Попередня       Головна       Наступна





ЖИТІЄ АВРААМІЯ СМОЛЕНСЬКОГО



ЖИТИЕ И ТЕРПЂНИЕ ПРЕПОДОБНАГО ОТЦА НАШЕГО АВРАМЬЯ, ПРОСВЂТИВШАГОСЯ ВЪ ТЕРПЂНЬИ МНОЗЕ, НОВАГО ЧЮДОТВОРЦА ВЪ СВЯТЫХЪ ГРАДА СМОЛЕНЬСКА



Господи благослови.

О пресвятый царю, отче и сыне и святый душе, слово божие, искони сый вь вЂкы, сътворивый небо и землю, видимая и невидимая, отъ небытья насъ въ бытие приведый; и не въсхотЂ насъ презрЂти въ мнозЂй прелести мира сего, но посла на избавление наше сынъ свой единочадый. Глаголеть бо пророкомъ духъ святый: «Не ходатай, ни аггелъ осия ны, но самъ сый преклонь небеса и сниде»; и родися отъ святыя и пречистыя и неискусобрачныя приснодЂвыя Мариа безъ сЂмене отъ святаго духа, и поживъ яко человЂкъ на земли, и страсть претерпЂ отъ твари своея, и смерть вкуси на крестЂ, безстрастенъ сый и бесмертенъ божествомъ, и въ гробЂ положенъ, и въскресе третий день. явися ученикомъ своимъ и увЂривъ я, и многа знамениа и чюдеса показа предъ ученикы, и взыиде на небо къ отцю, и сЂде одесную, и посла святый свой духъ на святыя апостолы, и тЂми вся языкы просвЂти и научи истиннЂ вЂровати и славити бога, и се, заповЂдаа, глаголаше: «Се азъ с вами есмь по вся дни до скончания вЂка».

И се преже написаниа молю ти ся, господи Исусе Христе сыне божий, молитвами пресвятыя и пречистыа дЂвы матере и всЂхъ небесныхъ силъ, и всЂхъ святыхъ молбами, и дай же ми разумъ, просвЂщенъ божиею благодатью, подаждь мнЂ худому и грЂшнЂишу паче всЂхъ свЂтлый подвигъ житиа и терпЂниа начати, еже о житьи блаженаго Аврамиа, бывшаго игумена монастыря сего святыя владычица нашея богородица, его же день успениа нынЂ празднующи память чтемъ.

Се же, братия, въспоминающу житие преподобнаго и не сущу написану, печалью по вся дни обдержимъ быхъ и моляхся богу: «Господи, сподоби мя вся по ряду писати о житьи богоноснаго отца нашего Авраамиа», — да и по насъ сущии черноризци, приемше наказание и почитающе, ти, видяще мужа доблЂсть, въсхвалятъ бога и, угодника его прославляющии, на прочий подвигъ укрЂпяться, паче же въ странЂ сей, яко такъ мужь явися, угодникъ болий. О семъ бо рече господь пророкомъ, яко «отъ утробы матерня възвахъ тя». Хотящу же ми начати исповЂдати, преже молюся богови, глаголя сице: «Владыко мой вседержителю, благымъ подателю, отче господа нашего Исуса Христа, прииди на помощь мнЂ и просвЂти сердце мое на разумЂние заповЂдий твоихъ, отвръзи устнЂ мои на исповЂдание устенъ твоихъ и чюдесъ, и на похваление святаго твоего угодника, и да прославиться имя твое, яко ты еси помощникъ всЂмъ уповающимъ на тя въ вЂкы».

БЂ бо сей блаженый Авраамей отъ вЂрну родителю рождься, бЂста и та въ законЂ господни добрЂ живуща благочестно. БЂ же отець его всЂми чтимъ и любимъ, отъ князя честь приемля, бЂ бо воистинну отъ всЂхъ опознанъ, яко и правдою украшенъ, и многымъ въ бЂдахъ помагая, милостивъ и тихъ къ всЂмъ, къ молит†и ко церквамъ прилежа. Тако же и мати его всЂмъ благочестиемъ украшена. Та же не яко неплоды бЂста: двЂма на десятъ дшеремъ отъ нею рождьшимся, и не бЂ има отрочате. И се бысть има отъ божиа строениа. Многымъ желаниемъ моляста бога подати има отроча, многы же обЂты и милостыня церквамъ и монастыремъ дающа, — и послуша ею богъ и дасть има отроча. Еще бо ему носиму въ утробЂ матрьни, обави и Христова благодать и възва, освяти, и яко преже Самоила АннЂ подасть. Бысть бо она нЂкая дЂва и блаженая черноризица. Отъ божиа промысла нЂкогда, недЂли сущи, бысть ей у заутрении годЂ опочивающий, и удариша въ двери и възъваша ю: «Скоро въстани и поиди, яко Марья отроча роди, имаши е ты крещати». «И се бысть, — глаголаше, — ми, яко на явЂ. И вшедшу ми в домъ къ матери его, яко отроча мыяху мнози же святители священнолЂпно, яко крещениемъ благодати освяшающи, и нЂкая жена вельми пресвЂтла сияющи, предстоящи и одежу бЂлу, яко подобну снЂгу бЂлЂиши, дръжащи. И слугамъ прашающимъ: «Кому, госпоже, дати отроча се?» — и повелЂ имъ к собЂ принести. Она же свЂтлою оною ризою яко свЂтомъ одеже и дасть матери его. Се же сказающи ми матери его, и она глаголаше: «В тотъ часъ отроча оживе въ утробЂ моей».

И свершившим же ся днемъ рождению, родиста блаженаго дЂтища, таче въ осмый день принесоста къ святителю божью, яко же обычай есть христианомъ, имя дЂтищу нарещи. Прозвитеръ же, видЂвъ дЂтища, сердечныма очима и благодатью божиею прозряше о немъ, яко хощеть измлада богу датися. Таче минуша 40 дни дЂтищу, крещениемъ освятиша и. Отрочя же ростяше и кормимо родителема своима, и благодать бо жиа бЂ с нимъ, и духъ божий измлада в онь вселися. И егда же бЂ отрочатемъ Христовою благодатью въ возрастъ смысла пришедшу, родителя же его даста и книгамъ учити. Не бо унывааше, яко и прочая дЂти, но скорымъ прилежаниемъ извыче, к сему же на игры съ инЂми не исхожааше, но на божественое и на церковное пЂние и почитание преже инЂхъ притекая, яко о семъ родителема радоватися, а инЂмъ чюдитися таковому дЂтища разуму. Господня бо бЂ благодать на немъ, просвЂщающи разум его и наставляющи на путь заповЂдей Христовыхъ. Егда же въ болший възрастъ прииде, всею телесною красотою и добротою яко свЂтъ сияше. Родителема же его къ браку принужающимъ, но тъй самъ не въсхотЂ, но паче поучивъ ею и наказавъ презрЂти и възненавидЂти житейскую сию славу, прелесть мира сего, и въсприяти мнишескый чинъ.

