahrbuch für Liturgiewissenschaft, 7 (1927), pp. 1-23.

22. Див. A. Z. Idelson, Jewish Liturgy and its Development (New York, 1932), p. 310; W. Leslav, Falasha Anthology. The Black Jews of Ethi-/168/opia (New York, 1951), p. 124; S. Strizower, The Children of Israel. The Beni Israel of Bombay (Oxford, 1971), p. 14.

23. У своєму підходові до питання формальних рис ритуальних дій я базуюся на двох класичних працях: M. Bloch, ‘Symbols, Song, Dance and Features of Articulation’, Archives Europeennes de Sociologie, 15 (1974), pp. 55-81; і роботі R. A. Rappaport, ‘The Obvious Aspects of Ritual’, Cambridge Anthropology, 2 (1974), pp. 3-68. Panпапорт розвинув цю тему далі в серії своїх статей: ‘Ritual, Sanctity and Cybernetics’, American Anthropologist, 73 (1971), pp. 59-76; ‘The Sacred in Human Evolution’, Annual Review of Ecology and Systematics, 2 (1971), pp. 23-44; ‘Liturgy and Lies’, International Yearbook for Sociology of Knowledge and Religion, 10 (1976), pp. 75-104; ‘Concluding Comments on Ritual and Reflexivity’, Semiotica, 30 (1980), pp. 181-93. Детальний коментар до теми формального боку ритуалів див. також: A. F. C. Wallace, Religion: an Anthropological View (New York, 1966); V. Turner, The Forest of Symbols (Ithaca, 1967); Turner, The Ritual Process (Chicago, 1969); Turner, Dramas, Fields and Metaphors (Ithaca, 1974); J. Skorupsky, Symbol and Theory: a Philosophical Study of Theories of Religion in Social Anthropology (Cambridge, 1976); S. J. Tambiah, ‘A Performative Approach to Ritual’, Proceedings of the British Academy, 65 (1979), pp. 113-69.

24. Детальніше про питання «перформативності» (представлення), див. J. L. Austin, How to do Things with Words (Oxford, 1962); Austin, ‘Performative Utterances’, in Philosophical Papers, nd ed., J. O. Urmson and G. T. Warnock (eds.) (Oxford, 1970); J. R. Searle, Speech. Acts (Cambridge, 1968). Щодо властивості ритуалу бути розіграним у формі дійства див. R. Finnegan, ‘How to do Things with Words: Performative Utterances among the Limba of Sierra Leone’, Man, 4 (1969), pp. 537-51; J. Ladriere, ‘The Performativity of Liturgical Language’, Concilium, 2 (1973), pp. 50-62; H. Lavondes, ‘Magie et langage’, L’Homme, 3 (1963), pp. 109-17; S. J. Tambiah, ‘A Performative Approach to Ritual’, Proceedings of the British Academy, 65 (1979), pp. 113-69.

25. Див. G. van der Leeuw, Religion in Essence and Manifestation (tr. J. E. Turner, Gloucester, Mass., 1967), pp. 405-11, зокрема.

26. Деякі моменти, що стосуються рухів тіла, які мають щось спеціально виражати/представляти, можна знайти у М. Блока та Р. Раппапорта.

27. R. Jakobson, ‘Grammatical Parallelism and its Russian Facet’, Language, 42 (1966), p. 399.

28. Детальніше про канонічний паралелізм див., зокрема: J. J. Fox, ‘On Binary Categories and Primary Symbols’, in R. Willis (ed.), The Interpretation of Symbolism (London, 1975), pp. 99-132; Fox, ‘Roman Jakobson and the Comparative Study of Parallelism’, in D. Armstrong and C. H. van Schooneveld (eds.), Roman Jakobson. /169/ Echoes of his Scholarship (Lisse, 1977), pp. 59-90; див. також — L. I. Newman and W. Popper, Studies in Biblical Parallelism (California, 1918-23); S. Gevirtz, Patterns in the Early Poetry of Israel (Chicago, 1963); G. A. Reichard, Prayer: The Compulsive Word (Seattle, 1944); W. Steinitz, Der Parallelismus in der finnisch=karelischen Volksdichtung (Helsinki, 1934).

