[Рассел Бертран. Історія західної філософії. — К., 1995. — 759 с.]

‹‹   Попередня     Головна     Наступна





Бертран РАССЕЛ

ІСТОРІЯ ЗАХІДНОЇ ФІЛОСОФІЇ


Переклали з англійської Юрій Лісняк і Петро Таращук



Київ — 1995





ЗМІСТ


Передмова . . . . . . . . . . . . . . . . 3


Вступ . . . . . . . . . . . . . . . . 5



Книга перша. АНТИЧНА ФІЛОСОФІЯ


Частина І. Досократівські мислителі

Розділ І. Постання еллінських цивілізацій . . . . . . . . . . . . . . . . 16

Розділ II. Мілетська школа .................................. 33

Розділ III. Піфагор . . . . . . . . . . . . . . . . 37

Розділ IV. Геракліт . . . . . . . . . . . . . . . . 45

Розділ V. Парменід . . . . . . . . . . . . . . . . 53

Розділ VI. Емпедокл . . . . . . . . . . . . . . . . 57

Розділ VII. Афіни і культура . . . . . . . . . . . . . . . . 61

Розділ VIII. Анаксагор . . . . . . . . . . . . . . . . 64

Розділ IX. Атомісти . . . . . . . . . . . . . . . . 66

Розділ X. Протагор . . . . . . . . . . . . . . . . 74


Частина II. Сократ, Платон і Арістотель

Розділ XI. Сократ . . . . . . . . . . . . . . . . 80

Розділ XII. Вплив Спарти . . . . . . . . . . . . . . . . 90

Розділ XIII. Джерела поглядів Платона . . . . . . . . . . . . . . . . 99

Розділ XIV. Платонова утопія . . . . . . . . . . . . . . . . 102

Розділ XV. Теорія ідей . . . . . . . . . . . . . . . . 111

Розділ XVI. Платонова теорія безсмертя . . . . . . . . . . . . . . . . 122

Розділ XVII. Платонова космогонія . . . . . . . . . . . . . . . . 131

Розділ XVIII. Знання й сприймання у Платона . . . . . . . . . . . . . . . . 136

Розділ XIX. Арістотелева метафізика . . . . . . . . . . . . . . . . 144

Розділ XX. Арістотелева етика . . . . . . . . . . . . . . . . 155

Розділ XXI. Арістотелева "політика" . . . . . . . . . . . . . . . . 165

Розділ XXII. Арістотелева логіка . . . . . . . . . . . . . . . . . 174

Розділ XXIII. Арістотелева фізика . . . . . . . . . . . . . . . . 181

Розділ XXIV. Рання еллінська математика і астрономія . . . . . . . . . . . . . . . . 185


Частина III. Антична філософія після Арістотеля

Розділ XXV. Елліністичний світ . . . . . . . . . . . . . . . . 193

Розділ XXVI. Кініки й скептики . . . . . . . . . . . . . . . . 202

Розділ XXVII. Епікурійці . . . . . . . . . . . . . . . . 211

Розділ XXVIII. Стоїцизм . . . . . . . . . . . . . . . . 221

Розділ XXIX. Римська імперія і культура . . . . . . . . . . . . . . . . 236

Розділ XXX. Плотін . . . . . . . . . . . . . . . . 248



Книга друга. КАТОЛИЦЬКА ФІЛОСОФІЯ

Вступ . . . . . . . . . . . . . . . . 262


Частина І. Отці церкви

Розділ І. Розвиток релігії в юдеїв . . . . . . . . . . . . . . . . 267

Розділ II. Християнство в перших чотирьох сторіччях . . . . . . . . . . . . . . . . 279

Розділ III. Три вчителі церкви . . . . . . . . . . . . . . . . 288

Розділ IV. Філософія й теологія св. Августина . . . . . . . . . . . . . . . . 302

I. Чиста філософія . . . . . . . . . . . . . . . . 303

II. "Місто Боже" . . . . . . . . . . . . . . . . 305

III. Боротьба з пелагіанством . . . . . . . . . . . . . . . . 313

Розділ V. П’яте й шосте сторіччя . . . . . . . . . . . . . . . . 314

Розділ VI. Св. Бенедикт і Григорій Великий . . . . . . . . . . . . . . . . 321


Частина II. Схоласти

Розділ VII. Папство в темних сторіччях . . . . . . . . . . . . . . . . 331

Розділ VIII. Йоан Скот . . . . . . . . . . . . . . . . 341

Розділ IX. Церковна реформа в одинадцятому сторіччі . . . . . . . . . . . . . . . . 347