ТЂма же отшедшима житиа сего къ богу, онъ же повелику обрадовася и дасть богу славу, тако изволшему, богатьство же, яже остависта родителя его, убогымъ раздаде, вдовицамъ и сиротамъ, и черноризцемъ все, бояся, и како бы бес печали всЂхъ земныхъ отъити и наставити мысль свою къ богу, и утвержая, и уча ся господню словеси, глаголюшему: «И аще кто не възметь креста своего, не поидеть въслЂдъ мене, нЂсть мнЂ подобенъ». Богодухновеныя же книгы и святыхъ житиа почитая, и како бы ихъ житиа и труды, и подвигъ въсприяти, измЂнися свЂтлыхъ ризъ и в худыя ся облече, и хожааше яко единъ отъ нищихъ, и на уродство ся преложь, и расмотряя, и прося, и моляся богу, како бы спастися и в кое мЂсто приити. И утаився всЂхъ, богу наставляющу, отшедъ отъ града дале 5 поприщь, острижеся, яко же мнози вЂдятъ святые Богородици монастырь, къ въстоку, Селища нарицають. И бысть оттолЂ по благодати Христо†болий на подвигъ, и на вся труды подвизаяся, и мыслью въспоминая святаго града Иерусалима и гробъ господень, и вся честная мЂста иже избавитель богъ и спасъ всего мира иде же страсть приятъ нашего ради спасениа, и вся честная мЂста, и преподобныхъ отець пустыня, иде же суть подвигъ и трудъ свершивше; дивнаго началника всЂмъ и восиявшаго, ангеломъ равна, великаго меню Антониа, бывшаго крЂпка, храбра и побЂдившаго силою крестною духы неприязненыя Илариона, бывъшаго ученика его; по немъ свЂтлаго в постьницЂхъ чюдотворца Еуфимья; иже по нихъ Саву и Феодосья архимандрита ... старейша всЂхъ наставника черноризцемъ, сущимъ окрестъ Иерусалима.

Изъ всЂхъ любя часто почитати учение преподобнаго ЕфрЂма и великаго вселеныя учителя Иоанна Златоустаго, и Феодосия Печерьскаго, бывшаго архимандрита всеа Руси. И вся же святыхъ богодухновенныхъ книгъ житиа ихъ и словеса проходя и внимая, почиташе день и нощь, беспрестани богу моляся и поклоняяся, и просвЂщая свою душю и помыслъ. И кормимъ словомъ божиимъ, яко дЂлолюбивая пчела, вся цвЂты облЂтающи и сладкую собЂ пищу приносящи и готовящи, тако же и вся отъ всЂх избирая и списая ово своею рукою, ово многыми писци, да яко же пастухъ добрый, вся свЂдый паствы и когда на коей пажити ему пасти стадо, а не яко же невЂжа, невЂдый паствы, да овогда гладомъ, иногда же по горамъ разыдуться, блудяще, а инии отъ звЂрей снЂдени будуть. Тако всЂмъ есть вЂдомо невЂжамъ, взимающимъ санъ священьства. Тако же и корабленикъ, и хитрии кормници, вЂдуще путь и пристанище ихъ, милости ожидающе отъ бога и подобна вЂтра, а не противу бури и волнамъ морьскымъ, но съ божиею помощью како ити нареченнаго града бес пакости и потопления. Аще ли в градъ далний хотяще поити, тъ вЂдущихъ просимъ, егда суть пути различнии и мЂста сущихъ разбойникъ, и того всего боимся и молимъ бога, дабы безъ всякоя бЂды дойти.

Но на прежереченная възвратимся, отнеле же начахомъ, о дарехъ слова божия, данное отъ бога преподобному Авраамию. Яко же кто хотя нареченъ быти воеводы отъ царя, то не вся ли събираетъ храбрыя оружникы и тако стати крЂпко, урядившеся на противныя, съ божиею помощию наступити и побЂдити? Тако и сей такому дару и труду божественыхъ писаний и прилежа, и почитая, и како бы свой корабль своея душа съ божиею помощию съблюсти многыхъ бурь и волнъ, реку напастей отъ бЂсовъ и отъ человЂкъ, съ упованиемъ непогружену отъ сихъ бЂдъ оного пристанища спасенаго доити и в тишину небеснаго Иерусалима бога нашего приити. Пишетъ бо смерть, искушениа и брань по святымъ книгамъ наше же житие се есть, яко неудобь есть без напасти прЂйти никому же. Аще бо самъ владыко спасъ, господь и творець всЂмъ, и създавый вся, и пришедъ на спасение наше отъ пречистыя дЂвица богородица, толику страсть приятъ отъ своея твари, кромЂ бывъ всякого грЂха, всехъ святыхъ колко не то же ли претерпЂша и тако улучиша царство небесное, его же получити и мы молимся.

Пребысть же блаженый Авраамий въ прежереченнЂмъ монастыри въ трудЂ и въ бдЂнии, и въ алкании день и нощь, яко же и самому игумену, зрящу добраго житья, радоватися, и всей братьи славити бога, и мноземъ отъ мира притекати отъ него утЂшение приимати отъ святыхъ книгъ. И бЂ въ всемъ повинуяся игумену, и послушание имЂа къ всей братьи, и любовь, и смирение имый, и бога ради покоряяся всЂмъ. Искусивъ же его игуменъ, яко въ всемъ повинуется ему и послушаеть й, — бЂ бо и самъ игуменъ хитръ божественымъ книгамъ и вся свЂдый и проходя, яко же мнози свЂдятъ, и никто же смЂя предъ нимъ отъ книгъ глаголати, — и принуди же блаженаго Авраамиа прияти священическый санъ; и поставлену ему бывшу дьякономъ, и потомъ иерЂемъ при княженьи великого и христолюбиваго князя Мьстислава Смоленьскаго и всея Рускыа. Прием же блаженый священный санъ, болшее смирение приатъ, яко таку благодать Христосъ ему дарова.

Божественую же литургию съ всяцЂмъ тщаниемъ, иже за всего мира Христосъ повелЂ приносити, не единого же дне не остави, яко же и мнози вЂдять его бывша и до самое смерти, и не оставившаго церковная правила и божественая литургиа, и своего подвига. Нищету же и наготу, и укорениа же отъ диявола, и тугу, и искушение отъ игумена и отъ всее братьи, и отъ рабъ — кто можеть исповЂдати? Яко же ему самому глаголати: «Быхъ 5 лЂтъ искушениа терьпя, поносимъ, бесчествуемъ, яко злодЂй». Яко же не терпя его и видя себе диаволъ побежена отъ святого, и воздвиже на нь сию крамолу своими совЂты, хотя и оттоле прогнати; яко же и бысть. Видя бо диаволъ, яко мнози отъ града приходять и учениемъ духовнымъ его множатся, отъ многыхъ грЂхъ на покаяние приходять, аще ли и сице рЂчемъ: богу хотящу, яко «нЂсть лЂпо свЂтилнику во тмЂ сияти и укрытися граду, выше горы сущу». Пишетъ бо о великомъ свЂтитЂли и учители всего мира, о ЗлатаустЂмъ ИоанЂ, яко егда отъиде в пустыню и пребысть нЂколко врЂмя въ пустыни, яко многымъ трудомъ и въздержаниемъ, и алканиемъ приятъ врЂдъ и нужу отъ тЂла, яко же бысть и се ему отъ божиа промысла, да не учитель далече града будеть. ОттолЂ выйде въ градъ, уча и наказуя на страхъ господень.

И сице же и сему бысть отъ дияволя научениа, ибо нЂции отъ ерЂи, друзии же отъ черноризець како бы на нь въстати, овии же отъ града потязати и укорити исходяще, друзии спиру творяще, яко ничто же свЂдуща противу насъ глаголааху, и тако посрамлени съ студомъ отхожааху. И пакы не преставааху, крамолы на нь въздвизающе въ градЂ и везде, глаголюще: «Се уже весь градъ к собЂ обратилъ есть». Есть бо, о братие, о семь приложити слово на утЂшение вамъ: тако бо бЂ благодатью Христовою утЂшая приходящаа, и плЂняя ихъ душа и смыслъ ихъ, дабы възможно и неотходящу быти, яко же и сему мнози суть послуси. Яко же и самому игумену не стерпЂти, многыя к нему видя притекающаа, и не хотя того, его отлучи и глаголаше: «Азъ за тя отвЂщаю у бога, ты же престани уча»; и много озлоблениа на нь возложи.

