[Чижевський Д. Філософія Г. С. Сковороди. — Харків, 2004. — 272 с.]
Попередня
Головна
Наступна
Харків — 2004
Леонід Ушкалов. Дмитро Чижевський та його книга про філософію Сковороди . . . . . . . . . . 3
Передмова . . . . . . . . . . 23
I. Вступ . . . . . . . . . . 25
1. Проблематика . . . . . . . . . . 25
II. Підстави . . . . . . . . . . 29
2. Coincidentio oppositorum . . . . . . . . . . 29
3. Κύκλος τω̃ν κύκλων . . . . . . . . . . 38
4. Hieroglyphica, emblemata, symbola . . . . . . . . . . 45
5. Symbola et emblemata . . . . . . . . . . 54
6. Біблія . . . . . . . . . . 72
III. Метафізика . . . . . . . . . . 84
7. Матерія . . . . . . . . . . 84
8. Materia aeterna . . . . . . . . . . 89
9. Дуалізм . . . . . . . . . 94
10. ’Αδιαιρέτως, ’ατρέπτως, ’αμερίστως, ’ασυγχύτως . . . . . . . . . . 105
11. Бог . . . . . . . . . . 107
12. Премудрість . . . . . . . . . . 117
13. Ростина як символ усесвіту . . . . . . . . . . 121
IV. Антрополоґія . . . . . . . . . . 130
14. Внутрішня людина . . . . . . . . . . 130
15. Серце . . . . . . . . . . 137
16. Кілька символів . . . . . . . . . . 142
17. Безодня . . . . . . . . . . 146
18. Мікрокосмос . . . . . . . . . . 150
19. Пізнання . . . . . . . . . . 156
V. Етика . . . . . . . . . . 162
20. Θέωσις . . . . . . . . . . 162
21. Спокій, мир, субота . . . . . . . . . . 166
22. Світ . . . . . . . . . . 169
23. Самоприниження . . . . . . . . . . 175
24. Нерівна рівність . . . . . . . . . . 182
25. Педагогіка . . . . . . . . . . 198
26. Сковорода й Україна . . . . . . . . . . 200
VI. Містика . . . . . . . . . . 209
27. Сковорода — містик . . . . . . . . . . 209
28. Сковорода — містичний поет . . . . . . . . . . 218
VII. До джерел Сковороди . . . . . . . . . . 237
29. Передпосилки Сковороди . . . . . . . . . . 237
До таблиць. Текст та пояснення . . . . . . . . . . 247
Покажчик імен . . . . . . . . . . 251
Index symbolorum et emblematum . . . . . . . . . . 265
Випущено на замовлення Державного комітету телебачення і радіомовлення України за Програмою випуску соціально значущих видань
Чижевський Д. І. Філософія Г. С. Сковороди / Підготовка тексту й переднє слово проф. Леоніда Ушкалова. — Харків: Прапор, 2004. — 272 с.
ISBN 966-7880-98-2.
«Філософія Г. С. Сковороди» є однією з найвідоміших праць видатного українського вченого Дмитра Чижевського (1894 — 1977). Уперше вона побачила світ іще 1934 року. Чижевський схильний розглядати філософію Сковороди як справжню серцевину нашої інтелектуальної традиції. «Сковорода, — писав він, — є останній представник українського духового барока, з другого боку, він — український «передромантик»: але бароко та романтика — саме ті періоди духової історії, що наклали на український дух найсильніший відбиток. Отож, Сковорода стоїть у центрі української духової історії...». У своїй книзі Чижевський на багатому джерельному матеріалі досліджує засади сковородинської метафізики, антропології, гносеології, етики. Універсалії та образи українського філософа яскраво увиразнені на тлі античного платонізму й неоплатонізму, патристики, середньовічної та новочасної (передовсім німецької) містики. Деякі тези, що їх уперше висунув і обґрунтував Чижевський, як-от думка про те, що творчість Сковороди є «коментарем» до Святого Письма, що вона посутньо пов’язана з містичною традицією, а найвиразнішими прикметами сковородинського «барокового стилю» є антитетичність і символізм, з часом перетворилися на усталені сюжети академічної сковородіани.
Див. також:
Дмитро Чижевський. Нариси з історії філософії на Україні.
Дмитро Чижевський. Історія української літератури.
Дмитро Чижевський. Українське літературне бароко.
Дмитро Чижевський. Біобібліографічний словник.
© Сканування та обробка: Максим, «Ізборник» (http://litopys.kiev.ua)
11.XI.2008