Розділ X. Мусульманська культура і філософія . . . . . . . . . . . . . . . . 357

Розділ XI. Дванадцяте сторіччя . . . . . . . . . . . . . . . . 364

Конфлікт між імперією та папством . . . . . . . . . . . . . . . . 365

Розквіт ломбардських міст . . . . . . . . . . . . . . . . 367

Хрестові походи . . . . . . . . . . . . . . . . 369

Розвиток схоластики . . . . . . . . . . . . . . . . 370

Розділ XII. Тринадцяте сторіччя . . . . . . . . . . . . . . . . 375

Розділ XIII. Святий Тома Аквінський . . . . . . . . . . . . . . . . 383

Розділ XIV. Схоласти-францисканці . . . . . . . . . . . . . . . . 393

Розділ XV. Занепад папства . . . . . . . . . . . . . . . . 403



Книга третя. НОВІТНЯ ФІЛОСОФІЯ


Частина І. Від Ренесансу до Юма

Розділ І. Загальна характеристика . . . . . . . . . . . . . . . . 414

Розділ II. Італійський Ренесанс . . . . . . . . . . . . . . . . 417

Розділ III. Макіавеллі . . . . . . . . . . . . . . . . 424

Розділ IV. Еразм і Мор . . . . . . . . . . . . . . . . 430

Розділ V. Реформація і контрреформація . . . . . . . . . . . . . . . . 439

Розділ VI. Піднесення науки . . . . . . . . . . . . . . . . 441

Розділ VII. Френсіс Бекон . . . . . . . . . . . . . . . . 453

Розділ VIII. Гоббсів "Левіафан" . . . . . . . . . . . . . . . . 457

Розділ IX. Декарт . . . . . . . . . . . . . . . . 466

Розділ X. Спіноза . . . . . . . . . . . . . . . . 476

Розділ XI. Ляйбніц . . . . . . . . . . . . . . . . 485

Розділ XII. Філософський лібералізм . . . . . . . . . . . . . . . . 498

Розділ XIII. Локкова теорія пізнання . . . . . . . . . . . . . . . . 504

Розділ XIV. Локкова політична філософія . . . . . . . . . . . . . . . . 515

A. Принцип спадковості влади . . . . . . . . . . . . . . . . 515

Б. Природний стан і природний закон . . . . . . . . . . . . . . . . 520

B. Суспільний договір . . . . . . . . . . . . . . . . 525

Г. Власність . . . . . . . . . . . . . . . . 529

Д. Принцип стримувань і противаг . . . . . . . . . . . . . . . . 532

Розділ XV. Вплив філософії Локка . . . . . . . . . . . . . . . . 535

Розділ XVI. Берклі . . . . . . . . . . . . . . . . 540

Розділ XVII. Юм . . . . . . . . . . . . . . . . 550


Частина II. Від Руссо до сьогодення

Розділ XVIII. Романтизм . . . . . . . . . . . . . . . . 563

Розділ XIX. Руссо . . . . . . . . . . . . . . . . 571

Розділ XX. Кант . . . . . . . . . . . . . . . . 584

A. Німецький ідеалізм узагалі . . . . . . . . . . . . . . . . 584

Б. Нарис філософії Канта . . . . . . . . . . . . . . . . 587

B. Кантова теорія простору й часу . . . . . . . . . . . . . . . . 593

Розділ XXI. Напрями думки в дев’ятнадцятому сторіччі . . . . . . . . . . . . . . . . 599

Розділ XXII. Гегель . . . . . . . . . . . . . . . . 607

Розділ XXIII. Байрон . . . . . . . . . . . . . . . . 621

Розділ XXIV. Шопенгауер . . . . . . . . . . . . . . . . 626

Розділ XXV. Ніцше . . . . . . . . . . . . . . . . 632

Розділ XXVI. Утилітаристи . . . . . . . . . . . . . . . . 643

Розділ XXVII. Карл Маркс . . . . . . . . . . . . . . . . 651

Розділ XXVIII. Бергсон . . . . . . . . . . . . . . . . 658

Розділ XXIX. Вільям Джеймс . . . . . . . . . . . . . . . . 674

Розділ XXX. Джон Дьюї . . . . . . . . . . . . . . . . 681

Розділ XXXI. Філософія логічного аналізу . . . . . . . . . . . . . . . . 689




Алфавітний покажчик











Рассел, Бертран. Історія західної філософії / Пер. з англ. Ю. Лісняка, П. Таращука. — К.: Основи, 1995. — 759 с. — ISBN 5-7707-5611-X.

Бертран Рассел (1872 — 1970) — відомий англійський філософ, математик і громадський діяч, лауреат Нобелівської премії 1950 року. На сторінках цієї праці в популярній формі викладено історію західноєвропейської філософії від її народження в еллінській античності й до нашого сторіччя, докладно висвітлено взаємозв’язок та взаємовплив філософії і процесів розвитку суспільства й практичної діяльності людей.

Книжка корисна для тих, хто вивчає історію філософії в навчальних закладах, та для самоосвіти.

Р24   ББК 87.3

Перекладено за виданням: Bertrand Russell. A HISTORY OF WESTERN PHILOSOPHY. A Touchstone Book. Published by Simon & Schuster. New York — London — Toronto — Sydney — Tokyo — Singapore, 1972.
















© Сканування та обробка: Максим, «Ізборник» (http://litopys.kiev.ua)
25.VIII.2012











‹‹   Попередня     Головна     Наступна


Вибрана сторінка

Арістотель:   Призначення держави в людському житті постає в досягненні (за допомогою законів) доброчесного життя, умови й забезпечення людського щастя. Останнє ж можливе лише в умовах громади. Адже тільки в суспільстві люди можуть формуватися, виховуватися як моральні істоти. Арістотель визначає людину як суспільну істоту, яка наділена розумом. Проте необхідне виховання людини можливе лише в справедливій державі, де наявність добрих законів та їх дотримування удосконалюють людину й сприяють розвитку в ній шляхетних задатків.   ( Арістотель )



Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть мишкою ціле слово та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.