И оттолЂ вниде въ градъ, и пребысть въ единомъ монастыри у Честьнаго Креста. И ту начаша болЂ приходити, и учение его множайшее быти, а врагъ сЂтоваашеся, а господь богъ раба своего прославляаше и съблюдааше на всяко время, благодать и силу подавая рабу своему. И пребысть мало время, и отъ многъ приемля утЂшение: подавааху ему на потребу и лише потребы, и потомъ скоро раздаваше вдовицамъ и нищимъ, а самъ еже «а потрЂбу собЂ приимаше. Украси же церковь иконами и завЂсами, и свЂщами, и мнози начаша отъ града приходити и послушати церковнаго пЂниа и почитаниа божественыхъ книгъ. БЂ бо блаженый хитръ почитати, дасть бо ся ему благодать божиа не токмо почитати, но протолковати, яже мнозЂмъ несвЂдущимъ и отъ него сказаная всЂмъ разумЂти и слышащимъ; и сему изъ устъ и памятью сказая, яко же ничто же ся его не утаить божественыхъ писаний, яко же николи же умлъкнуша уста его къ всЂмъ, к малымъ же и к великымъ, рабомъ же и свободнымъ, и рукодЂлнымъ. ТЂм же ово на молитву, ово на церковное пЂние, ово на утЂшение притекающихъ, яко и в нощи мало сна приимати, но колЂнное покланяние и слезы многы отъ очью безъ щука излиявъ, и въ перси биа и кричаниемъ богу припадая помиловати люди своя, отвратити гнЂвъ свой и послати милость свою, и належащимъ бЂдъ избавити ны, и миръ и тишину подати молитвами пречистыя дЂвы богородица и всЂхъ святыхъ. Написа же д†иконЂ: едину Страшный судъ втораго пришествиа, а другую испытание въздушныхъ мытарьствъ, их же всЂмъ нЂсть избЂжати, яко же великый Иоанъ Златаустъ учитъ, чемеритъ день поминаеть, и самъ господь, и вси святии его се проповЂдають, его же избЂжати нЂгде, ни скрытися, и рЂка огнена предъ судищемъ течеть, и книгы разгыбаются, и судии сЂде, и дЂла открыются всЂхъ. Тогда слава и честь, и радость всЂмъ праведнымъ, грЂшным же мука вЂчная, ея же и самъ сотона боится и трепещеть. Да аще страшно есть, братье, слышати, страшнЂе будетъ самому видети. Се же оставльше, на се пакы обратимся, яже о блаженЂмъ Аврамьи.

И сего убо не престааше Страшнаго поминая суда, испытаниа бояся, и не прЂстая прилЂжно бога моля и в нощь, и въ день, и къ всЂмъ приходящимъ оного страшнаго дне не престая о томъ глаголя и почитая великаго оного и свЂтлаго учителя вселеныя Иоана Златаустаго и преподобнаго ЕфрЂма, и всЂхъ богогласныхъ святыхъ, святаго духа, глаголанаго ими, собЂ внимая и всЂмъ проповЂдая. И бЂ блаженый съ въздерьжаниемъ отъ многаго пития, пьяньства же отинудь ненавидя, ризы же по смирению любя, драгыхъ велми бЂгая и смирение присно имЂа. На трапезы же и на пиры отинудь не исходя многыхъ ради зазираний, яже бывають отъ мЂста избирающихъ, и инЂхъ ради многыхъ, яже бывають отъ многаго ради пьяньства и бЂды, и того ради сего убЂгааше. Образъ же блаженаго и тЂло удручено бяше, и кости его, и състави яко мощи исщести, и свЂтлость лица его блЂдъ имуще отъ великаго труда и въздержания, и бдЂния, отъ многъ глаголъ, яже тружаашеся, поя и почитая, и молитву принося къ богу. И къ божествному егда приступаше жертвенику на божествное приношение отъ господа прЂданую апостоломъ на вечери, и апостолы намъ оного завЂта въ оставление грЂховъ, съ благобоязньствомъ и съ вниманиемъ, отинудь запрЂщаще же въ церкви не глаголати, паче же на литургии, и заповЂдая, и уча, всю имЂти веля мысль и съ душею тогда къ богу стройно же, по чину, лЂпо. Егда устраяшеся въ священчьскый санъ, образъ же и подобье на Великого Василья: черну браду таку имЂя, плешиву раз†имЂя главу. Но не зазрите ми, братье, моей грубости, не лжа бо си глаголю или какою хытростью, или мудростью, но многыхъ ради, иже его не видЂша и не слышаша. И въспоминаю господа, глаголюща: «Рабе лЂнивый и лукавый! Подобааше ти дати сребро мое купцемъ, да азъ быхъ на нихъ взялъ с лихвою». ТЂмъ, бояся сего осуждениа, сия написаю, да сего послушавше, прославимъ бога, давшего сию благодать и помощъ граду Смоленьску, блаженаго Авраамья.

Хотящу же ми и еще глаголати, помозЂте ми в молитвахъ вашихъ, да ми подасть господь и конець свершити — положити хотящимъ почитати и поревновати житью преподобнаго или прЂписати и велику отъ бога милость прияти сде и въ будущий и страшный день възданиа Христова. Но на прежереченая поминая възвратимся, отнюду же поидохомъ. Видя же себе сотона побЂжена Христовою силою отъ святаго, яко являашеся ему овогда в нощи, овогда въ день, устрашая и прЂтя, яко огнь освЂщаа и в нощи, яко мнозЂмъ еще не спящимъ с нимъ, да овогда стужая, ово являяся въ мнозехъ мечтаниихъ, яко и до стропа, и пакы яко левъ нападая, яко звЂрие лютии устрашающе, другое яко воини нападающе и сЂкуще, иногда и съ одра и смещуще. А егда отъ сна въстаяше блаженый, по малу сна укусивъ отъ злыхъ окаянныхъ бЂсовьскыхъ мечтовъ, и въ день болЂ ему о семь стужающе, тЂм же ово собою, ово въ жены бестудныя прЂображающеся, то же, яко о Великомъ Антонии пишется. Видя господь силу неприязнину и его злобу на ны, не попусти вся воли его, но яко же самъ вЂсть, тако и попущаеть по силЂ ... приимати его брань, яко же господь въ Еуангельи рече, яко «ни на свиньяхъ имать власти без божиа повелЂниа»; да искусни божии раби явятся. К сему же учить Златаустъ, глаголя: «Господи, аще попустиши единого врага, то ни весь миръ ему не удолЂеть, то како азъ възмогу, калъ и берние?» УкрЂпивый же Антониа и явлься ему, дръзати повелЂвъ: «Не бойся, азъ ти помогу». Той же и сему блаженому свою благодать и силу подавааше и избавляше.