29. M. Bloomfield, Rig-Veda Repetitions (Cambridge, Mass., 1916), p. 5.

30. Детальніше про цей аспект ритуалів див., зокрема, M. Bloch, ‘Symbols, Song, Dance and Features of Articulation’, Archives Europeennes de Sociologie, 15 (1974), pp. 55-81.

31. P. de Man, ‘Literary History and Literary Modernity’, Daedalus, 99 (1970), pp. 384-404.

32. Ibid., pp. 388-9.

33. Див. H. Lefebvre, Everyday Life in the Modern World (tr. S. Rabinovitch, London, 1971). З питання ставлення постмодернізму до історії див. FJameson, ‘The Cultural Logic of Capital’, New Left Review, 146 (1984), pp. 53-93.

34. T. Mann, ‘Freud and the Future’, tr. H. T. Lowe-Porter, in P. Meisel (ed.), Freud (Englewood Cliffs, N. J., 1981), pp. 45-60.

35. Див. S. Zukin, ‘Ten Years of the New Urban Sociology’, Theory and Society, 9 (1980), pp. 575-601.

36. Глибокий аналіз саме цих рис, притаманних модерній добі, див. у праці: M. Berman, All that is Solid Melts into Air (New York, 1982); рецензію на книжку М. Бермана див. у праці: P. Anderson, ‘Modernity and Revolution’, New Left Review, 144 (1984), pp. 96-113.

37. Щодо календарного повторення див. H. Hubert and M. Mauss, ‘La representation du temps dans la religion et la magie’, Melanges d’Histoire des Religions (Paris, 1909), pp. 189-229; M. Eliade, The Myth of Eternal Return (New York, 1954); Eliade, The Sacred and the Profane (New York, 1959); Eliade, Myth and Reality (New York, 1963); R. Caillois, L’Homme et le sacre (Paris, 1950); G. Dumezil, ‘Temps et mythes’, Recherches Philosophiqu. es, 5 (1935-6), pp. 235-51; R. Marchal, ‘Le retour eternal’, Archives Philosophiques, 3 (1925), pp. 55-91.

38. A. J. Wensinck, ‘The Semitic New Year and the Origin of Eschatologe’, Acta Orientalia, I (Lund, 1923), pp. 158-99.

39. H. Hubert and M. Mauss, ‘La representation du temps dans la religion et la magie’, Melanges d’Histoire des Religions (Paris, 1909) p. 206.

40. Див. S. J. Tambiah, ‘The Magical Power of Words’, Man, 3 (1968), pp. 175-208.

41. M. Bloch, ‘Symbols, Song, Dance and Features of Articulation’, Archives Europeennes de Sociologie, 15 (1974), pp. 77-8.

42. R. Caillois, Man, Play, and Games (tr. M. Barash, London, 1962) pp. 108-9.

43. D. Forde, The Ethnography of the Yuma Indians (Berkeley, 1931). /170/

44. Див. E. Canetti, Crowds and Power (tr. C. Stewart, London, 1962), pp. 313-14.

45. L. Lévy-Bruhl, Primitives and the Supernatural (tr. L. A. Clare, New York, 1973), pp. 123-4.

46. Детальніше про свята шиїтів див. E. Canetti, Crowds and Power, pp. 171-81.

47. Детальніше про жести літургії та біблійні посилання див. J. Danielou, The Bible and the Liturgy (London, 1956).





3. Тілесні практики


1. Див. M. Mead, Continuities in Cultural Evolution (New Heaven, 1964), pp. 45-6, зокрема.

2. Детальніше про позу «стояння прямо» див. E. Straus, Essays in Phenomenological Psychology (London, 1966), pp. 137-65.

3. Див. G. Lakoff and M. Johnson, Metaphors We Live By (New York, 1980), pp. 15-20, 56-7, зокрема.

4. Див. P. Ricoeur, Interpretation Theory: Discourse and the Surplus of Meaning (Fort Worth, 1976), pp. 42ff.

