[Тарас Шевченко. Повне зібрання творів в десяти томах. — К., 1961. — Т. 7: Живопис, графіка 1830-1847. — Кн. 2.]

Попередня     Головна     Наступна                 Умовні скорочення








276. Анатомічний малюнок. Папір, акварель (26,3 × 36,6). [Пб.]. [Зима 1842].

На малюнку зображення препарованого тіла людини з оголеними м’язами і кровоносними судинами.

За даними ЦДІАЛ (ф. № 789, оп. 19, від. VIII, спр. № 106, зв. арк. 70 та оп. 1, від. II, спр. 65, зв. арк. 11), Т. Г. Шевченко відвідував лекції з анатомії, які читав проф. І. В. Буяльський, з січня 1841 р. по 1842 р. Рапорти Буяльського в раду Академії художеств від 26.VI 1841 р. та від 17.VI 1842 р. (там же, оп. 1, від. II, спр. № 65, арк. З і 10) свідчать, що вивчення м’язів та кровоносних судин на препарованих трупах за час навчання з січня 1841 р. по червень 1842 р. проходило лише взимку 1842 р.

О. Новицький невірно відносить цей малюнок до початку 1838 р. («Тарас Шевченко як маляр», Львів — Москва, 1914, стор. 75, № 566). В «Каталоге музея украинских древностей В. В. Тарновского», т. II, Чернігів, 1903, стор. 176, малюнок неточно датується 1841 — 1847 pp.

В літературі зустрічається під назвами: «Вправа з анатомії», «Тіло чоловіче в анатомічному театрі» та «Анатомія людини» («Каталог шевченковской выставки в Москве», М., 1911, стор. 10, № 124; О. Новицький, Тарас Шевченко як маляр, Львів — Москва, 1914, стор. 75, № 566; Л. Карачевська, Виставка Т. Шевченка, ч. 2, Чернігів, 1930, стор. 16, № 3).

За списком Честахівського — № 85. /32/

Попередні місця збереження: ЧМТ — № 192, ЧІМ, ГКШ.

1929 р. експонувався на виставці творів Т. Шевченка в Чернігові (Каталог, стор. 16, № 3).

На звороті ескізи до композиції «Смерть Богдана Хмельницького», див. № 277.


ДМШ, інв. № г — 432.










Попередня     Головна     Наступна                 Умовні скорочення


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.