И сими блаженаго всЂми искусивъ сатана, и не удолЂвъ, богу помагающу, и ту крамолу на нь въздвиже, яко же и при господи бысть: и вшедъ сотона въ сердца июдеомъ, и съвЂтъ сътворше на нь, и много поругавшеся, и страсти предаша господа славы. Сице же и на сего бысть: яко же бо сотона отъ прЂжняго монастыря отгна, сице и нынЂ сътвори, не могый окаянный терпЂти бывающая ради благодати и помощь вЂрнымъ и христолюбивымъ христианомъ и отъ всЂхъ побЂжаемъ силою Христовою. Но яко есть пасущихъ душа приимати бЂды, и вшедъ сотона въ сердца бесчинныхъ, въздвиже на нь: и начаша овии клеветати епископу, инии же хулити и досажати, овии еретика нарицати, а инии глаголаху на нь — глубинныя книгы почитаеть, инии же къ женамъ прикладающе, попове же знающе и глаголюще: «Уже наши дЂти вся обратилъ есть»; друзии же пророкомъ нарицающе и ина же многа на нь вЂщания глаголюще, их же блаженый чюжь. Истинною реку тако, никто же аше бы не глаголя на блаженаго Авраамиа въ граде, но диаволъ о семъ радоваашеся, а блаженый все, радуяся, терпяше о господи. Събраша же ся вси от мала и до велика весь градъ на нь: инии глаголють заточити, а инии къ стЂнЂ ту пригвоздити и зажещи, а друзии потопити и, проведше въсквозе градъ. ВсЂм же собравшимся на дворъ владычень, игуменомъ же и попомъ, и черньцемъ, княземъ и боляромъ, диакони и вси церьковници, внегда послаша по блаженаго, уже всЂмъ собравшимся. Посланыя же слугы, емше, яко злодЂа влачяху, овии ругахуся ему, инии же насмихаахуся ему и бесчинная словеса кыдающе, и весь градъ и по торгу, и по улицамъ — вездЂ полна народа, и мужи же, глаголю, и жены, и дЂти, и бЂ позоръ тяжекъ видЂти. Блаженый же бЂ яко птица ятъ руками, не умЂа, что глаголати или что отвЂщати, но едино упование имЂа къ богу и к нему моляся отъ такоя избавитися печали, и в собЂ въспоминая страсть господа нашего Исуса Христа, яко вся си претерпЂ нашего ради спасениа, и за нихъ моляся: «Господи, не постави имъ грЂха сего и не попусти на раба твоего предатися в руцЂ ихъ, но укроти и запрЂти, яко же предъ ученикы на мори вЂтру повелЂ умолкнути».

Яко же и бысть; князю бо и властелемъ умягъчи богъ сердце; игуменомъ же и ереомъ, аше бы мощно, жива его пожрети. Ведому же ему на снемъ, явися господь в то время преподобному ЛуцЂ Прусину у церькви честнаго архангела Михаила. Стоящу ему на молит†въ 9 часъ, и гласъ бысть ему, глаголющь, яко «се возводять блаженнаго моего угодника на снемъ съ двЂма ученикома, истязати хотять, ты же о немь никако же съблазнися». И глаголаше блаженый Лука на снимающихся на блаженаго Аврамия и на уничижающихъ его «Много бо бес правды хулящеи и уничижають; но да быша грЂси его на мнЂ были! И вы слышасте, яко хотЂша сътворити преже сего не имуще страха божия и тации же безумнии и епископъ и како хотЂша бес правды убити и. Иже и еще порокъ золъ и хула, и клятва зла, и гнЂвъ божий и за 30 лЂтъ пребысть, и еще вы прибудеть, аще ся того не покаете». Понеже възвратимся, о нем же начахъ глаголати. Приведену же бывшу блаженному на судъ, ничьсо же на нь вины не обрЂтающимъ, но бе-щину попомъ, яко воломъ, рыкающимъ, тако же и игуменомъ; князю же и велможамъ не обрЂтающимъ такыя вины, но изискавше все, нЂсть неправды никоея же, но все лжуть, тогда яко единЂми усты: «Неповинны да будемъ, владыко, — рекуще къ всЂмъ, — еже таку на нь крамолу въздвигнули есте, и неповинни есмы, иже на нь глаголетЂ или что съвЂщаете како любо безаконно убийство!» И глаголюще: «Благослови, отче, и прости, Аврамие!» — и тако отъидоша въ свояси.

ВидЂвше же сия тако отъидоша и яко нЂсть имъ конца, в чемъ осудити и, и рЂша отъ епископа на се приготованнымъ крЂпко стрЂщи и и блюсти и и ина два отъ ученикъ его, иже преподобному служаща добрЂ. Наутрия же събравшимся игумени и ереи, и вины, яже преже глаголааху, укоривше, озлобивше, възложиша на нь. И отъ того времене пакы вниде в монастырь, идЂ же бЂ преже остриглъся блаженый, яко не приемшу ему никоего зла. Се же отъ сего времене многа зла пребысть: елико бяше блаженнымъ научено, вси ти обратишася на своя дЂла злыхъ грЂхъ. И слава богу, терпяшему сихъ всЂхъ! И еще тогда блаженому Лазарю иерЂемъ сущу и по Игнатьи епископу бывшу, истинною рещи, яко поборникъ и пастухъ Христовы церкве словесныхъ овець, сьй бо бЂаше бога ради оставилъ епискупью свою и за многое обидЂние святыхъ церквей, иже обидятъ и властели, отъимающе чюжая бес правды и обидящихъ вдовица и сироты. Сьй бо видЂ и слыша, яко вся бес правды, яже на блаженаго Авраамиа ону крамолу въздвигнули, богу убо о семь възложившу, сьй пришедъ глагола къ епископу Игнатию: «Великой есть быти опитемьи граду сему, аще ся добрЂ не опечалиши»; яко же и бысть. Блаженый Игнатий сего послуша, скоро посла по всЂмъ игуменомъ и к всЂмъ попомъ, заповЂдая и запрЂщая всЂмъ отъ всякого речениа зла прЂстати, яже на блаженаго Авраамия. «Се бо, послушавъ васъ, на ся отъ бога въсприяхъ въ вЂкы опитемью. А вы, чада, покайтеся, а сами вЂсте, что прияша отъ бога въставшеи на великого Иоана Златаустаго; аще же не покаетеся, то то же и вы подъимете». Сего же ради блаженый имя нареклъ себЂ, своего святьца подражая, яко же бо и онъ, подражая, много пострадалъ отъ оноя веси и за ня моляся богу, обращая вся къ богу и спасая, блаженый же терпя ихъ запрещение.

Тако же бЂ и сему ихъ запрЂщение, яко и никому же не приходити к нему, мнози же мечници на всЂхъ путехъ стрЂжааху, а нЂции разграблени быша. Богу же хотящу всЂмъ спастися, овогда же человЂколюбие свое и милость являеть, овогда же казня, бЂда дая: глады, смерть, бездождье, сушу, туча тяжкыя, поганыхъ нахождениа, градъ плЂнение и вся, яже на ны отъ бога приходятъ. И тЂми обращая и приводя к собЂ, да не бо есмы безъ грЂха, а терпяще сихъ, рассудимъ, помянемъ, колико злыхъ, яже сътворихомъ и забытью предахомъ, в нощи же и въ день съгрЂшающе. Овии осужаютъ и хулятъ святителя и ереа, и черноризца, а сами яко безъ грЂха суще; а слышасте господа, глаголюща: «Святителя моя и черноризца, и ерЂа честьно имЂйте и не осужайте ихъ», — да не сами отъ господа приимете горкый судъ; да не забудете господа, заповЂдающа, рече бо господь: «За весь празднъ глаголъ въздати есть слово въ день судный». А Павелъ апостолъ, вселеныя учитель, глаголеть: «Что осужаете чюжаго раба? Своему господину или стоить, или падаеть, или въстанеть; силенъ же господь поставити и»; и пакы: «Ихъ ради приходить гнЂвъ божий на сыны непокоривыя». ТЂм же внимай мы кождо себе: кождо за ся въздати имать слово въ день суда.