5. З питання впливу письма на соціальну пам’ять див., зокрема: J. Goody, The Domestication of the Savage Mind (Cambridge, 1977); J. Goody and I. P. Watt, ‘The Consequences of Literacy’, Comparative Studies in History and Society, 5 (1963), pp. 304-45; J. Goody, ‘Literacy and the Non-Literate’, in R. Disch (ed.), The Future of Literacy (Englewood Cliffs, 1973); J. Goody, ‘Mémoire et apprentissage dans les sociétés avec et sans écriture: la transmission du Bagre’, L’Homme, 17 (1977), pp. 29-52; див. також — E. L. Eisenstein, ‘Some Conjectures about the Impact of Printing on Western Society and Thought’, Journal of Modern History, 40 (1968), pp. 1-56; I. J. Gelb, A Study of Writing (Chicago, 1952); E. A. Havelock, Origins of Western Literacy (Toronto, 1976); Havelock, ‘The Preliteracy of the Greeks’, New Literary History, 8 (1977), pp. 369-92; Havelock, The Literate Revolution in Greece and its Cultural Consequences (Princeton, 1982).

6. З питання впливу ритму на культуру див., зокрема: M. Jousse, ’Etudes de psychologie linguistique. Le style oral rhythmique et mnemotechnique chez les verbo-moteurs’, Archives de Philosophie, vol. II, 4 (1924), pp. 1-240; а також E. A. Havelock, Preface to Plato (Cambridge, Mass., 1963).

7. З питання літературного та культурного скептицизму див. J. Goody and I. P. Watt, ‘The Consequences of Literacy’, Comparative Studies in History and Society, 5 (1963), pp. 304-45.

8. Детальніше про письмо та пам’ять-звичку див. S. Butler, Life and Habit (London, 1878), pp. 6-7.

9. M. Foucault, Discipline and Punish. The Birth of the Prison (tr. A. Sheridan, London, 1977), p. 152. /171/

10. Детальніше про кінематограф як інституцію див. C. Metz, Le Signifiant imaginaire (Paris, 1977).

11. D. Efron, Gesture and Environment (New York, 1941).

12. A. di Jorio, La Mimica degli Antichi Investigata nel Gestire Napoletano (Napoli, 1832).

13. K. Sittl, Die Gebdrden der Griechen und Romer (Leipzig, 1890).

14. D. Erasmus, De civilitate morum puerilium (Basel, 1530).

15. N. Elias, The Civilizing Process (tr. E. Jephcott, London, 1978).

16. Детальніше про стилізацію споживання див. P. Bourdieu, Distinction (tr. R. Nice, London, 1984).

17. Comte de Saint-Simon, Projets de Gouvernement du Due de Bourgogne (1714 — 15), ed. P. Mesnard (Paris, 1860) та Mémoires (London, 1788).

18. Див. R. Mousnier, Social Hierarchies: 1450 to the Present (tr. P. Evans, London, 1973); R. Mousnier, Les Institutions de la France sous la monarchie absolue, 1598 — 1789 (Paris, 1974).

19. M. Proust, Remembrance of Things Past (tr. C. K. Scott Moncrieff and T. Kilmartin, London, 1981), vol. III, p. 1006.

20. La Roque, Traite de la Noblesse (Paris, 1735), Preface, цитовано у Mousnier (1974), p. 101.

21. La Bruyere, Characters (tr. J. Stewart, Harmondsworth, 1970), p. 133.

22. M. Foucault, Power/Knowledge (selected interviews and other writings, ed. and tr. C. Gordon, Brighton, 1980), p. 147.

23. Див. R. Hatton, ‘Louis XIV. At the Court of the Sun King’, in A. G. Dickens (ed.), The Courts of Europe: Politics, Patronage and Royalty, 1400 — 1800 (London, 1977), pp. 233-62.

24. Детальніше про концепцію символічного капіталу див. P. Bourdieu, Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste (tr. R. Nice, London, 1984).

25. M. Proust, Remembrance of the Things Past (tr. C. K. Scott Moncrieff and T. Kilmartin, London, 1981), vol. 1, pp. 791-2.