Достойно же есть и сде помянути слово, яже отъ житья преподобнаго Савы и о патриарсЂ ЕрусалимьстЂмъ Ильи, его же Анастасьй царь бес правды повелЂ изгнати отъ престола, иного в него мЂсто възведе. Яко же се услышаша въ ИерусалимЂ гражане, яко изгнанъ бысть патриархъ, и зело порадовашася сему, яко за то прииде на ня гнЂвъ божий и бысть на ня 5 лЂтъ глада, да накажуться не радоватися о злЂ ни о коемъ же. Яко же приити иконому къ преподобному Са†и глаголати: «Уже суть братья не ядше всю недЂлю, да уже есть намъ не ударити в трапезЂ било». И преподобный же Сава, утЂшая, глаголаша, яко «не имать богъ презрЂти рабъ своихъ». По глаголу же преподобнаго бысть: нЂкто христолюбецъ 30 велблудъ имЂа, яже къ блаженому посла въ лавру, всякого брашна наполнивъ до изъобилья. Яко же призва иконома Сава и глагола к нему: «Есть ли ударити въ било?» Икономъ же повелику похули себе. А и еже о цари Анастасьи рекохомъ, иже патриарха Илью съ престола отгна, и гнЂвъ за то постиже божий, яко сказають смерть его: яви бо ся облакъ и молниа раз†о полатЂ царевЂ, тако гонимъ, убьенъ бысть гнЂвомъ.

Достоино же есть помянути зде о великомъ свЂтилЂ всего мира. Иже на святаго Иоана Златаустаго въставше злии, погнаша; и явистася ему великая апостола Петръ и Павелъ, глаголюща: «Дръзай, страстотерпче божий, господь с тобою, Миръ буди, мужайся и крЂпися, прияти бо имаши въздание, небесное царство и вЂнець свЂтелъ отъ бога, а въставшеи на тебе лютою смертью отъ бога казнь приимуть, яже и наскорЂ прияти имутъ и сде, и въ будущий судъ». Скончавъшу же ся блаженому, сбысться проповЂдь святую апостолу на крамольствовавшихъ и на отгнавшихъ святаго, да ови отъ епископъ напрасную смерть приимаху, инымъ же прыщые синиа по ногамъ бывааху, просЂдающеся, иному напрасенъ огнь, свыше сшедъ, руцЂ и нозЂ усуши, иному же нога обЂтрися и нача гнити, и претираемЂй ей, яко отъ тоя и другой тотъ же врЂдъ прияти, и въ три лЂта едва душю испусти, иному же языкъ яко затыка въ устЂхъ бяше, и в доску вписавъ, глаголаше свой грЂхъ, яко на святаго Иоана Златаустаго хулу глаголахъ; Евдоксию же лютый недугъ порази, лономъ бо ей кровь грядяше, и потомъ бысть смрадъ, и черви породи, и тако горкою смертию животъ свой злЂ сконча. Ибо видЂти гнЂвъ божий, напрасно на нихъ находяй и многымъ мукамъ и смертемъ предая тяжко. Но на иже глаголанная възвратимся, да уже о блаженЂмъ Авраамии помянемъ.

Скоро на сихъ бысть, да овии отъ игуменъ, инии же отъ поповъ напрасную смерть приимаху, яко вЂдуще и бывше въ сонмЂ на блаженнаго тужааху и припадааху ему на ногу, прощениа просяще, а не бывше на сонмЂ радоваахуся. Пишеть бо въ «Златыхъ Чепехъ» всея вселеныя святыхъ отець, яко бысть нЂкый отецъ отъ преподобныхъ, многымъ ползу творя словомъ и житиемъ. НЂции же отъ дЂйства дияволя завидЂвше и оклеветавша, много отсЂкоша отъ него и яже к нему ползы лишиша, послЂди же уразумЂвше диаволю лесть и покаявъшеся к нему, и прощение отъ него прияша, послЂди овии възбеснЂша, ови въ различныя впадоша бЂды грЂха ради. Рече бо спасъ:

«Смущая васъ, тъй прииметь судъ, кто любо буди». И се есть подобно помянути повЂсть нЂкоего отца духовна къ сыну духовну: корабль есмы мы, кормникъ же богъ, всего мира направляя и спасая своими присными рабы, реку же пророкы и апостолы, святителя и вся учителя божиа, дажде и до скончаниа вЂку сему. Да аще мы на ся възмемъ инЂхъ осужати, изгонити въ правду или бес правды, то уже отняли есмы отъ бога и отдали есмы оному противному, рекше диаволу, божий корабль. НынЂ же не вЂмы ся, в чемъ есмы, понеже ны взяла есть противная буря, а егда ны принесеть къ истоплению, тогда ся помянемъ безгода, яко никто же насъ о своихъ грЂсЂхъ нудится и плачеть, но ины осужаемъ и хулимъ, яко же рече господь: «ЧеловЂци взяша судъ мой, уже бо ихъ судиша, азъ имъ не сужду», того ради да не осужени будете от бога. Аще бо кто прииметь благодать отъ бога и даръ поучениа, то ни весь миръ таковаго можетъ оскорбити, имать бо надо всЂми бога помощника, яко же рече господь: «Азъ есмь с вами, никто же на вы». Се же отставльше, на се възвратимся.

Бывшу же бездождью велику въ градЂ, яко иссыхати земли и садомъ, и нивамъ, и всему плоду земленому, яко нЂ за колко бысть время, всЂмъ тужащимъ и молящимъ бога. И самъ епископъ, блаженый Игнатий, съ честнымъ крилосомъ и съ богобоязнивыми игумены, и ереи, и дьяконы, и черноризци, и съ всЂмъ градомъ, мужи и женами, и весь младый възрастъ, вкупЂ весь градъ, окрестъ ходяше съ честнымъ крестомъ и съ иконою дръжащею господа, и съ честными святыхъ мощьми, и с великымъ умилениемъ, и съ слезами помиловати люди своя, и послати милость свою на землю, и отвратити гнЂвъ свой: «Пусти, господи, дождь, одожди лице земли, молимся, святый». И кончавшимъ отпустъ, крестомъ и святыхъ мощьми воду освятивше, и отъидоша кождо въ свояси. И не бысть дождя на землю, и быша в печали велицЂ. Се же все бысть отъ божия промышления. И хотя богъ блаженаго Авраамиа обьявити, нЂкоему помянути възложи на сердце богъ, сущу иерею, яко, шедъ, помяну христолюбивому епископу Игнатию яже о блаженЂмъ Аврамии, глаголя сице: «Вси молихомся, не послуша насъ богъ. Кая вина така, яже на преподобнаго Авраамиа, яко лишенъ бысть божественыя литургиа? Егда и того ради бысть отъ бога казнь си?»

Тогда блаженный Игнатий въскорЂ посла по блаженнаго Аврамия, и призвавъ, и испытавъ, яко все лжа и оглаголание по зависти и злобЂ диаволи бысть, и простии, глаголя: «И благослови, честный отче, за невЂдЂние мое се ти сътворихъ, и весь градъ благослови, и прости послушавшихъ лживыхъ клеветникъ и оглагольникъ». И благослови пакы пречистую и честную литургию съвершати: «И моли бога о градЂ и о всЂхъ людехъ, да помилуеть господь и подасть богатно дождь свой на земьлю». И глагола блаженый къ святителю: «Кто есмь азъ грЂшный, да сице повелЂвае ми выше силы моея?» Но глагола: «Воля божиа да будеть о всЂхъ насъ! И ты преже о насъ помолися, честный о святителю, о своемъ ти богопорученЂмъ избраннЂмъ святемъ стадЂ словесныхъ овець». Отшедшу же блаженому и молящуся богу, и глаголющю: «Услыши, боже, и спаси, владыко вседръжителю, молитвами твоего святителя и всЂхъ иерей твоихъ, и всЂхъ людий твоихъ. И отврати гнЂвъ твой отъ рабъ твоихъ, и помилуй градъ сьй и вся люди твоя, и приими милостиве всЂхъ въздыхание и съ слезами молящих ти ся, и пусти, и одожди, напои лице земли, человЂкы и скоты възъвесели. Господи, услыши и помилуй!» — еще преподобному не дошедшу своея кЂлия, одожди богъ на землю дождь, яко славити бога всЂмъ и глаголати: «Слава тебЂ, господи, яко скоро послуша своего раба!» И бысть многа радость въ градЂ. И оттолЂ начаша притЂкати въ градЂ, и вси глаголати, яко «помилова богъ, избави ны отъ всЂхъ бЂдъ твоими, господи отче, молитвами». И отселЂ болЂ просвЂтися по благодати ХристовЂ. ЛЂпо же есть помянути и о житьи преподобнаго отца Феодосья Печерьскаго всеа Руси. Хотя богъ вЂру раба своего явити и отъ того мЂста на другое преселити, и пресвЂтлЂйшу и пространнЂйшу церковь възградити и уже умножившися братьи, и показа богъ чюдо в нощи, яко сказують, рекуще: бысть яко дуга въ образъ отъ верха церковна, а другый холмъ конець еа, и преподобнаго отца Феодосия идуща съ иконою пречистыя богородица и братьи въслЂдъ идуща и поюща, яко же и бысть потомъ. Тако же и нынЂ помянемъ о преподобнЂмъ Авраамии и о молит†пресвятыя богородица, и братьи въслЂдъ идущи и поюща, яко же и бысть потомъ, и хотящимъ показати мЂсто, на нем же блаженый о бозЂ хощетъ жити, и инЂмъ мнозЂмъ, иже имуть с нимъ спастися. Преподобный и благочестивый Игнатий епископъ мышляше создати церковь камену въ имя святаго Игнатья, в память собЂ, и есть вънЂ града и таково суще мЂсто близь и равьно, угодно на поставьление церкве и вся могуще въсприяти рядъ монастырескъ. И скупи ограды овощныя окрестъ его, и постави церквицю во имя Богоносца, и потомъ ту раздрушивъ и на ино мЂсто пресели, и основа болшу, и нарече во имя святое владычица нашеа богородица Положение честные ризы и пояса. И быша в немъ нЂколико братье, блаженымъ питаеми епископомъ Игнатием.

Некотории же буяци несмыслении унииждааху, глаголюще: «Аще хощетъ кто, да идеть на игуменьство», имя нарицающе. Преподобный же епископъ к мнозЂм глаголаше и благодатию же божиею прозря духовныма очима, яко имать прославити богъ мЂсто се и молитва пресвятыя богородица, и мнози имутъ в немъ спастися о Христо†благодати о бозЂ, пребывающе и в немъ притекающе христолюбивии людие. По мнозЂ же времени, богу о семъ промысляющу, стужаше же бо в себЂ блаженый Авраамий, яко далече сущу града приходящимъ. Тако же блаженый помянувъ епископъ божию волею тогда, призва единого отъ своего честнаго крилоса перьваго отъ старЂйшихъ протопопу, именемъ Георгий, глагола к нему о блаженЂмъ Авраамии, помянувъ, яко далече ему сущу града, скорбь ему велья, да призоветь и скоро.

Скоро же блаженный прииде по повелЂнию епископа, и вшедъ, сътвори поклонение, глаголя: «Благослови, владыко святый, раба твоего». Призва блаженаго Авраамиа епископъ, утЂшая, глаголаше: «Како, отче, о господи пребываеши?» Оному же рекшу: «Ей, владыко святый, истинною молитвами твоими добрЂ», — и рече к нему епископъ: «Хощу дати ти благословение, аще е приимеши». ОтвЂщавъ блаженый, глаголаше: «Честно есть благословение яже нъ и даръ». И глагола к нему епископъ: «Се благословение: поручаю ти и даю пресвятые богородици дом: поиди, похваля бога и славя, и моли о всЂхъ». Блаженый же радоваашеся и хваляше бога, таку даровавшаго благодать рабу своему молитвами святыя богородица. И входящу ему въ врата монастырьская, нЂкако свЂтъ восия ему въ сердци отъ бога и с радостью просвЂщая душю его и помыслъ, яко же се всЂмъ повЂдааше. Яко же сице Иаковъ во снЂ видЂ лЂствицю, досязающу до небеси, и глаголаше, яко «есть господь на семь мЂстЂ», то же то и сему открываашеся, уже бо господь искусна и яви. И събысться псаломъ Давидовъ: «Възведе человЂкы на главы наша, и проидохомъ сквозЂ огнь и воду, и изведе ны в покой». Яко же бо царь по многыхъ побЂдахъ и трудЂхъ на болший санъ и честь възводить своего воина, да уже и сему господь богъ самъ подаеть рабу своему утЂшение, яко трудившуся, и всЂхъ сердца обращая своею благостью, далнимъ же и ближнимъ, и просвЂщая всЂхъ душа.

И оттолЂ нача пребывати в первЂмъ подвизЂ, и всЂмъ же притекающимъ с радостью великою, ибо велиа благодать божиа на градЂ, вся просвЂщающи и веселящи, и хранящи, избавляющи, тишину же и мир, и всЂхъ благыхъ на многа лЂта подающи, и еще не оскудЂти имать молитвами святыя богородица и преподобнаго ради Авраамия и всЂхъ святыхъ его. И оттолЂ прослави и господь болЂ, зане же злЂ блаженаго оскорбивше обращатися начаша и припадати на ногу, просяще прощениа. Иже всЂми ненавидимъ бывъ, всЂми любимъ бысть, да иже преже бояхуся приити, то убо не боящеся, но радующеся приходяху, не точью гражане едини приходяху, но съ женами и съ дЂтьми, но и отъ князь, и отъ вельможь работнии же и свободнии притекааху, вси своя грЂхы к нему исповЂдающи, и тако отхожааху в домы своа радуюшеся, Приемь же блаженый домъ святыя богородица и украси ю яко невЂсту красну же, яко же и преже и болЂ, рцЂмъ, иконами и завЂсами, и свЂщами; яко же и нынЂ есть видЂти и всЂмъ притекающимъ в домъ ея милости и заступлению, въ хвалу богу и угодника его. Мнози же хотяху быти черноризцы, но не ту абие постризааше, вЂдый трудъ, искушение велико отъ общаго всего врага, и се братьи числомъ 17. Сице же блаженый искушааше отъ Христовы благости, — вся бо ему господь откровенно даяше разумЂти, — жити хотящимъ и к нему притекающимъ, тако отвЂщевая: глаголаше къ послушливымъ и смЂренымъ, веля имъ часто притекатя к собЂ, елико бо ихъ отъ златолюбьства и злобы, тЂхъ удаляшеся. Сице бо и отъ своихъ напастий много, и отъ черноризець приимаше искушение, да того ради скоро не приимаше и. Искушаше же сице, вЂдый по книгамъ, но слыша нЂкоего игумена сице бывша, точью до 12 числомъ имяше мнихъ, два же въ искусе. А егда кто хотяше отъ него пострищися, то знаменаше преже, къ коему брату внидеть: да аще поидяще къ подвижну брату, то стоя славяше бога, руцЂ въздЂвъ и о немъ моляся къ господу, аще ли не къ такому, то печаленъ бываше. То же на собЂ блаженый помышляше, вЂдый, яко нудьно есть лЂнящимся сий подвигъ черноризьцЂмъ, а подвизающимся рече господь: «ВъзмЂте иго мое на ся, и научитеся отъ мене: яко кротокъ есмь и смиренъ сердцемъ; и обрящете покой душамъ вашимъ и утЂшение. Ибо яремъ мой благъ, и брЂмя мое легко есть», — всЂмъ притекающимъ к тобЂ истиннымъ сердцем.