26. З питання відмінності між «знанням» і «пізнаванням» див. інші праці П’єра Бурдьє, зокрема: P. Bourdieu, ‘Remarques provisoires sur la perception du corps’, Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 14 (1977), pp. 51-4; Bourdieu, ‘La production de la croyance: contribution a une economie des biens symboliques’, Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 13 (1977), pp. 3-44; P. Bourdieu and J. C. Passeron, Reproduction in Education, Society and Culture (tr. R. Nice, London, 1977); Bourdieu, Outline of a Theory of Practice (tr. R. Nice, London, 1977); Bourdieu, Distinction (tr. R. Nice, London, 1984).

27. D. Sudnow, Ways of the Hand: the Organization of Improvised Conduct (London, 1978), pp. 30-3.

28. Ibid., pp. 12-13.

29. W. Dewey, Human Nature and Conduct: an Introduction to Social Psychology (London, 1922), pp. 24-5. /172/

30. M. Merleau-Ponty, Phenomenology of Perception (tr. C. Smith, London, 1962), p. 144.

31. Класичний аналіз цього поворотного моменту в історії герменевтики ми знайдемо у H. -G. Gadamer, Truth and Method (London, 1975); E. Betti, ‘Zur Grundlegung einer allgemeinen Auslegungslehre’, in Festschrift fur Ernst Rabel (Tubingen, 1954), vol. 11, pp. 79-168; E. Betti, Allgemeine Auslegungslehre als Methodik der Geisteswissenschaften (Tubingen, 1967).

32. Див. P. Ricoeur, Hermeneutics and the Human Sciences (tr. J. B. Thompson, Cambridge, 1981), p. 91.

33. З питання аналогії між правовою та теологічною герменевтикою див. E. Betti, ‘Zur Grundlegung einer allgemeinen Auslegungslehre’, in Festschrift für Ernst Rabel (Tübingen, 1954), vol. 11, p. 145; J. Wach, Das Verstehen (Hildesheim, 1966), vol. II, pp. 60-1, 183ff.

34. Детальніше про середньовічні інтерпретації Римського права див. P. Koschaker, Europa und das Römische Recht (München, 1966); Q. Skinner, The Foundations of Modern Political Thought (Cambridge, 1978), vol. 1, pp. 9-12.

35. Детальніше про гуманістів-правників і вивчення Римського права див. D. R. Kelley, ‘Legal Humanism and the Sense of History’, Studies in the Renaissance, 13 (1966), pp. 184-99; Kelley, Foundations of Modern Historical Scholarship: Language, Law and History in the French Renaissance (New York, 1970); Kelley, ‘Vera Philosophia: the Philosophical Significance of Renaissance Jurisprudence’, The Journal of the History of Philosophy, 14 (1976), pp. 267-79; Q. Skinner, I, pp. 105-6, II, 269-72, 290-3.

36. Детальніше про середньовічні інтерпретації Біблії див. W. Schwarz, Principles and Problems of Biblical Translation (Cambridge, 1955); Q. Skinner, The Foundations of Modern Political Thought (Cambridge, 1978), I, pp. 208-9.

37. Детальніше про інтерпретації Біблії, зроблені гуманістами, див. W. Schwarz, Principles and Problems of Biblical Translation (Cambridge, 1955); Q. Skinner, The Foundations of Modern Political Thought (Cambridge, 1978), I, pp. 209-12.

38. E. Panofsky, Renaissance and Renascences in Western Art (Stockholm, 1960), pp. 110-11.

39. Детальніше про розвиток критичного прочитання див., зокрема, J. H. Franklin, Jean Bodin and the Sixteenth-Century Revolution in the Methodology of Law and History (New York, 1963), та J. G. A. Pocock, ‘The Origins of Study of the Past’, Comparative Studies in History and Society, 4 (1962), pp. 209-46.

40. З питання подвійної стратегії «ефірності», з одного боку, та «матеріалізації» — з другого, див. R. Keat, ‘The Human Body in Social Theory: Reich, Foucault and the Repressive Hypothesis’, Radical Philosophy, 42 (1986), pp. 24-32.











Попередня     Головна     Наступна


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.