Велику же любовь потомъ стяжаста блаженая: епископъ радоваашеся, яко таковаго дарова ему богъ свята и блаженна мужа, Авраамий же радоваашеся, яко тако дарова ему богъ свята и блаженна епископа; Авраамий же пакы радовашеся, яко такъ даръ благодати приемъ от него. Мало же по такой любви поживъ епископъ, и преставися къ богу, по правдЂ рещи, воистинну святу и преподобну и къ богу тако подвизався, отъ уности потрудився и до самоя сЂдины великаго священичьства. И тако преставися къ богу святитель великый Игнатий града Смоленьска, яко же въ преставленьи его мнози повЂдають о немъ, глаголюще, яко великъ свЂтъ сниде на нь съ небесе, яко и страхъ нападе на вся, и тако взиде радуяся на небеса, свершивъ течение добрЂ о господЂ бозЂ. И вси въпросимъ милости отъ бога, да помилует ны по милости своей, яко дарова святителя таковаго граду сему. И оттолЂ болЂ начатъ подвизатися блаженый Авраамий о таковЂмъ разлучении преподобнаго въ смЂрении мнозЂ и въ плачи отъ сердца съ воздыханиемъ и съ стенаньми, поминааше бо о собЂ часто о разлучении души от тЂла. Блаженый Авраамий часто собЂ поминая, како истяжуть душу пришедшеи аггели, и како испытание на въздусЂ отъ бЂсовьскыхъ мытаревъ, како есть стати прЂдъ богомъ и отвЂтъ о всемъ въздати, и в кое мЂсто поведутъ, и како въ второе пришестие предстати предъ судищемъ страшнаго бога, и какъ будеть отъ судья отвЂтъ, и како огньная рЂка потечетъ, пожагающи вся, и кто помагая будеть развЂи покаяниа и милостыня, и беспрестанныя молитвы, и кто всЂмъ любы, и прочая иная дЂла благая, яже обрЂтаются помагающия души. Мы же сего ни на памяти имамы, но ово о семь, а другое о иномъ станемъ, не имуще ни единого слова отвЂщати предъ богомъ.

Пребысть же блаженый в таковЂмъ подвизании вся дни лЂтъ живота своего, о семь бдя и моляся съ въздыханиемъ, многы же научивъ и наказавъ пребывати въ добрЂмъ трудЂ, въ бдЂнии же и въ молитвЂ, въ терпЂнии же и смирении, въ милостыни же и въ любви. И сице утверди вся съ слезами многами сихъ не забывати николи же и глаголаше: «И мене смиренаго не забывайте въ молитвахъ вашихъ, моляшися владыцЂ и богу и пресвятЂй его матери съ всЂми святыми его». И потомъ болЂзни на блаженаго нашедши, и тако преставися, предавъ блаженую и святую свою душю господеви, его же желааше и получи, царьство небесное. И пребысть блаженый Авраамий подвизаяся лЂтъ 50, подвизаяся отъ уности до конца живота своего о ХристЂ ИсусЂ господЂ нашемъ, ему же слава и дръжава съ отцемъ и святымъ духомь нынЂ и присно въ вся бесконечныя вЂкы. Аминь.


А се конець блаженаго и преподобнаго отца нашего Авраамиа и похвала граду сему, и заступление пречистЂй богородици приснодЂвЂ, и похвала. Азъ же грЂшный и недостойный ЕфрЂмъ и в лЂности мнозЂ пребывая, и в послЂдний всЂхъ, и празденъ, и пустъ бывъ всЂхъ благыхъ дЂлъ, раз†въ праздно имя облекохся, въ аггельскый сий санъ, именемъ черноризець нарицаюся, дЂлы же злыми далече его отстою. А како нарекуся, абы послЂдний нарЂщися не могу, дЂла бо злая, яже сдЂяхъ, обличають мя и стужають, тЂм же послЂдний въ житии и блаженому, рцЂмъ, быхъ ученикъ, иже ни по малу быхъ послЂдуя житию, терпЂнию, смирению, любви и молит†и всЂхъ его благыхъ нравовъ и обычай, но по вся дни пианъ и веселяся, и глумяся в неподобныхъ дЂлехъ, иже въ правду быхъ празденъ. Онъ умиленый плачася, азъ же веселяся и глумляся; онъ иже на молитву и почитаниа божественыхъ книгъ, на славословие въ божию церковь тщася, азъ же на дремание и на сонъ многъ; онъ еже трудитися и бдЂти, азъ празденъ ходити и в лЂности мнозЂ, онъ еже непразденъ ходити, азъ же в лЂности мнозЂ; онъ еже не празднословити и не осужати, азъ же осужати и празднословити; онъ же страшный судный день божий поминая, азъ же трапезы велиа и пиры; онъ паметь смертную и разлучение души отъ телеси, испытание въздушныхъ мытаревъ, азъ же бубны и сопЂли, и плясаниа; онъ еже подражати житие святыхъ отецъ и подобитися благому житью ихъ, и почитая святая жития ихъ и словеса, азъ же быхъ подражая и любя пустотная и суетная злыхъ обычая; онъ еже смирити себе и уничижити, азъ же веселитися и гордЂти; онъ нищету любя и безъимЂньство и вся раздавая требующимъ и сиротамъ, азъ еже събрати и не подати, побЂженъ отъ многыя скупости и немилосердия; онъ по смЂрению ризы любя, азъ же красны и многоцЂнны; онъ рогоже положи и постелю жестоку, азъ же постелю мяхъку и теплу; и не могый терпЂти студени и мраза и стерпяше, азъ же баню имЂа утЂшену и теплу; онъ о нищихъ тужа, изволя самъ алченъ быти и не вкуся, азъ же отинудь ихъ ненавидя и презря; онъ нагыхъ видЂвъ плещу и неодЂныхъ, мразомъ изъмерзъшихъ, одЂ, азъ же не вЂмъ, яко ти тако же отъ тоя же утробы произыдоша, и еще же мнози, утаившися, страньствують господа ради, яко же рече Павелъ апостолъ, вселеныя учитель: «Их же ни весь миръ имать, яко ходиша въ овчинахъ и в козьяхъ кожахъ, заблужающе и скрывающеся по вселеннЂй, не имуще ни дому, заблуждающе въ верьтепЂхъ и в пещерахъ земныхъ».

Сего ради, господье, и отци, и братья, не могу дивнаго и божественаго, и преподобьнаго образъ и подобие похвалити, грубъ и неразуменъ сый, оного бо образъ свЂтелъ и радостенъ, и похваленъ, образъ же мой теменъ и лукавъ, и мерзокъ, и безстуденъ, аще хощу, не достигну. Како имамъ похвалити? Прошу милости, помощи отъ господа и все упование имЂа, надежу и помощь възлагаю на пресвятую и пречистую дЂву и богородицю Марию, та бо имать болЂ всЂхъ дръзновение къ сыну и богу нашему Исусу Христу, молящися съ всЂми бесплотными силами и съ всЂми святыми, могущи мя спасти и избавити отъ всЂхъ бЂдъ. И та ми есть помощница и поручница животу и спасению, и зде и въ будущий день, та бо вЂсть избавити и подати помощь своимъ рабомъ, елико и когда требуемъ ея на помощь, в дому и на пути, и на мори, въ буряхъ и волнахъ, и на бранехъ, и въ всЂхъ бЂдахъ скорЂе молниа обрЂтающися на помощь, в нощь же и во день, и на всякъ часъ изъбавляющи и хранящи отъ всЂхъ съвЂтъ, сотонинъ, глаголю, и всЂхъ его дЂмонъ, и отъ всякоя крамолы, и поганыхъ нашествия, и всЂхъ съвЂтъ и съвЂщаниа испроверьзи. Святителя и черньца, и всего церковнаго чина, и сонма, князя же, и вся христианы въ молитвЂ, госпоже, испроси, пресвятая и приснодЂво богородице Марие, сына своего и бога нашего молящи прилежно за порученное тебЂ стадо новыхъ людий, яже избра сынъ твой и богъ нашь Исусъ Христосъ, иже прииде на землю, родися отъ пречистыя ти утробы, и бысть богъ и человЂкъ, и страсть, и смерть приятъ, яко же изволи, тако и бысть, и отъ гроба въскресъ, и царьство адово испровергъ, и на небеса къ отцю възыде, и раздруши всю неприязнину силу. И тако раздруши нынЂ измаилтескыя языкы, разсыпли и расточи, яко прахъ отъ гумна вЂтру, молитвами пречистыя ти матере, и възвесели новыя люди избранное стадо, гнЂвъ свой устави, избавление и милость подати, да и еще прибудеть, твоею храними милостью, вседръжителю господи, да не ркуть языци, гдЂ есть богъ их, но услыши и приими молитву всЂхъ молящих ти ся, иного бо упованиа и помощи не имамъ раз†тебе.

И мое же худое грЂшнаго и недостойнаго раба твоего Ефрема моление умиленое, господи ИсусЂ ХристЂ, приими и помилуй, и не отлучи мене лика преподобныхъ. Аще ти много съгрЂшихъ и тя прогнЂвахъ паче всЂхъ, но не вЂмъ иного бога раз†тебе, иже словомъ всяческая яко въсхотЂ и быша, ты бо повелЂ и създашася, всяко дыхание хвалить тебе, владыку и господа, сътворшему и създавшему всяческая. Направи же и научи мя, господи, творити волю твою, и посли благодать в помощь рабу твоему, да всегда, тобою съхраняемъ, избавляюся отъ всЂхъ нападений вражьихъ. И подаждь всему граду и рабу твоему руку твоея помощи, всегда ми падающу и лютЂ съгрЂшающу, и не повели взяти, о владыко, отъ мене душа моея непокаянны отъ тЂла грЂшна, но малое покаяние мое приими, яко блуднаго сына и блудницю, и разбойника, и въскреси мя, и оживи, въ мнозЂхъ грЂсЂхъ суща, молитвами святыя и пречистыя ти матере дЂвы и всЂхъ небесныхъ силъ, и всЂхъ отъ вЂка святыхъ, послужившихъ и много потружьшихся по тобЂ.

Иже и нынЂ преподобнаго и блаженнаго Аврамиа успениа память празднуемъ и радующеся ликоствуемъ. Радуйся граде твердъ, набдимъ и хранимъ десницею бога вседръжителя! Радуйся пречистая дЂво, мати божия, иже градъ Смоленескъ всегда свЂтло радуется о тебЂ, хвалится тобою, избавляемъ отъ всякыя бЂды! Радуйся, граде Смоленескъ, отъ всЂхъ находящихъ золъ избавляемъ молитвами пресвятыя богородица и всЂхъ небесныхъ силъ, и всЂхъ святыхъ его! Радуйтеся апостоли и пророци, мученици, и святители, преподобнии, праведнии и вси святии въ день и в память святаго успениа преподобнаго Авраамиа! Радуйтеся пастуси и наставници Христова стада, патриарси, епископи, архимандрити, игумени, иереи, и дьякони, и весь черноризьческый чинъ, и честьныхъ черноризець, и преставльшихся о ХристЂ, и еже и еще о бозЂ и о господи живущеи въ христоименитой вЂрЂ, свЂтло радуйтеся ликоствующе въ память успЂниа преподобнаго Авраамиа! Радуйтеся, о христолюбимии и богохранимии цари и князи, о судьи, богатии и славнии, и нищии о бозЂ, уже преставльшиися о ХристЂ и еще о господЂ здравьствующе, и всякъ, реку, възрастъ мужескъ и женескъ, уноша и старци, въ честное успЂние богоноснаго отца Авраамиа! Радуйтеся о господи множество вездЂ нищии, убозии, слЂпии же, и хромии, трудоватии и вси просители, не имуть же гдЂ главы подъклонити, иже претерпЂша гладъ, наготу, зиму, иже претерпЂша, рцЂмъ, многыя сугубыя напасти и скорби и на мори, и на суши, озлоблении и прогнани, и разграблени бес правды отъ велможь и отъ судЂй неправедьныхъ, иже си вся приаша и претерпЂша с похвалениемъ и благодарениемъ о ХристЂ ИсусЂ господЂ нашемъ! И нынЂ радуйтеся и вы, отшедшии и преставльшеися отъ сего свЂта, и пакы и еще живущеи съ трьпЂниемъ о бозЂ, веселитеся и радуйтеся, и ликоствуйте въ святое успение богоноснаго отца Авраамиа! Радуйтеся, граде Сионъ и ЕрусалимЂ, и Христова господа нашего Исуса Христа церкви, ты мати господи всЂмъ церквамъ, в нем же господь волное распятие приятъ и претерпЂ крестъ и смерть, и въскресе за наше спасение и избавление! Радуйтеся святая и честная сущая вся мЂста окрестъ Иерусалима и преподобныхъ пустыня! Се бо суть святыхъ домове, и в нихъ добрЂ поживше, нынЂ веселятся о господЂ. Радуйтеся по всему миру церквы Христовы и домове святыхъ, иже отъ всЂхъ святитель и игуменъ, и ерЂй, и дияконъ, и черноризець, и отъ всЂхъ благовЂрныхъ и христолюбивыхъ христианъ, иже молитвы и молениа, и приношениа приносяще на святый жрътвеникъ за оставление грЂховъ Новаго завЂта. И да презрить вся съдержай владыка господь Саваофъ, и прииметь, и посЂтить яко благъ и всЂхъ иерЂй, молящихся и приношение приносящихъ ему, и стоящихъ съ страхомъ, и с великымъ вниманиемъ послушающихъ святаго Еуангелиа, и святыхъ всЂхъ учениа сладкаго, и всЂхъ любовь и смЂрение имуще, не въздающе зла и противу злу, тружающеся в долзЂмъ дЂлЂ день паче отъ дне и злыхъ всЂхъ отбЂгающе, а къ добродЂтели правымъ дЂломъ и трудомъ понужающеся, радующеся и веселящеся о господи боже помощи по милости его, и дасть благостыню свою и благодать, избавление отъ всЂхъ золъ и бесконечнаго мучение избавит ны. То бо есть благый и великый даръ милости его — входъ въ бесконечное царство господа бога нашего Исуса Христа съ всЂми избранными его, послушающихъ и творящихъ волю его. ТЂм же поимъ и молимся славимому отъ всЂхъ небесныхъ силъ и отъ человЂкъ, яко въ вЂкы милость его на всЂхъ, творящихъ волю его, яко тому слава и честь, и дръжава, и покланяние отцю и сыну и святому духу и нынЂ и присно и в вЂкы вЂкомъ. Аминь.









За вид.: Житие Авраамия Смоленского / Памятники литературы Древней Руси. XIII век. — М., 1981. — С.66-105.

Підготовка тексту М.Д.Буланіна.

Текст подається за виданням С.П.Розанова: Жития преподобного Авраамия Смоленского и службы ему. СПб., 1912, с.1-24, за списком ГИМ, зібр. Уварова, №350, лл.322-343. Виправлення зроблено за списками: ГПБ, Софійське зібр., № 1492 (лл.56-93зв.); ГИМ, Синодальне зібр., №997 (лл.1073-1083).








Попередня       Головна       Наступна



Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.